Test die teksten! Of (toch) niet!? Testen bij de Belastingdienst Jac Brouwer Landelijk Huisstijlcoördinator Taal Centrum voor kennis en communicatie, Utrecht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Spreekbeurt Kira Lamers in groep 3 a Pius X school in Bemmel op 23 maart 2012   Ik ben Kira en net als mijn papa zijn wij Nederlanders. Mijn mama is in.
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
De Vonk van Hoogezand-Sappemeer Woldwijkcentrum 13 maart 2013.
Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Archiefwet 1995
1. Introductie 2. Voor wie? 3. Productomschrijving 4. Wat levert het op? 5. Wat kunt u verwachten? 6. Voordelen Waarvoor Werken aan vindbaarheid Doelgroep.
Consultancy, Research & Design Consultancy, Research & Design.
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Motivatie van de professional Willy Limpens
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie door de landelijke projectgroep combinatiefuncties onderwijs Tbv de gemeenten die versneld toetreden.
Rechtvaardigheid Les 1 Ethiek – Rechtvaardigheid – Les 1
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Ontwikkelingen & Leido Academy & Situaties
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Hulpmiddelen bij presenteren. Controleer van tevoren altijd of de apparatuur die je wilt gebruiken aanwezig is, of je er gebruik van mag maken en of je.
Social Media.
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Kevin Andriessens Liesbet Janssens Niels Lion Anna Selivanova.
Landelijke voorlichting LGF in mbo Amersfoort, 24 april 2007 Cor van Waveren, ROC Friese Poort In deze presentatie wordt stil gestaan bij.
Toelichting Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Archiefwet 1995
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Interpreteren van data
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Project Management Fails
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
De Zilvervloot crowdfunding
Producten & Werkprocessen
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Visie & Strategie.
19 juni 2008 E-depot: de Rotterdamse praktijk Josje Everse Projectleider E-depot.
De dag van het solliciteren Blok 1
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
WOW: enqueteren bij Jumbo
Van actie naar interactie
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Bewonerscommunicatie Ilse van den Berg, dinsdag 13 oktober 2015.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Marketing voor de IPRO: wat brengt de toekomst?. 10 STELLINGEN.
Project verbetering klantenservice
Vraag 1 Van deze bijeenkomst heb ik hoge verwachtingen.
Getalbegrip versterken, rekenen tot 100
Terugblikken en vooruit kijken Irene van Bokhoven & Nienke Foolen invoerteam Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming Jeugd in Onderzoek 2016.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
Past Performance Eerste ervaringen en hoe benut u uw kansen? Olaf Bovenkamp: hoofd ingenieursbureau gemeente Heiloo Marco van Beek: projectleider gemeente.
Personal Development Programma Commissaris: Erica de Leeuw - Culturele antropologie & bestuurskunde - Achtergrond in zorg en welzijn - Bestuurssecretaris.
 ‘Hoe maak ik een goed filmpje?’ En hoe kan ik hem gebruiken?
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
9 oktober 2014 | Raymond de Niet, Beeldredactie-RPT 1 Verbeelding bij het PBL Tell me, Show me, Involve me.
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Motivatie stage Marketing en Communicatie V.O. Patents & Trademarks Djéla Hania.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Ontwikkelt en produceert o.a. printplaten High-mix, low volume, dus veel engineers in dienst.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
8 TIPS & TRICKS VERBETEREN IMPLEMENTATIE TZB
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Menselijke Maat Begrijpelijke Taal
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
DE TOEKOMST VAN ONLINE FONDSENWERVING
Transcript van de presentatie:

Test die teksten! Of (toch) niet!? Testen bij de Belastingdienst Jac Brouwer Landelijk Huisstijlcoördinator Taal Centrum voor kennis en communicatie, Utrecht

Inleiding Wie ben ik? Testen bij de Belastingdienst Context Opdracht, opdrachtgever en projectleider Testen, ja of nee? Wie is de tekstredacteur? Testen, wie en hoe? Een voorbeeld uit de praktijk Afronding en vragen

Niet testen!?

Wel testen. En dan …??

Eerst de context Belastingdienst = uitvoeringsorganisatie (wet- en regelgeving) Allerlei belastingen/Toeslagen/Douane/FIOD Monopolist: iedere burger is ‘klant’ Doe het effectief/efficiënt en (dus) zo goedkoop mogelijk Imago en compliance

Context, vervolg Iedereen kijkt mee: Politiek/Publieke opinie (grote) Adviseur Burger Wetenschap Alles moet ‘going concern’ Complexe automatisering en processen Vele en veelsoortige teksten/documenten; op papier, steeds meer digitaal + soc. media In 2012 (nog) 162 miljoen poststukken

Opdracht, opdrachtgever en projectleider Opdrachten vaak groot en divers Veel opdrachtgevers, direct en indirect Management, directeuren, communicatie Politiek en publieke opinie kijken mee Nieuw, raakt veel mensen, grote impact, afbreukrisico’s Twee voorbeelden van grote projecten: (te) snelle invoering Toeslagen invoering en verdere ontwikkeling VIA (Vooraf Ingevulde Aangifte) Projectleider, in praktijk opdrachtgever

Testen, ja of nee? Bij grote projecten altijd Dan vaak zeer grondig en uitgebreid Tevoren, soms tijdens, erna Bij kleinere projecten vaak niet Bij reguliere aanpassingen, verwerken van nieuwe regelgeving ook vaak niet Gedwongen keuzes maken (hoeveelheid, risico‘s, geld(besparing), tijd, …) Ervaring/vergelijkbare projecten Soms ‘vergeten’

Wat willen we in ieder geval niet? Dat de burger het zelf maar moet uitzoeken

En wat ook niet? De burger laten verdrinken in een stroom van informatie

Wat altijd meegenomen in testen? Gebruikersvriendelijk (usability) Uitnodigend Aanzetten tot actie Begrijpelijkheid

Tekst op papier Tekst op beeldscherm Soms interactie folio/digitaal Waar bevindt de tekst zich? Voor wie/welke doelgroep is de tekst bedoeld? (niet alles Jip en Janneke/B2) Terminologie! Aandacht voor life event en customer journey En we zijn nog niet eens bij en in de tekst zelf!

De tekstredacteur In vele gedaanten Er kijken altijd anderen mee ‘Iedereen heeft verstand van communicatie en iedereen kan schrijven’ Wat mij betreft: de tekstredacteur is een bijzonder mens!

Testen, wie en hoe? Belastingdienst zelf: Team Onderzoek & Marketing; altijd samen met (gespecialiseerde) externe bureaus Afdeling Usability Afdeling Gedragsbeïnvloeding Huisstijlteam Taal

Testen, wie en hoe? Vervolg Anderen: Universiteiten en hogescholen Communicatie- en onderzoeksbureaus Belangenbehartigers (Consumentenbond, Ouderenbonden, verenigingen zieken en gehandicapten, enzovoort)

Een onderzoek/test Website Belastingdienst Casus alimentatie (gedeeltelijk). Zoeken en zoekgedrag Wat en hoe zoekt burger Wat en hoe zoekt burger volgens ambtenaar Belastingdienst

Jargon en pseudojargon

Wat leverde deze test op? Beeld van jargon en pseudojargon We kennen onze klant niet/nooit goed genoeg Help burgers meer in hun zoekgedrag Breid begrippenlijst en zoekfunctie verder uit Verbeter architectuur website

Wat levert testen op? Voorkómen van blunders en grote verstoringen Aanscherping richtlijnen, best practices, inzicht, impuls verder onderzoek en testen Resultaten niet altijd snel/een-op-een te verwerken (Omzetbelasting-btw) Resultaten niet altijd goed te meten. Vaak spelen vervuilende of andere factoren een rol (prettiger leesbaar ≠ begrijpelijker)

Tips en trucs Zoek de ander op. Uitwisselen ervaringen, beschikbaar stellen van onderzoeken en testen (databank? Samenwerking?) Samenwerking met universiteiten en hogescholen Haal je klant binnen. Betrek hem bij de productie van je tekst.

Dank u voor uw aandacht Vragen Contactgegevens: Jac Brouwer 06 –