Het nieuwe bètavak: NATUUR, LEVEN en TECHNOLOGIE
een vak voor jou? Naar: “NLT: een vak voor jou?”; presentatie voor 3 e klas-leerlingen op het Pax Christi College in het kader van de profielkeuze 2/28
Inhoud bijeenkomst Waarom deze bijeenkomst? Structuur van het vak NLT –Origine –Samenwerking met HO Voorbeeldmateriaal (modules) –Inhoud en opzet Hoe staat dit vak in school? –Teamteaching –Vakintegratie –Rooster –Vergt andere organisatie 3
Inhoud bijeenkomst Waarom deze bijeenkomst? Structuur van het vak NLT –Origine –Samenwerking met HO Voorbeeldmateriaal (modules) –Inhoud en opzet Hoe staat dit vak in school? –Teamteaching –Vakintegratie –Rooster –Vergt andere organisatie 4
Waarom deze bijeenkomst? NLT is een tamelijk nieuw vak (sinds 2007) NLT is een (profiel-)keuzevak NLT is een Bètavak voor liefhebbers Op ±40% van de scholen wordt NLT inmiddels gegeven Via deze opleiding krijg je ook een bevoegdheid voor NLT NLT: een vak voor jou? 5
NLT in het HAVO NG NT gemeenschappelijk deel Nederlands400 Nederlands400 Engels360 Engels360 Maatschappijleer120 Maatschappijleer120 Lich. Opvoeding120 Lich. Opvoeding120 CKV120 CKV120 profielvakken Wiskunde A (of B)320 Wiskunde B360 Biologie400 Natuurkunde400 Scheikunde320 Scheikunde320 6
NLT in het HAVO Keuzeprofiel- vakken Natuurkunde400 Informatica320 NLT320 Biologie400 Aardrijkskunde320 NLT320 Wiskunde D320 NG NT keuze examenvak naar keuze320 naar keuze320 7
NLT in het VWO NG NT gemeenschappelijk deel Nederlands480 Nederlands480 Engels400 Engels400 2e MVT (1)480 2e MVT (1)480 Maatschappijleer120 Maatschappijleer120 Lich. Opvoeding160 Lich. Opvoeding160 CKV/KCV160 CKV/KCV160 ANW120 ANW120 profielvakken Wiskunde A (of B)520 Wiskunde B600 Biologie480 Natuurkunde480 Scheikunde440 Scheikunde440 8
NLT in het VWO Keuzeprofiel- vakken Natuurkunde480 Informatica440 NLT440 Biologie480 Aardrijkskunde440 NLT440 Wiskunde D440 NG NT keuze examenvak naar keuze440 naar keuze440 9
Inhoud bijeenkomst Waarom deze bijeenkomst? Structuur van het vak NLT –Origine –Samenwerking met HO Voorbeeldmateriaal (modules) –Inhoud en opzet Hoe staat dit vak in school? –Teamteaching –Vakintegratie –Rooster –Vergt andere organisatie 10
Inhoud bijeenkomst Waarom deze bijeenkomst? Structuur van het vak NLT –Origine –Samenwerking met HO Voorbeeldmateriaal (modules) –Inhoud en opzet Hoe staat dit vak in school? –Teamteaching –Vakintegratie –Rooster –Vergt andere organisatie 11
Een voorbeeldles Live internetcollege: /?peid=6b41555c e ce1d72fa18http://collegerama.tudelft.nl/mediasite/Viewer /?peid=6b41555c e ce1d72fa18 Een paar fragmenten. Wat valt je op? 12
Origine De Profielcommissie Natuurprofielen 2005: –Bèta moet aantrekkelijker voor leerlingen. Meer actualiteit: in monovakken en grensvlakken daartussen! Meer uitdaging Meer ruimte voor eigen keuzes en inbreng Antwoord: vanaf 2007 een nieuw vak: 13
Wat is NLT? Een nieuw bétavak: –Interdisciplinair –Verdiepend –Verbredend natuurkunde scheikunde biologie wiskunde fysische geografie informatica 14
Wat is NLT? - Overgangsgebied WO, HBO,en VO - Buitenwereld binnenhalen 15
Hoe verder? Op dit moment is NLT hip: - het is nieuw, - veel ontwikkeling én - financiële steun En in de toekomst? Hoe gaat dat verder? Hoe kan de kwaliteit worden gewaarborgd? 16
Een antwoord Een intrinsieke waarborg: –Vergroten van interesse in bèta –Vergroten van de kunde in bèta 17
Een ander antwoord: Regionale SteunPunten In dit geval: RSP NLT KAN! Wat is het doel van een RSP? Het vormen van een externe waarborg voor het vak NLT 18
Structuur van het vak NLT Alle bètavakken zijn één: natuurwetenschap Samenwerking met HO Ondersteuning: –Op het web: NLT-site: Leerling-vaklokaal: Docentencommunity: –Landelijk steunpunt –Regionale steunpunten 19
Inhoud bijeenkomst Waarom deze bijeenkomst? Structuur van het vak NLT –Origine –Samenwerking met HO Voorbeeldmateriaal (modules) –Inhoud en opzet Hoe staat dit vak in school? –Teamteaching –Vakintegratie –Rooster –Vergt andere organisatie 20
Inhoud bijeenkomst Waarom deze bijeenkomst? Structuur van het vak NLT –Origine –Samenwerking met HO Voorbeeldmateriaal (modules) –Inhoud en opzet Hoe staat dit vak in school? –Teamteaching –Vakintegratie –Rooster –Vergt andere organisatie 21
NLT: modules Kies 1 à 2 modules uit die jou interessant lijken. Bekijk eerst alleen de titel. Bedenk je eens welke β-onderwerpen je hiermee kunt verbinden en hoe je dat zou doen? (met wie, waar, waarmee?) In tweetallen; ± 10 min tijd, schrijf je bevindingen op! 22
NLT: modules HAVO Het beste Ei (S) Nulenergiehuis Een Feest zonder Katers Forensisch Onderzoek Digitale Techniek Wat zeg je? Sportprestaties Dynamische modellen havo Plaatsbepaling en Navigatie Overleven in het ISS VWO Forensisch Onderzoek (S) Rijden onder invloed Echt of vals? Medicijnen, van molecuul tot mens Kosmische straling Complexe getallen (wisD) Hersenen en leren Robotica Entropie Sound design Overzicht van alle modules op 23
NLT: modules Bestudeer materiaal verder (~15 min): 1.Hoever klopte je voorspelling? 2.Bekijk 1-2 van onderstaande aspecten: a.Hoeveel ruimte heb je om de modules te kneden zoals je wilt? b.Integratie van de bètavakken? c.Verdieping? d.Verbinding met praktijk? e.Eindopdracht? 24
ModuleAandeel in percentageIntegratie ? BiNaSkWiInfAk? Hersenen en leren Holografie Forensisch onderzoek Overleven op het ISS Glastuinbouw Rijden onder invloed De bodem leeft Technisch ontwerpen Moleculen in leven Sportprestaties Extra opdracht rond modules: 1. Geef in percentages in een tabel aan welk aandeel elk monovak (ongeveer) heeft in de module. 2. Kun je de mate van integratie van monovakken aangeven? A. niet geïntegreerd: module voor slechts één monovak. B. half geïntegreerd: Losse onderdelen die behandeld worden vanuit één monovak. C. geheel geïntegreerd: Kennis uit meerdere monovakken noodzakelijk om een probleem of opdracht uit te voeren. 25
Inhoud bijeenkomst Waarom deze bijeenkomst? Structuur van het vak NLT –Origine –Samenwerking met HO Voorbeeldmateriaal (modules) –Inhoud en opzet Hoe staat dit vak in school? –Teamteaching –Vakintegratie –Rooster –Vergt andere organisatie 26
Inhoud bijeenkomst Waarom deze bijeenkomst? Structuur van het vak NLT –Origine –Samenwerking met HO Voorbeeldmateriaal (modules) –Inhoud en opzet Hoe staat dit vak in school? –Teamteaching –Vakintegratie –Rooster –Vergt andere organisatie 27
NLT in school Wat betekent de opzet van het vak voor de organisatie van de lessen? o Teamteaching o Rooster o Vergt andere organisatie o Twee docenten tegelijk o Één hoofddocent en één hulpdocent o Hele sectie o Gastdocenten 28
NLT in school? Zou je NLT willen geven? 29
Ervaringen Leerlingen: –Enthousiast, maar inhoudelijk moeilijk –Kost veel tijd Docenten –Enthousiast, maar organisatorisch moeilijk –Kost veel tijd 30
NLT-sites NLT-site: –Officiele site met links naar oa examenprogramma, modules en onderstaande sites Docentencommunity: Leerling-vaklokaal: –(Extra) materialen bij modules –NLT-toolbox: 31
Stellingen NLT is alleen voor bèta-bollebozen NLT moet toegankelijk zijn voor álle leerlingen NLT is een perfect voorbeeld van toepassing van de zogenaamde context-concept benadering NLT ‘pikt’ alle leuke voorbeelden uit de monovakken. 32
Het hele plaatje als voorbeeld van een mindmap 33
CLUSTERDIDACTIEK ILP E :30-15:00 34