ANTI PIRATERIJ Een civiele taak onder supervisie van de overheid?
WAT HEB IK ERMEE TE MAKEN? Risk GOC België en wens Belgische overheid tot nieuwe wetgeving Samenwerking met NL gezocht via mij België meer tonnage, minder schepen Alle stakeholders gesproken: – KNRV (Tineke Netelenbos) – Kapiteinsvereniging – Diverse reders (NL en BE) – Actief opererende ex Marine off’n onder vreemde vlaggen – Beveiligingsbedrijf met goed trackrecord (RESTMENT) Israël – Cdt KMARNS – AON verzekeringen – PCDS aangesproken Diverse Tweede Kamerfracties Adviseer “Restment” en “Policy Research Corporation” Anti piraterij kennis binnen M4B
ONGENOEGEN IN NL Mariniers goed maar; veel, duur en inflexibel qua aanvraag Mariniers overgekwalificeerd, leegloop Reders zoeken andere wegen (vlaggen) Kleine reders laten vrachten lopen i.v.m. kosten/baten Kapiteins/families ongerust (wie is eindverantwoordelijk?); banger voor beveiligers dan evt. kapers Cowboy acties onbetrouwbare beveiligers t.o.v. echte vissers Risico van escalatie door buitenproportioneel geweld
METHODE VAN AANPAK Korte studie PRC in beeld brengen wensen alle stakeholders Opzetten PILOT met geïnteresseerde bedrijven, V&J en Defensie Defensie en V&J blijven hoofdrol spelen op gebied certificering, wetmatigheid, ROE’s en controle Doelstelling PILOT om op basis “best practices” tot een goede WET te komen
UITVOERING Gebruik SBK militairen Inzet als betaalde burger in (tijdelijke) dienst Restment Training en inzet via Restment Buiten territoriale wateren reservisten status; dus militair tijdens misssie Nederlandse vlag en wetgeving Nadruk op passieve maatregelen, geweld “last resort” Alles wordt per camera vastgelegd Samenwerking met mil. Inlichtingendiensten nu mogelijk Deelname in (NATO) Secure cloud voor uitwisseling inlichtingen om tot Recognised Sea Picture (RSP) te komen Pool (UAV) surveillance Proefperiode (PILOT) 1 jaar Evaluatie PRC tevens basis nieuwe wetgeving Openstelling voor andere bedrijven dan die deelnemen aan PILOT
CONTROLE EN CERTIFICERING Restment en Mariniers vergelijken ‘Best practices’ Toetsing door V&J Vaststellen te volgen procedures en ROE’s Certificering training en examinering door Defensie/ V&J Onaangekondigde controles door Defensie (Kmarns?) Permanente mogelijkheid tot deelname aan beveiliging door Defensie controleur Vaststellen “autoriteit” bij eventuele conflicten bedrijf/Defensie
NADELEN Pilot duurt een jaar en wetgeving pas in het verlengde Mariniers verliezen een taak NL markt (nog) niet open voor niet NL beveiligers
VOORDELEN Grote besparing Defensie door minder inzet KMARNS en tegemoetkoming salaris dienstverlatende militairen (SBK) Meer flexibele inzet goed voor kleinere reders Minder stookkosten en duurzamer varen (< snelheid) Kans op “Recognised Seapicture (RSP) en dus < dreiging, door communicatie met MIVD AON kan onder dit regime lagere verzekeringspremies bewerkstelligen Nederlandse vlag wordt niet ontdoken dus > rechtszekerheid Kans op cowboy gedrag neemt af Veiliger voor NL kapiteins Basis voor goed werkende wet door “best practices” alle ‘stakeholders’ Mogelijkheid samenwerking BENELUX verband
GEïNTERESSEERDE NL BEDRIJVEN Policy Research Corporation; t.b.v. onderzoek en evaluatie Restment; NL beveiligingsbedrijf met ervaring Microsoft/Hitachi Datasystems/Keylocker t.b.v. Secure Cloud voor NAVO/EU en samenwerking andere marines AON; t.b.v. lagere verzekeringspremies AEC Skyline; t.b.v. Sensorsystemen in de lucht (on)bemand (Reaper format) M4B; oud marine officieren
VRAGEN????