Onderzoekend leren in beroepscontexten Ad Mooldijk
Programma 15:10Het project 15:20Bestaand materiaal 15:35Materiaal aanpassen 15:55Reflectie 16:02Nut verbinding schoolvakken en ‘echte’ situaties. 16:10Einde
Mascil “Mathematics and Science for Life” Europees FP7-project: “supporting action on innovation in the classroom” Looptijd 4 jaar ( tot ) Professionalisering van docenten: verrijken van hun repertoire met betrekking tot: onderzoekend leren verbinden van beroepspraktijk met schoolvakken
Doelen Onderzoekend leren in vo (en po) Verbinding leggen met de beroepenwereld Engelse termen: IBST, inquiry learning World of Work (WoW)
Methode Inventariseren van best practices (vooral lesmaterialen voor IBST en WoW die zich in reguliere lespraktijk bewezen hebben) Opzetten van learning communities van docenten en vertegenwoordigers van bedrijfsleven en beroepsopleidingen Ontwikkelen en uitvoeren van een scholings- programma voor lerarenopleiding en nascholing
Twee citaten World of work About Authenticity: The authenticity of 'authentic inquiry' may depend more on engagement and reasoning it enables than on specific content (Abrahamson et al. 2006) Inquiry Learning Purpose: Materials must have an explicit end product that the pupils care about. Materials involve making something for another audience to use. (Ainley et al, 2006)
Projecten vooraf / parallel Jet-Net Jet-Net inGenious Shaping the future of maths and science education inGenious Primas promote inquiry-based learning in mathematics and science Primas Establish Building Links with Industry, Schools and Home Establish Parrise Promoting Attainment of Responsible Research and Innovation in Science Education Parrise
Onderzoekend leren: Waarom? Geeft een rijker beeld van de aard en de relevantie van het vak Leerlingen leren probleemoplossen en toepassen Docent ziet wat leerlingen kunnen Benut en stimuleert creativiteit Motivatie verhogend
Onderzoekend leren: Hoe?
Lesmateriaal voor IBST
BEROEPSCONTEXTEN
Lesmateriaal voor IBST met WoW:
ACTIVITEIT: BESTAAND MATERIAAL
een standaard schoolboekopgave
De opgave biedt context, de vraag precies voldoende informatie en ze biedt een plan van aanpak De context wordt meestal niet serieus genomen De opgave gaat niet over het toepassen van kennis of vaardigheden in de werkelijkheid Schoolkennis blijft schoolkennis
Twee voorbeelden Medicijnspiegel ( Zoutwinning ( ) Bekijk de twee verschillende versies van de opdrachten Wat zullen de verschillen zijn tussen wat leerlingen doen? Hoe kun je van de ‘schoolboekversie’ bij de andere versie komen? Onderzoekend leren? Beroepscontext?
WoWWelk beroep, welke vakken? farmaceutische industrie Geneesmiddelenonderzoek Farmacologie Farmacokinetiek Scheikundig ingenieur Wi Sk Na Bi If Ne O&O
WoWfarmaco-kinetiek (PK) Beschrijft de lotgevallen van een stof die aan het lichaam wordt toegediend Absorptie Distributie Metabolisme Excretie
WoWwerkzaamheden beroep farmaceutische industrie ‘werkzame hoeveelheid’, exacte werking reclamefolderschrijver (het product) bijsluiter maken Zien leerlingen dit ook?
Onderzoekend leren en beroepscontexten: Hoe? Maak de context ‘echt’ (bijv met een filmpje) Laat leerlingen eigenaar van het/een probleem worden Geef leerlingen een rol Vraag om een product Structuur uit de opdracht -> structuur in de les
Structuur uit opdracht? Structuur in de les! Een voorbeeld lesplan 05 ‘:Maak groepjes van max. 4 leerlingen en introduceer het probleem. 10 ‘:Leerlingen werken in groepjes aan de opdracht. 05 ‘:Kort klassikaal rondje om problemen en vragen te bespreken en antwoorden te delen. 25 ‘:De groepen werken verder en maken een definitief ontwerp. 10 ‘:Presentaties van een paar groepjes. 05 ‘:Terugblik op de opdracht.
Opmerkingen niet zo gestructureerd zelf aanpak/aannames verschillende niveaus van antwoorden mogelijk vraag is open geen eenduidig antwoord probleem is niet-wiskundig geformuleerd (zit in een situatie)
‘ONTWERPEN’ CQ AANPASSEN
Ontwerpprincipes (1) Opdrachten minder (vooraf) structureren Open vragen stellen/aanbieden Samenwerking en communicatie stimuleren
Ontwerprincipes (2) Rijke beroepscontexten toevoegen (of gebruiken als start van het ontwerp) Leerlingen een (beroeps)rol geven Activiteiten inbouwen die vergelijkbaar zijn met werkzaamheden van beroepsbeoefenaar Als resultaat een product voor een doelgroep vragen
Aan het werk Verbouw de opgave tot een IBST en WoW voorbeeld Straks aangeven wat je gedaan hebt en waarom zo.
Reflectie (welke ingrepen) conservenblik: ga eerst eens meten (aan het begin). -> ontwerp een blik. Heb je direct een concrete hint nodig waar je naartoe wilt? Eerst de hele taak doen. Daarna pas nadenken over tussenstappen.
Conservenblik: industrieel ontwerp (specificaties toegevoegd) Klokhuis: spookfile Epidemoloog Oogarts / opticien Fabrikant cement Analist
Waarom wil je alles beoordelen? Relatie met PTA (bij grotere opdrachten) Rubrics als beoordeling. assessment van inquiry learning is best lastig.
Bronnen Mascil - Nog tijd? Een ervaring uit Roemenië:ervaring uit Roemenië Beroepscontexten …Schoolboeken Internet … (o.a. Mascil) professionals uit eigen netwerk (en via ouders!) Een bedrijf bezoeken en speeddaten… Bèta-beroepen in de klas (HU)
Reflectie IBL Werkwijzen / denkwijzen (voorbeeld lenzenformule) Contexten Rijker dan één discipline
Ordenen Denkwijzen patronen; schaal, verhouding en hoeveelheid; oorzaak en gevolg; systeem en systeemmodellen; behoud, transport en kringloop van energie en materie; structuur en functie; stabiliteit en verandering; duurzaamheid; risico’s en veiligheid. Werkwijzen modelontwikkeling en - gebruik; onderzoeken; ontwerpen; informatievaardigheden; redeneervaardigheden; rekenkundige en wiskundige vaardigheden; waarderen en oordelen. Wiskundige Denk Activiteiten Modelleren en algebraïseren Ordenen en structureren Analytisch denken en probleemoplossen Formules manipuleren Abstraheren Logisch redeneren en bewijzen Wiskunde Parate kennis Parate vaardigheden Productieve vaardigheden TIMSS (Sk) Weten Toepassen Redeneren Biologie Benoemen Verklaren beargumenteren Natuurkunde Kennen Kunnen