Hoofdstuk 2 De uitvoering van internationalisering.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 5: Arbeidsmarkt in de EU
Advertisements

Transport en Infrastructuur
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Handel en marketing hoofdstuk 9
Machtige internationale bedrijven
HOOFDSTUK 12 HANDEL EN MARKETING
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
Internationalisering en het MKB EIM beleidscafé 18 juni 2009 Vereniging FME-CWM Micha van Lin Beleidsadviseur Internationaal Ondernemen en Financiering.
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
P2.2 Landbouw en platteland in Europa
4 P´s en 3 R-en MK01.
Business Marketing Sabine Vermuyten
Internationale handel
Globalisering H2.
Globalisering H2.
H1. Europese landbouw in beweging
Ondernemer worden? Hans van den Vlekkert
Business Marketing Management
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Landbouw in Oostenrijk en NL
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
Hoe en waarom veranderde het GLB aan het einde van de 20 e eeuw?
Hoofdstuk 20 Internationale marketing
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Internationale vrijhandel
HOOFDSTUK 11 GLOBALISERING.
Marketingplanning en strategie
Swot analyse
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Business Marketing Management
Risico’s bij internationale handel
International Business Adviser
Nike Supply Chain Management
“practical advice that works” Drs A.D. van Buuren Tel:
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
2 th 1 Ontwikkeling § 6-7.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7
Casebespreking startups Groep 7; Jehan van Iersel Dennis de Bruyn Erwin van Helden.
50.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Gefinancierd door het Ministerie van Economische Ontwikkeling 30 SEPTEMBER 2014 KAMER VAN KOOPHANDEL ROTTERDAM Curaçao de toegangspoort voor ondernemers.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
De politieke en economische omgeving Hoofdstuk 5.
Internationale marketing
Hoofdstuk 3 Internationaliseringstheorieën.  Het belang van locatievariabelen bij beslissingen over investeringen in het buitenland.  3 voorwaarden:
Hoofdstuk 10 product en prijsbeleid. Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux Lagen van een product.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
PRESENTATIE VAN HET BEDRIJFSPLAN
Welkom VWO 5..
Internationale marketing
Internationalisering
H6 Salvatore: International Economics, 10th Edition © 2009 John Wiley & Sons, Inc.
Toekomst Industrieel beleid
OPENINGSCASE: Dräger Safety creëert een wereldwijde supply chain
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Internationale handel
Nederland en de rest van de wereld
Nederland en de rest van de wereld
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 2 De uitvoering van internationalisering.

Inhoud Inleiding Motieven om te internationaliseren § 4.3 Triggers die tot internationalisering aanzetten § 4.4 Belemmeringen voor internationalisering § 4.5

Inleiding Wanneer is er sprake van internationalisering? Als bedrijven hun R&D, productie, verkoop en andere activiteiten naar internationale markten uitbreiden.

Internationaliseringsproces MKB ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson 978-90-430-1836-4

Motieven om te internationaliseren § 4.3 Proactieve motieven (vanuit het bedrijf zelf) Reactieve motieven (vanuit druk of bedreiging buiten het bedrijf) Winst- en groeidoelen Concurrentiedruk Gedrevenheid van management Binnenlandse markt: klein en verzadigd Technolgische competentie / uniek product Overproductie / capaciteit Kansen op / informatie over buitenlandse markten Ongevraagde bestellingen uit het buitenland Schaalvoordelen / leercurve Verkoop van seizoensproducten Belastingvoordeel Nabijheid tot internationale klanten / psychologische afstand Bron: bewerking van Albaum et al., 1994, pag. 31

Proactieve motieven Winst – en groeidoelen: Op korte termijn gericht. In het begin weinig winst  oprichting nieuwe filialen Koersschommelingen Gedrevenheid van management Ervaring met buitenlandse markt Managers die uit het buitenland komen/gewerkt hebben Technologische competentie / uniek product Technologische voorsprong of gespecialiseerd. Patenten moeten per land worden aangevraagd is duur Kosten om in andere landen te beginnen relatief laag. Kansen op / informatie over buitenlandse markten Groeiende markten: Zuidoost Azië Oost Europa China Zuid Afrika Informatie door onderzoek, contacten of toeval.

Schaalvoordelen / leercurve BCG: output x 2 Productiekosten 30% Hierdoor betere concurrentiepositie Marketingmix voor buitenland aanpassen. Belastingvoordeel Amerika: Foreign Sales Corporation Uitstel van belastingbetaling waardoor lagere prijzen Aangevochten door de EU. In 2000 verboden.

Reactieve motieven Concurrentiedruk Schaalvoordeel door internationalisering Buitenlandse markten verliezen door concurrenten. Als eerste een markt veroveren makkelijkst marktaandeel behouden Binnenlandse markt: klein en verzadigd. Beperkt aantal wereldklanten: Stork Einde levenscyclus op binnenlandse markt. Begin levenscyclus buitenlandse markt. Overproductie / -capacitiet Tijdelijke export Vaste kosten gedekt op binnenlandse markt  lagere prijzen. Markt moet ver genoeg weg liggen. (parallelle import) Korte termijn Ongevraagde bestellingen uit buitenland http://4.bp.blogspot.com/_Vftlpj_mVAI/TURbBGPt02I/AAAAAAAAAIQ/B6s5uFU-UKY/s320/Its-logo.jpg http://www.overmax.nl/images/mediamarkt.jpg http://eyecube.files.wordpress.com/2009/05/old-pepsi_logo.jpg http://www.vanz.nl/wp-content/uploads/2011/03/coca_cola_logo.gif

Verkoop van seizoensproducten uitbreiden: Verschil seizoenen noordelijk en zuidelijk halfrond. Nabijheid van internationale klanten / psychologische afstand Duitsland – Oostenrijk Euregio Enschede-Gronau: 13.000km2 en 3.4 miljoen inwoners Vanuit het oogpunt van de VS Geografisch Psychologisch Mexico Dichtbij Ver weg (taal, economische situatie) Canada Engeland Ver weg Dichtbij (taal) Zuid-Amerika

Triggers die tot internationalisering aanzetten § 4.4 Triggers voor de invoering van export Interne triggers Externe triggers Opmerkzaam management Marktvraag Een specifieke interne gebeurtenis Concurrerende bedrijven Import als internationalisering naar binnen toe Beroepsvereniging Externe experts

Interne triggers Opmerkzaam management Internationaal ingesteld Internationale marktervaring Een specifieke interne gebeurtenis Nieuwe werknemer Directeur beslist Import als internationalisering naar binnen toe Import  toetreding internationale markten Internationalisering gestart door de koper óf verkoper (traditionele verkoper- perspectief)

Internationalisering naar binnen/buiten toe: een voorbeeld van een netwerk

Externe triggers Marktvraag Concurrerende bedrijven Vraag uit andere landen  internationaliseren Concurrerende bedrijven Internationale bewegingen volgen van de concurrent Beroepsverenigingen Gesprekken met managers van andere bedrijven (netwerken) Externe experts Exportagenten (handelsbemiddelaars) Kvk (Kamer van Koophandel) Banken (spelen een belangrijke financiële rol)

Zoeken naar informatie en het vertalen van informatie Informatie en kennis zijn de belangrijkste factoren bij de start van internationalisering bij het MKB. (zie internationaliseringsproces MKB) Relevante informatie vergaren Informatie wordt omgezet in kennis Bij voldoende slagingskans gaat men door Voldoende bruikbare kennis?  internationalisering

Belemmeringen voor internationalisering § 4.5 Belemmeringen voor de invoering van internationalisering Kritieke factoren zijn o.a. de volgende (voornamelijk interne) barrières: -onvoldoende geldmiddelen -onvoldoende kennis -gebrek aan buitenlandse marktconnecties -te weinig verbintenis tot uitvoer -gebrek aan productiecapaciteit om aan buitenlandse markten te besteden -gebrek aan buitenlandse distributiekanalen -het management legt de nadruk op het ontwikkelen van binnenlandse markten -kostenescalatie als gevolg van de hoge productie-, distributie- en financieringskosten van de export

Opties voor internationale strategie Meervoudige terugtrekking Internationale strategie Individuele terugtrekking Multinationaal hoog Onderlinge afhankelijkheid tussen markten laag De-internationalisering Internationalisering

Belemmeringen voor het verdere internationaliseringsproces Kritieke belemmeringen voor het internationaliseringsproces kunnen in drie groepen ingedeeld worden: Algemene marktrisico’s Afstand tot de markt Concurrentie Verschillen in productgebruik Verschillen in productspecificaties Problemen met het vinden van een juiste distributeur Taal- en cultuurverschillen

Commerciële risico’s Politieke risico’s Schommelingen in de wisselkoers Exportklanten die niet betalen Vertraging tijdens transport Financieringsproblemen voor de export Politieke risico’s Restricties vanuit buitenland Nationale exportbeleid Deviezenreglementering Gebrek aan overheidssteun Invoerrechten Conflicten in het buitenland (oorlogen etc.)

Het belang van deze risico’s is niet groot Het belang van deze risico’s is niet groot. De exporteurs hebben strategieën om de risico’s te beheersen: Vermijd de export naar hoogrisicomarkten Niet te afhankelijk worden van één land Verzeker je tegen risico’s Zorg dat de klant bij de export het meeste risico draagt