Onderzoekend leren in beroepscontexten Ad Mooldijk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hogere denkvaardigheden
Advertisements

BattleBots The school battle.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Drieslag functioneel rekenen
Mascil Mathematics and Science in Life Het maken van een verbinding met echte problemen en situaties 31 januari 2014 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal.
Mascil – NL National Advisory Board 26 juni 2013 Michiel Doorman, Vincent Jonker Freudenthal Instituut.
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
Beoordelen met behulp van rubrics
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Return to Sender.
Samenhang voor de N-profielen Opdracht voor dit project: NVON: samenhangend onderwijs binnen het exacte gebied Min. Van onderwijs: ontwikkelen van “robuuste.
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
PLG Interdisciplinariteit
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Denkactiviteiten Standpunt 4
Met de Kennisbasis in zee!
Welkom aan boord van de Ark van Onderzoek Kennismakingsbijeenkomst met het platform 19 oktober 2015 Author´s name and/or Institution.
Pemprl.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
Evie Goossen 9:00-10:15 zaterdag 16 januari 2016
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Beta-mozaiek in drie dimensies: de Kennisbasis Onderbouw Natuurwetenschappelijke vakken en Technologie Ecent conferentie 21 mei 2014 Dirk Jan Boerwinkel.
‘Crosscutting concepts’ in de lerarenopleiding Harrie Eijkelhof Projectleider ECENT Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Denkinstrumenten voor begripsontwikkeling Nibi vmbo conferentie 27 mei 2016 Dirk Jan Boerwinkel Manon ten Asbroek Freudenthal Instituut voor Didactiek.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
Curriculumontwerp AVO
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Product van TU Delft, SEC
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Stap drie bij projecten
Producten van TU Delft, SEC
Product van TU Delft, SEC
Producten van TU Delft, SEC
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Transcript van de presentatie:

Onderzoekend leren in beroepscontexten Ad Mooldijk

Programma 15:10Het project 15:20Bestaand materiaal 15:35Materiaal aanpassen 15:55Reflectie 16:02Nut verbinding schoolvakken en ‘echte’ situaties. 16:10Einde

Mascil “Mathematics and Science for Life” Europees FP7-project: “supporting action on innovation in the classroom” Looptijd 4 jaar ( tot ) Professionalisering van docenten: verrijken van hun repertoire met betrekking tot: onderzoekend leren verbinden van beroepspraktijk met schoolvakken

Doelen Onderzoekend leren in vo (en po) Verbinding leggen met de beroepenwereld Engelse termen: IBST, inquiry learning World of Work (WoW)

Methode Inventariseren van best practices (vooral lesmaterialen voor IBST en WoW die zich in reguliere lespraktijk bewezen hebben) Opzetten van learning communities van docenten en vertegenwoordigers van bedrijfsleven en beroepsopleidingen Ontwikkelen en uitvoeren van een scholings- programma voor lerarenopleiding en nascholing

Twee citaten World of work About Authenticity: The authenticity of 'authentic inquiry' may depend more on engagement and reasoning it enables than on specific content (Abrahamson et al. 2006) Inquiry Learning Purpose: Materials must have an explicit end product that the pupils care about. Materials involve making something for another audience to use. (Ainley et al, 2006)

Projecten vooraf / parallel Jet-Net Jet-Net inGenious Shaping the future of maths and science education inGenious Primas promote inquiry-based learning in mathematics and science Primas Establish Building Links with Industry, Schools and Home Establish Parrise Promoting Attainment of Responsible Research and Innovation in Science Education Parrise

Onderzoekend leren: Waarom? Geeft een rijker beeld van de aard en de relevantie van het vak Leerlingen leren probleemoplossen en toepassen Docent ziet wat leerlingen kunnen Benut en stimuleert creativiteit Motivatie verhogend

Onderzoekend leren: Hoe?

Lesmateriaal voor IBST

BEROEPSCONTEXTEN

Lesmateriaal voor IBST met WoW:

ACTIVITEIT: BESTAAND MATERIAAL

een standaard schoolboekopgave

De opgave biedt context, de vraag precies voldoende informatie en ze biedt een plan van aanpak De context wordt meestal niet serieus genomen De opgave gaat niet over het toepassen van kennis of vaardigheden in de werkelijkheid Schoolkennis blijft schoolkennis

Twee voorbeelden Medicijnspiegel ( Zoutwinning ( ) Bekijk de twee verschillende versies van de opdrachten Wat zullen de verschillen zijn tussen wat leerlingen doen? Hoe kun je van de ‘schoolboekversie’ bij de andere versie komen? Onderzoekend leren? Beroepscontext?

WoWWelk beroep, welke vakken? farmaceutische industrie Geneesmiddelenonderzoek Farmacologie Farmacokinetiek Scheikundig ingenieur Wi Sk Na Bi If Ne O&O

WoWfarmaco-kinetiek (PK) Beschrijft de lotgevallen van een stof die aan het lichaam wordt toegediend Absorptie Distributie Metabolisme Excretie

WoWwerkzaamheden beroep farmaceutische industrie ‘werkzame hoeveelheid’, exacte werking reclamefolderschrijver (het product) bijsluiter maken Zien leerlingen dit ook?

Onderzoekend leren en beroepscontexten: Hoe? Maak de context ‘echt’ (bijv met een filmpje) Laat leerlingen eigenaar van het/een probleem worden Geef leerlingen een rol Vraag om een product Structuur uit de opdracht -> structuur in de les

Structuur uit opdracht? Structuur in de les! Een voorbeeld lesplan 05 ‘:Maak groepjes van max. 4 leerlingen en introduceer het probleem. 10 ‘:Leerlingen werken in groepjes aan de opdracht. 05 ‘:Kort klassikaal rondje om problemen en vragen te bespreken en antwoorden te delen. 25 ‘:De groepen werken verder en maken een definitief ontwerp. 10 ‘:Presentaties van een paar groepjes. 05 ‘:Terugblik op de opdracht.

Opmerkingen niet zo gestructureerd zelf aanpak/aannames verschillende niveaus van antwoorden mogelijk vraag is open geen eenduidig antwoord probleem is niet-wiskundig geformuleerd (zit in een situatie)

‘ONTWERPEN’ CQ AANPASSEN

Ontwerpprincipes (1) Opdrachten minder (vooraf) structureren Open vragen stellen/aanbieden Samenwerking en communicatie stimuleren

Ontwerprincipes (2) Rijke beroepscontexten toevoegen (of gebruiken als start van het ontwerp) Leerlingen een (beroeps)rol geven Activiteiten inbouwen die vergelijkbaar zijn met werkzaamheden van beroepsbeoefenaar Als resultaat een product voor een doelgroep vragen

Aan het werk Verbouw de opgave tot een IBST en WoW voorbeeld Straks aangeven wat je gedaan hebt en waarom zo.

Reflectie (welke ingrepen) conservenblik: ga eerst eens meten (aan het begin). -> ontwerp een blik. Heb je direct een concrete hint nodig waar je naartoe wilt? Eerst de hele taak doen. Daarna pas nadenken over tussenstappen.

Conservenblik: industrieel ontwerp (specificaties toegevoegd) Klokhuis: spookfile Epidemoloog Oogarts / opticien Fabrikant cement Analist

Waarom wil je alles beoordelen? Relatie met PTA (bij grotere opdrachten) Rubrics als beoordeling. assessment van inquiry learning is best lastig.

Bronnen Mascil - Nog tijd? Een ervaring uit Roemenië:ervaring uit Roemenië Beroepscontexten …Schoolboeken Internet … (o.a. Mascil) professionals uit eigen netwerk (en via ouders!) Een bedrijf bezoeken en speeddaten… Bèta-beroepen in de klas (HU)

Reflectie IBL Werkwijzen / denkwijzen (voorbeeld lenzenformule) Contexten Rijker dan één discipline

Ordenen Denkwijzen  patronen;  schaal, verhouding en hoeveelheid;  oorzaak en gevolg;  systeem en systeemmodellen;  behoud, transport en kringloop van energie en materie;  structuur en functie;  stabiliteit en verandering;  duurzaamheid;  risico’s en veiligheid. Werkwijzen  modelontwikkeling en - gebruik;  onderzoeken;  ontwerpen;  informatievaardigheden;  redeneervaardigheden;  rekenkundige en wiskundige vaardigheden;  waarderen en oordelen. Wiskundige Denk Activiteiten  Modelleren en algebraïseren  Ordenen en structureren  Analytisch denken en probleemoplossen  Formules manipuleren  Abstraheren  Logisch redeneren en bewijzen Wiskunde Parate kennis Parate vaardigheden Productieve vaardigheden TIMSS (Sk) Weten Toepassen Redeneren Biologie Benoemen Verklaren beargumenteren Natuurkunde Kennen Kunnen