Stakeholder overleg CCIM Thema transport. Stakeholder dialoog Overzicht dossiers  Euro 5-6 verordening: typegoedkeuring van motorvoertuigen met betrekking.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 CO 2 -emissies van lichte voertuigen Voorstel van verordening van de raad en het.
Advertisements

Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Rechtshandelingen van de Unie
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
CO 2 emissies transport. Nederland vergeleken met andere EU landen Jan Anne Annema.
Europees Parlement en Energie-Efficiëntie in Bouwen en Wonen Mini-conferentie Energiezuinig Bouwen en Wonen Rosmalen - 11 april 2008 Lambert van Nistelrooij.
Ecodesign en efficiënt materiaalgebruik in nieuwe voertuigen
Maarten De Groote - Vlaams Energieagentschap
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
Bestrijding Eurocrisis: Alleen handhaving en geen soevereiniteitsoverdracht? Prof. Johan van de Gronden.
Subel1 Is de productie van biobrandstoffen een alternatief voor de export van bietsuiker?
VOEDSELVERLIEZEN & VOEDSELVERSPILLING: Korte termijn acties & Lange termijn perspectieven Birgit Van Tongelen Europese Commissie DG Gezondheid en Consumenten.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Inleiding herziening richtlijn brandstofkwaliteit 98/70/EG CCIM- stakeholderoverleg.
CCIM- stakeholderoverleg Europese milieu- transportdossiers Greenpeace.
Voorstel Richtlijn Hernieuwbare Energie 2020 Vlaams Energieagentschap Lieven Van Lieshout CCIM-stakeholderoverleg 25 februari 2008.
CCIM Broeikaseffect Vlaamse klimaatconferentie Stakeholders Dialogue II 19 juni 2007 Opname luchtvaart in Europese emissiehandelsysteem Proposal Directive.
VOORSTEL EU RICHTLIJN HERNIEUWBARE ENERGIE 2020 Ontwerp Boerenbond standpunt François HUYGHE Boerenbond.
Auto’s & CO2 Reactie milieubeweging Bram Claeys CCIM stakeholder consultatie, 25/2/2007, Brussel.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 EURO VI - norm voor zware voertuigen Voorstel van verordening van de raad en het parlement.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Van mondiale klimaatuitdaging naar locaal klimaatbeleid Kornelis Blok Gemeente Utrecht, 22 april 2008.
1 Overzicht timing betreffende de herziening van de regelgeving in het kader van het hygiënepakket.
OVERZICHT PRESENTATIE
EAPN De EU Strategie Sociale Inclusie
Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD betreffende de verstrekking van voedselinformatie aan de consumenten (2008) Stand van.
Datagestuurde handhaving :
Milieu zaken Emissie-eisen Euronormen bmp omzetten in kilometerprijs Euro 5 Euro 6 CO (Koolstofmonoxide) HC (koolwaterstof) NOx (Stikstofoxiden)
Inkopen & Aanbesteden bij Zaanstad
Milieu: nu en in de toekomst Milieubalans 2006 Milieuverkenning 6 Beoordeling maatregelenpakket Toekomstagenda Milieu.
>> Als het gaat om innovatie Proces KP8. >> Als het gaat om innovatie 2 Belangrijke stappen Voorjaar/zomer 2010: Nationale consultatie KP8 Hoofdlijnen.
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
21 oktober 2015 BeSt Address en structuur IT020 in het Rijksregister Gebruikerscomité Marc Ruymen.
1 december 2015 Renée Peerboom. Jaarafsluiting Energie voor Vervoer Voorlichtingsbijeenkomst 1 december 2015 Renée Peerboom 1 december 2015.
Beleid van de Vlaamse overheid voor groene warmte uit biomassa Caroline Vermeulen – Vlaams Energieagentschap (VEA)
Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Departement Leefmilieu, Natuur en Energie De milieuprioriteiten van het Hongaarse.
Stakeholdersmeeting CCIM - XII Belgische EU-Voorzitterschap 1 juli 2010 – 31 december Michael Voordeckers.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Expertisecentrum Europees Recht (ECER) Aan de slag met het Verdrag van Lissabon! Den Haag 12 november 2009.
Prinsjesdag 2013 Afdeling Auto’s Amsterdam, 18 september 2013.
© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den.
Vooruitblik op het Sloveense voorzitterschap van de Europese Unie inzake Leefmilieu Marjan Decroos Vlaams milieu- en energieattaché – Afdeling Internationaal.
Bodembescherming Martien Swerts dienst Land en Bodembescherming Departement LNE Vlaamse Overheid.
>> Als het gaat om innovatie KP8 en Transport. >> Als het gaat om innovatie 2 Agenda 1.Welkom en doelstelling 2.Inleiding initiatieven KP8 ACARE Paper.
Voorstel voor nieuwe verordening LIFE-programma EU financiering voor milieu en klimaatactie Publ. 12 December 2011.
1 O.T.M. BELGIAN SHIPPERS’ COUNCIL Belangenorganisatie voor Logistieke Professionals uit Handel en Industrie OTM themacafé Ecocombi's; , Deinze.
Voorbereiding BE Voorzitterschap Stand van zaken en organisatorische aspecten.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Milieu-financiering LIFE+ H. Vanhoutte FOD VVVL – DG Leefmilieu.
Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Departement Leefmilieu, Natuur en Energie Prioritaire Europese leefmilieu-
Verslag over de uitvoering van de Bouwproductenverordening
Potentiële baten van Triple-A banden in 2013, 2016 en 2020 Stephan van Zyl (TNO) Sven Jansen (TNO) Michael Dittrich (TNO) Erik de Graaf (M+P)
INTERNATIONALE EN EU-RECHTELIJKE ASPECTEN VAN AUTOBELASTINGEN
Grenswerkers in Europa Een onderzoek naar fiscale,
Europese emissie-eisen middelgrote stookinstallaties in het Activiteitenbesluit Schakeldag 2017 Piet Kruithof (Ministerie I&M)
Marjan Decroos CCIM Stakeholders dialoog XX
De thematische strategie luchtverontreiniging van de Europese Commissie Steven Lauwereins LNE – Afdeling Lucht, Hinder, Risicobeheer, Milieu & Gezondheid.
Informatiebijeenkomst LNG in de binnenvaart
Fijn stof onderzoeken Onderzoek naar de invloed van verkeer op de luchtkwaliteit in de Stad Gent Stofmetingen in de omgeving van het station Gent-Sint-Pieters.
Alles doen om de herwonnen groei te ondersteunen
MIRT Leergang 15 december 2017
CE-Communicatieforum 23 november 2017 Arine Sijl
Ontwikkelingen in aandrijftechniek en de rol van biobrandstoffen
Personenverkeer werkgever
Els de Wit Ministerie IenW
Implementatie van de Europese netwerkcodes in België
Toolbox EP2019 mbo niveau 3 en 4
Waterstof Elektrisch rijden Het hoe en waarom autofabrikanten inzetten op FC-EV Workshop Waterstof - 23 mei Berghem Chris van Dijk, RAI Vereniging.
11 juni 2004 Peter Meulepas Nieuwe meetvoorwaarden voor stookinstallaties, stationaire motoren en gasturbines 11 juni 2004 Peter.
Transcript van de presentatie:

Stakeholder overleg CCIM Thema transport

Stakeholder dialoog Overzicht dossiers  Euro 5-6 verordening: typegoedkeuring van motorvoertuigen met betrekking tot emissies van lichte personen- en bedrijfsvoertuigen en de toegang tot reparatie- en onderhoudsinformatie  Piloot: Sébastien Grogna, FOD Leefmilieu,  CARS21: een concurrerend regelgevingskader voor de automobielindustrie voor de 21e eeuw  Piloot: Tania Van Mierlo, LNE,  Communautaire strategie om de CO2-uitstoot van door personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen verminderen  Piloot: Tania Van Mierlo, LNE,  Herziening richtlijn brandstofkwaliteit: herziening richtlijnen 98/70/EG en 2003/17/EG  Piloot: Luc Thys, FOD Economie,

Stakeholder dialoog Euro 5 en Euro 6 verordening  Overzicht normen licht vervoer:  Euro 1 norm van kracht sinds 1993  Euro 2 norm van kracht sinds 1996  Euro 3 norm van kracht sinds 2000  Euro 4 norm van kracht sinds 2005  Nieuw voorstel Commissie Euro 5 norm in 2005:  80% reductie PM voor diesels (vereist installatie roetfilters)  20% reductie NOx voor diesels (door motoraanpassingen)  25% reductie NOx en KWS voor benzinevoertuigen  Op vraag van lidstaten tweede fase toegevoegd: Euro 6  lagere NOx limieten voor NOx (vereist nabehandeling)  Discussiepunten: limieten + datum in werkingtreding

Stakeholder dialoog Euro 5 en Euro 6 verordening Legende: PI = elektrische ontsteking=benzine, CI = compressieontsteking=diesel (2): De normen voor de deeltjesmassa bij motoren met elektrische ontsteking zijn alleen van toepassing op voertuigen met directe-injectiemotoren 1/9/2009: nieuwe types M, N1 klasse I – 1/1/2011: alle nieuwe wagens 1/9/2010: nieuwe types N1 klasse II en III – 1/9/2012: alle nieuwe N1 klasse II, III Specifieke sociale behoeften: N1 klasse III limieten

Stakeholder dialoog Euro 5 en Euro 6 verordening Legende: PI = elektrische ontsteking=benzine, CI = compressieontsteking=diesel (2): De normen voor de deeltjesmassa bij motoren met elektrische ontsteking zijn alleen van toepassing op voertuigen met directe-injectiemotoren 1/9/2014: nieuwe types M, N1 klasse I – 1/9/2015: alle nieuwe wagens 1/9/2015: nieuwe types N1 klasse II en III – 1/9/2016: alle nieuwe N1 klasse II, III M specifieke sociale behoeften geen uitzondering meer

Stakeholder dialoog Euro 5 en Euro 6 verordening  Andere punten in verordening:  Specificaties rond toegang tot reparatie en onderhoudsinformatie  zo spoedig mogelijk en uiterlijk bij de inwerkingtreding van de Euro 6-fase een aanpak vaststellen die gebaseerd is op het aantal deeltjes  duurzaamheidstest: km (obv verouderingsfactoren)  Procedure:  Reeds goedgekeurd in EP (enige lezing)  Juridisch-linguistische correctie uitgevoerd  Te ondertekenen door voorzitter EP en voorzitter Raad

Stakeholder dialoog CARS 21  Historiek:  High level groep op Europees niveau: vertegenwoordigers uit de economische en wetgevende sectoren  Stakeholderconsultaties: april 2005, april 2006  Eindrapport CARS21 april 2006  Mededeling Commissie over CARS21 (COM(2007) 22 def)  Raadconclusies Raad COMPET mei 2007

Stakeholder dialoog  Inhoud:  Regulatory simplification and better regulation: -EU richtlijnen vervangen door UNECE regelgeving -Invoeren van selftesting  Environment -Emissies: Euro 5, Euro VI -CO2: integrated approach vehicle technology, alternative fuels, taxation, eco-driving, gear shift indicators, consumer -information and labelling, consumer behaviour and congestion avoidance -Geluid: holistic approach traffic management, driver behaviour, vehicle and tyre technology, road surfaces -End-of-life vehicles: herziening ELV richtlijn

Stakeholder dialoog CARS  Inhoud:  Road Safety  Trade  Research and Development -oa waterstof  Taxation and fiscal incentives -oa voertuigbelasting gebaseerd op CO2 uitstoot  Intellectual property

Stakeholder dialoog CO2 and cars  Communautaire strategie 1995:  3 pijlers: -vrijwillige overeenkomsten autoconstructeurs ACEA, JAMA en KAMA: 140 g/km brandstofrendementetikettering van auto’s: richtlijn 1999/94/EG -fiscale maatregelen: COM(2005)261def  Jaarlijkse monitoring: Beschikking nr. 1753/2000/EG  COM(2007)19def: evaluatie plus nieuwe strategie  Doelstelling bevestigd in diverse EU documenten: -nieuwe auto’s gemiddeld 140g/km CO en 120g/km in 2012  Evaluatie strategie 1995: -CO2 emissiereductie enkel toe te schrijven aan technologische vooruitgang -Zonder bijkomende maatregelen, zal doelstelling niet gehaald worden => INTEGRATED APPROACH

Stakeholder dialoog CO2 and cars  Integrated approach:  Wetgevend kader aanbodgerichte maatregelen : -gemiddelde uitstoot van nieuwe wagens beperkt tot 130 g CO2/km dankzij verbeteringen van de motortechnologie -verdere vermindering van 10 g CO2/km dankzij andere technologische verbeteringen en een groter aandeel van biobrandstoffen : minimale brandstofrendementseisen voor airco’s uitrusting met betrouwbare systemen voor bandendrukcontrole Europese maximumgrenzen voor de rolweerstand van banden gebruik van schakelindicatoren verbetering van het brandstofrendement van lichte bedrijfsvoertuigen (minibussen) met het oog op een streefcijfer van 175 g CO2/km in 2012 en 160 g CO2/km in 2015 meer gebruik maken van biobrandstoffen

Stakeholder dialoog CO2 and cars  Integrated approach:  Wetgevend kader aanbodgerichte maatregelen  Vraag- en gedragsgerichte maatregelen : -Fiscaliteit -Consumenteninformatie herziening richtlijn 99/94/EG vrijwillige overeenkomst EU-code van goede praktijken op het gebied van automarketing en –reclame -Rijgedrag (ecodriving)

Stakeholder dialoog CO2 and cars  Raadsconclusies:  Discussiepunten: -Ambitieniveau 130g/km via technologie of 120 g/km Belgisch standpunt: afhankelijk van IA wetgevend initiatief  Bepaling van het gemiddelde van 130 g/km  Effectieve emissiereductie aanvullende maatregelen  Geen dubbeltelling biobrandstoffenbeleid -Fiscaliteit geen unanimiteit België wenst via enhanced cooperation te werken (coalition of the willing) -Verdeling van de inspanningen over de constructeurs  Vervolg:  Ten laatste midden 2008 wetgevend(e) voorstel(len) verwacht

Stakeholder dialoog Fuel quality  Richtlijn 98/70/EG bevat brandstofspecificaties voor benzine en diesel  Aanpassing via richtlijn 2003/17/EG: voornamelijk zwavelgehalte (10 ppm tegen 2009)  COM(2007)18: voorstel tot herziening brandstofspecificaties  bevestiging van de datum van 01/01/2009 voor invoering van max. 10 ppm S  10 ppm zwavel voor landbouwvoertuigen vanaf 01/01/2010  reductie van het zwavelgehalte voor brandstoffen voor de binnenvaart in twee fasen: -max 300 ppm zwavel vanaf 01/01/2010 en max 10 ppm zwavel vanaf 01/01/2012,  stimulans voor biobrandstoffen: voorstel voorziet twee type brandstoffen met 5% ethanol en met 10% ethanol,  jaarlijkse reductie van 1% broeikasgassen vanaf 2011 tot 2020 (totale reductie 10%)

Stakeholder dialoog Fuel quality  Stand van zaken:  Bespreking in Raadswerkgroepen  IA beschikbaar