BTC 2011-2012 Marc Colpaert.  INTER (homines et natura)  Mijn zien is beperkt (film Raimon Panikkar)  Je suis ici en passant…  On-verschil-ligheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Advertisements

Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Visie, missie en kernwaarden
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Hoofdstuk 1 Aardrijkskunde, cultuur en maatschappij
C entrum I ntercultureel M anagement I nternationale C ommunicatie C entrum I ntercultureel M anagement I nternationale C ommunicatie.
De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
Gewoon even lezen Inclusief de Nederlandse vertaling.
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Sint-Michielsdag 25 september 2013.

Actief burgerschap antwoord op:  Gebrek aan sociale cohesie / Spanningen bevolkingsgroepen  Sociale uitsluiting kwetsbaren  Kloof burgers –bestuur 
Thema 4 Les 6a Herinneringen
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
donderdag 17 juli 2014 Thursday, 17 July 2014 Those who smoke, will die !!!! Those who don’t smoke……….. RIGHT !! Zij die roken, zullen sterven !!!! Zij.
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
UNESCO Marieke Brugman 23 november UNESCO ? United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
Heilig vrijen Jezus en onze seksualiteit
Doorlopende leerlijn(en) cultuuronderwijs
De Toekomst van Trotse Mensen
Stijn Suijs:.  Spanning tussen culturen Nu: maatschappelijke achterstelling  Nooit erkend “Vreemde schapen in de kudde kregen eigen aparte stal”  Jeugdhuizen.
To be like a river that flows silent through the night, not fearing the darkness and reflecting any stars high in the sky. “
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 2001 Marty Sampson / Hillsong Publishing 1/4 KING OF MAJESTY (Marty Sampson) 1. You know that.
De eerste fasen van de semiotische evolutie van cultuur
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Hoe onderhoud ik de dialoog met mijn partners?. Samen werken voor meer publiek Tot UitinBrabant.nl, Uitmarketingburo, Brabants Bureau voor Toerisme.
Wijs of eigen-wijs.
Ik had een droom verleden nacht,
Dialoog gaat online verder
Diversiteit bij werving en selectie Van medewerkers en vrijwilligers.
HR Brand “Torfs”: Hoe medewerkers –en klantentevredenheid hand in hand gaan bij Schoenen Torfs PM Club.
Door Annelien De Clercq
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
GRENZELOOS MAAR DOELGERICHT Een min of meer sociologische kijk op cultuureducatie in “a new modernity that is global from scratch”
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Wat is ‘identity’ ?! [ identiteit ] Identiteit:  wat je doet  wie je bent  de bron waaruit je leeft.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie ©1994 Mercy/Vineyard Publishing 1/4 LIGHT THE FIRE AGAIN (Brian Doerksen) 1 Don’t let my love.
Why me Lord? Waarom ik Vader. What did I ever done? Wat heb ik ooit gedaan.
Aanvaarding en tolerantie
Question tags.
Altermoderne Kunsteducatie
Vragen naar het begrip autonomie bij het opleiden van docenten.
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
WHY ME LORD WAAROM IK HEER. What did I ever done? Wat heb ik ooit gedaan.
Zingeving 1 Introductie, levensverhaal.
Vervolg sociaal netwerk methodiek
Waar vind je vrede?. waar vind je vrede? on-te-vrede-n.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 Hillsong Publishing 1/5 FAITH (I'm reaching) (Rueben Morgan) I'm reaching for the prize.
Valentijnsdag liefde doet wat met een mens! 5 talen van de liefde: 1. complimenten 2. tijd en aandacht 3. kadootjes 4. dienen 5. aanraken onderlinge liefde.
Van levenskunst tot stervenskunst Crematorium Tilburg 6 april 2016 Prof Dr Carlo Leget
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
02_05_2009 mama dank je voor wie ik ben dank je voor alle dingen die ik niet ben vergeef me voor de onuitgesproken woorden en voor de keren.
Allesvoorengels.nl. 1. Wat betekenen de werkwoorden (to) be en can? 2. Hoe maak je korte antwoorden met (to) be en can? 3. Oefeningen allesvoorengels.nl.
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
OVER VERKONDIGING EN CATECHESE
Salt & Light Zout & Licht
V5 Romantiek.
Totaalethiek – groei-ethiek
Ugent, Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek
Specifiek christelijk humanisme?
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Cultuur en samenleving
Globalisering als kans en als dreiging
Ik geloof in God, Vader van alle mensen,
Interculturele Competenties / communicatie
Empty handed here I come,
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Transcript van de presentatie:

BTC Marc Colpaert

 INTER (homines et natura)  Mijn zien is beperkt (film Raimon Panikkar)  Je suis ici en passant…  On-verschil-ligheid doet pijn

 De queeste naar ‘zelf’ is ook steeds inter- cultureel.  ‘Cultuur’ = gedeelde herinnering en de grootste narratieve identiteit die betekenis geeft.  Cultuur leeft voor en leert ‘sterven’.

 ‘Du’ en de gastvrijheid  Autonomie vs heteronomie (totalité vs Infini)  Autrement que être  De raakbaarheidsfactor bij de mens (een goedheid die voorafgaat aan alle keuzes)

 Anchises en Aeneas  Vertrekken uit brandend Troje  Over loyaliteiten, eer, ballingschap en liefde.  Een zaak van relationele ethiek; elke dialoog is intergenerationeel.

 ‘Verschillende’ Culturen en subculturen leveren zingevende antwoorden.  De zingevingsystemen maken deel uit van het intercultureel dialogisch proces

 Logos én mythos (film Breughel)  De mythos taal is de ‘hoofdweg naar interculturele ontmoeting en dialoog’  Mythos = taal van kunsten, dromen, religieuze belevingen, intuïtie (Weeping Camel)  Je kunt alleen hermythologiseren… ‘Waar zeeën samenkomen’…

 I’m not I; therefore I’m you. And that is precisely the reason why I am really I.’  ‘You are not you; therefore you are me. And that is precisely the reason why you are really you.’ (zenmeester Masao Abe)

 Cognitie (geheugen) & cultuur  Herinnerinen en ontdekken van het verschil met de werkelijkheid  Bespelen van én geheugen én werkelijkheid door de verbeelding

 Wat is ontwikkeling?  Evolutie van ‘hulp’ naar ‘openbloeien’ (épanouissement):  de mens = een remedie voor de mens.

 Hoe beleid maken in en met groepen: ingaan op de verlangens van de groepen = betekenisverlening van landen, groepen, collectieven.  Hoe omgaan met autonomie, heteronomie?  Relatie tussen geven & nemen, give & take: rechten en plichten

 selfesteem,  selection,  strategy,  security,  sense

 Sleutels vinden om de symboliek te verstaan  De mythos (her)formuleren: naar een universeler bewustzijn  Islam: een grote uitdaging… ◦ Diversiteit ◦ Welke visie? – wat met de politieke islam? ◦ Soefistische praktijken: de weg van het hart