Fondsenwerving Webinar 14 april 2016
agenda 0. Een webinar….. 1.Afdeling particulieren 2.Fondsenwervende mechanismen 3.Wat resulteert tot wat 4.Proces 5.Tips en trics
1. Afdeling Particulieren
Afdeling particulieren Afdelingsmanager Particulieren Team VerbindenTeam Uitbouwen Team Vrijwilligersorganisatie Team Klantenservice Database Analyse en Marktonderzoek Bereiken InspirerenActiverenConverterenUitbouwenBehoudenReactiveren Verbinden Uitbouwen
Contributie Giften Nalatenschappen Evenementen Jeugd UNICEF kan haar werk onmogelijk doen zonder de steun van particuliere donateurs € 43,3 miljoen
Begroting Particulieren 2015 OnderwerpKPI 2015 Leden€ 31 mln Eenmalige giften€ 3,9 mln Nalatenschappen€ 5,5 mln Evenementen€ 0,9 mln Jeugd€ Totaal€ 43,5 mln
Inkomsten uit Lidmaatschappen Inkomsten uit Giften Wat is hier voor nodig? Opbrengsten uit Nalatenschappen Jongeren Nadrukkelijke integratie Vrijwilligers Klantenservice
nieuwe donateurs 2015 Wat is het grootste kanaal?
Groeiambitie Aantal giftgevers daalt Acquisitie + innovatie noodzakelijk Acquisitie nieuwe giftgevers noodzakelijk Uit database; potentials verder ontwikkelen (mid/High value donors) Innovatie: bijv. 3 mnd verzoek ipv losse gift
Welk bedrag haalde deze in 1 week tijd op? € ,25
Vrijwilligersnetwerk UNICEF NL vrijwilligers in 3 regio’s 61 regionale teams (RCU’s) 17 studenten teams 4 landelijke expertgroepen landelijke vrijwilligersraad
Klantenservice Mail De oren en ogen van de organisatie Retentie Winback Tel. Service Klachten Informeren Interne Organisatie Klanttevredenheid Kennisbank Reactieve webcare
Aantal telefoontjes en s die door S&I worden ontvangen in 1 jaar tijd mails telefoontjes
2. Fondsenwervende mechanismen
Lidmaatschappen One step door to door / face to face massamedia Two step, via leads sms product gift actievoerders sponsors
Tijd voor Max 3. Reportage Bemvinda Probleem:
Giften One step online gift nav massamedia sms product kopen gift nav mailing actievoerders sponsors corporate pathways to pledge Helpmeeplatform € ,36
Voorjaarscampagne 2016 Q:\Foto's en Films\2016 Voorjaarscampagne\KLAAR VOOR GEBRUIK\TV spots\YouTube
3. Wat resulteert tot wat?
Business case voorbeeld Hier wordt t technisch
Business case voorbeeld Straks weer leuk
Business case voorbeeld Maar ……. geeft wel inzicht
Business case voorbeeld ROI (return on investment) 1 op 3 in 3 jaar Verschilt per mechanisme (lidmaatschap / gift) en per kanaal (d2d / tv / online / evenement etc)
Fondsenwervende trends in Nederland Zelf in actie te komen voor een goed doel wordt steeds populairder Fondsenwerving via internet blijft groeien Opbrengsten Alpe d’huzes €32 miljoen, Serious Request €7 miljoen Maar Subsidies nemen af De markt raakt verzadigd De grote jaarlijkse evenementen zijn tijdelijk, als de top van de groei is bereikt, gaat de nieuwigheid eraf en loopt de interesse (en fondsenwerving) terug Dus Een breed aanbod aan evenementen is belangrijk Naast eigen evenementen, ook daar waar je je kunt laten sponsoren
Succes kan groot zijn Maar succes is geen garantie voor de toekomst Dus grote evenementen nemen altijd weer af in opbrengst
4. Proces
voor tijdens na fondsenwerving is een proces Zowel voor de actie Als tijdens de actie Als na de actie Is fondsenwerving mogelijk kaartverkoop
voor tijdens na fondsenwerving is een proces Zowel voor de actie Als tijdens de actie Als na de actie Is fondsenwerving mogelijk sponsoring Helpmee plaform
voor tijdens na fondsenwerving is een proces Zowel voor de actie Als tijdens de actie Als na de actie Is fondsenwerving mogelijk veiling
voor tijdens na fondsenwerving is een proces Zowel voor de actie Als tijdens de actie Als na de actie Is fondsenwerving mogelijk loterij
voor tijdens na fondsenwerving is een proces Zowel voor de actie Als tijdens de actie Als na de actie Is fondsenwerving mogelijk (platte) collectebus
voor tijdens na fondsenwerving is een proces Zowel voor de actie Als tijdens de actie Als na de actie Is fondsenwerving mogelijk baromzet
voor tijdens na fondsenwerving is een proces Zowel voor de actie Als tijdens de actie Als na de actie Is fondsenwerving mogelijk verkoop producten
voor tijdens na fondsenwerving is een proces Zowel voor de actie Als tijdens de actie Als na de actie Is fondsenwerving mogelijk op de foto
voor tijdens na fondsenwerving is een proces Zowel voor de actie Als tijdens de actie Als na de actie Is fondsenwerving mogelijk dank + opvolging
voor tijdens na fondsenwerving is een proces Zowel voor de actie Als tijdens de actie Als na de actie Is fondsenwerving mogelijk embleem / badge
5. Tips and trics
10 tips 1. Denk vanuit de klant (’de markt’) David Beckham and Manchester United legends reunite at Old Trafford for Unicef
10 tips 2. Durf te vragen Als een hoger bedrag wordt gevraagd, krijg je meer Het Anker-effect: Veel waarde hechten aan de informatie die je als eerst ziet. Deze waarde wordt gebruikt als uitgangspunt.
10 tips 3. Herhaal je vragen Houd vol Gebruik alle kanalen Houd mensen op de hoogte Doe aan nazorg
10 tips 4. Bedenk meerdere fondsenwervende principes CPC 2016 Inschrijving Helpmee platform Platte collectebussen RCU + studenten
10 tips 5. Sluit fondsenwerven aan bij je project/event/programma Sportevent; masseren Veel publiek, smsjes Warm publiek, veilen Event voor jongeren; taxiservice voor ouders
10 tips 6. Gebruik je netwerk
10 tips 7. Bedenk een ad-on Regge survival bad
10 tips 8. Scherm met de naam UNICEF (put some content in it) UNICEF is een mooie naam een supersterk merk en erg hoog gewaardeerd. Soms zijn we echter terloops aanwezig
10 tips 9. Zorg voor sponsoring om kosten te beperken Pas op met de transparantie als er geld naar UNICEF gaat
10 tips 10. Nodig de pers uit Wordt ambassadeur van UNICEF en help de pers aan copy en verhalen
10 tips & trics 1. Denk vanuit de klant (’de markt’) 2. Durf te vragen 3. Herhaal je vragen 4. Bedenk meerdere fondsenwervende principes 5. Sluit fondsenwerven aan bij je project/event/programma 6. Gebruik je netwerk 7. Bedenk een ad-on 8. Scherm met de naam UNICEF (put some content in it) 9. Zorg voor sponsoring om kosten te beperken 10. Nodig de pers uit
Vragen?