Uniform ontwerpen Kennisdag AWV, 22 maart 2016

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LABOcontrol – LABOconsult
Advertisements

Studiedag VVPW 14/05/2007 “Wateradvies: van theorie naar praktijk”
H. Crevits Minister van Mobiliteit en Openbare Werken ir. T. Roelants
Project Herinrichting
De perfecte onderbouw voor natuursteen
Op- en afrittencomplex Rieme-Noord
Structureel Onderhoud N8 Avelgem
Uitwerking proeftentamen rib FVB01 (deels)
Bouwtechniek en materialen
Beoordeling Asfaltontwerpen
(On)zekerheden bij het wegontwerp
Wegontwerp en healing Berwich Sluer BAM Wegen B.V.
Mogelijkheden en beperkingen
Risico analyse Dr.ir. Christ van Gurp KOAC-NPC Asfalt en bitumendag 20 november 2008.
Asfalt en bitumendag 2010.
N2 Brusselsesteenweg tussen Kruispunt Termerestraat – Termereboslaan –
Wegwerken van gevaarlijke kruispunten en wegvakken in Vlaanderen
INFOVERGADERING Herinrichting Stevoortse Kiezel N739
ENKEL NA SCHRIFTELIJKE TOELATING !
25 september 2014, 2de kennisdag
BEDRIJVEN CONTACTDAGEN.  Pitantiestraat 79 Desselgem  Uw partner voor :  INFRASTRUCTUURWERKEN  BETONWERKEN : STASEGEM BENELUXLAAN 201.
Inhoud: Fasering en Planning Verloop werf FAQ. Inhoud: Fasering en Planning Verloop werf FAQ.
BESTRIJKING MET SLEMAFDICHTING
Wegenis- en rioleringswerken in de Posthoornstraat te Zulte
Kabelaanleg… De manier van werken is niet veranderd…
RIBBHS01 bouwen in hout en staal
Asfalt: samenstelling en beproeving donderdag 6 maart 2008
VEILIG WERKEN LANGS DE WEG
igoFVB01 Funderen van een bouwwerk
“Een Brug Te Ver...” Leden: Sebasitan Van Ooijen Ali Ahmadi Erjan Bregman Abel Josue Brito Centeno.
Uitwerking proeftentamen rib FVB01 (deels)
Stelsels van vergelijkingen H5 deel 3 Hoofdstuk 10 Opgave 61, 62, 63.
Cursus bruginspecteur
Paardenbodem als sportvloer
Infoavond 31/03/2015 Structureel onderhoud N50 in Waardamme.
Sniederspad – Paddenklank W EGEN - EN R IOLERINGSWERKEN “KOSTERBOS”
Startbijeenkomst 1 Startbijeenkomst wegverkeerslawaai Wim van Keulen.
Enabling innovation in construction Topic Training Funderingen Irca Schepers Customer Service Engineer 1.
FIETSPADEN-riolering HEMELSHOEK
Woonrijpmaken de Schans Informatieavond voor bewoners Maandag 8 juli 2013.
Gebonden funderingen Christ van Gurp (KOACNPC). Gebonden fundering Ongelimiteerde keuze uit basismaterialen Kleiachtige gronden Zand Hergebruikte bouwstoffen.
PLANNING WERKEN Marco Donders Lareco Bornem nv..
HsPS5 paardenbodems.
Wijkoverleg Sint-Antonius – 3 december 2009 Asfaltwerken 2009.
1 Herinrichting N382 Anzegem Infomarkt 7 september 2016.
Stad Tongeren Riolerings- en wegenisproject Mal Infovergadering inwoners 4 juli 2016.
Beoordeling van bestaande constructies
AANLEG GRASZODEN.
Energie in het elektrisch veld
Aanleg verharding.
Aanleg element- en gesloten verharding
Aanleg fietspaden luikersteenweg N3E
Hard Groen.
Rioleringswerken Neerpoortenstraat
Geuzenstraat – De Vrièrestraat - Marnixplaats
Bestratingsstenen.
Herstellen verharding
Stroming rond deeltjes
Tongeren: Bredeweg, Kolmonstraat, Burchtstraat
NR 51 NR 53 NR 55 NR 57 NR 59 Huizen … m Inname … m
Aanleg verharding.
Heraanleg Erasmuslaan, Haldewychlaan, Ruusbroeclaan en Vondellaan
Ingelmunster – N357: fasering
Cultuurtechniek.
Doorlatendheid van geotextielen in de grond
Renovatie Gaverlandwijk fase 2
Infovergadering Heraanleg Pauwelslei fase II
Infovergadering Herinrichting parking sportzone Gruitrode
Herinrichting en afkoppeling wiekevorst-centrum
Informatie avond Reconstructie Broekdijk Incl. Eikelkampen en Hooidonk
Transcript van de presentatie:

Uniform ontwerpen Kennisdag AWV, 22 maart 2016 ir. Margo Briessinck

Baanlichaam wegontwerp = keuze van de materialen + bepaling dikte van de lagen

Functie verharding contact met verkeer draagvermogen langsvlakheid = rijcomfort stroefheid rolgeluid rolweerstand draagvermogen krachten spreiden

Functie fundering stabiel draagvlak voor de verharding draagvermogen krachten spreiden

Functie onderfundering belasting overdragen naar ondergrond werfverkeer mogelijk maken fundering beschermen (opstijgend water, fijne deeltjes) draineren bescherming tegen vorstfront

Dimensioneren... theoretisch structuur laagdiktes materiaalkenmerken belasting standaard wiellast, bandendruk temperatuursgradiënt berekening spanningen en rekken meestal lineair-elastische modellen vergelijken met toelaatbare waarden herhaalde belastingen vermoeiingswetten

Mogelijke structuren 1 000 000 dikte steenslagfundering in cm dikte asfaltverharding in cm

Dimensioneren... praktisch ontwerplevensduur verkeersbelasting geometrie van de weg aantal standaardassen bouwklasse standaardstructuur

ontwerplevensduur (L) verharding ontwerplevensduur (L) bitumineuze verharding 20 jaar bitumineuze verharding met AVS-onderlagen 30 jaar betonverharding bestrating 15 jaar ontwerplevensduur ≠ onderhoudsvrije periode

Verkeersbelasting V0-24 (AADT) = jaargemiddelde verkeer per richting VVwd = percentage vrachtverkeer i = jaarlijkse aangroei van het verkeer in % NVV = aantal vrachtwagens over de volledige ontwerplevensduur correctiefactoren Ci voor rijstrookbreedte (versporing) aantal rijstroken snelheid (asfalt) breedbanden

Richtwaarden wegcategorie snelheid VVwd i % breedbanden hoofdwegen 90 km/h 25 % 2,0 % 60 % primaire wegen 70 km/h 20 % 1,5 % 40 % secundaire wegen 15 % 1,0 % lokale wegen 50 km/h 10 % 0,5 %

Standaardas van 100 kN (ESAL) wegcategorie Nas hoofdwegen 4,0 primaire wegen 3,5 secundaire wegen 3,0 lokale wegen 2,5 SPEC = 0,2597

Bouwklasse # ESAL x 106 bouwklasse < 128 B1 < 4 B6 < 64 B2 < 2 B7 < 32 B3 < 1 B8 < 16 B4 < 0.50 B9 < 8 B5 < 0.25 B10 vrijliggende fietspaden  BF

Asfaltverharding Steenslagfundering B10 B9 B8 B7 B6 B5

Standaardstructuur

Berekening bouwklasse via www.wegenenverkeer.be

Dikte onderfundering Dstandaardstructuur Dvorstvrij = Dvorstindringing Donderfundering Donderfundering = Dvorstvrij - Dstandaardstructuur én ≥ 20 cm

Diepte vorstindringing 60 cm 80 cm 70 cm

Dienstorder MOW/AWV/2010/2 Dienstorder MOW/AWV/2013/17 Verhardingen Funderingen asfalt asfalt met AVS-onderlagen platenbeton doorgaand gewapend beton bestratingen steenslagfundering behandelde steenslagfundering gestabiliseerde steenslagfundering schraal beton schraal asfalt

Keuze verharding Hoofdwegen en primaire wegen in functie van het verkeer B1/B2: DGB B3-B5: asfalt met AVS-onderlagen alle rijstroken, incl. vluchtstrook, in hetzelfde materiaal zie dienstorder MOW/AWV/2010/10

Keuze verharding Secundaire wegen rijbaan / rijstroken binnen bebouwde kom buiten bebouwde kom parkeerstrook fietspad aanliggend vrijliggend voetpad

Keuze verharding Secundaire wegen asfalt platenbeton bestrating rijbaan binnen bebouwde kom  (1)  buiten bebouwde kom parkeerstrook / parking (2) (3) fietspad aanliggend zelfde verharding als de rijbaan vrijliggend  voetpad (4) (1) ev. uitzondering: (tram)busbanen (2) enkel voor personenwagens (3) ev. waterdoorlatend (4) gietasfalt

Keuze bitumineuze toplagen (dienstorder MOW/AWV/2011/1) wegcategorie B1-B2 B3 B4-B5 B6-B10 BF hoofdwegen primaire wegen 4 / 5 cm SMA-C 3 cm SMA-D - secundaire wegen lokale wegen buiten beko: AB-4C AB-4D GA binnen beko: 4 cm APT-C 3 cm APT-D

Asfalt voor geluidsarme toplagen (dienstorder MOW/AWV/2015/4) AGT-mengsels volgens SB250 versie 3.1 vermindert het rolgeluid enkel nuttig vanaf snelheidsregime 70 km/h combinatie van: stille toplaag 70 mm APO-B

Keuze onderlagen (dienstorder MOW/AWV/2011/1) AVS-B: enkel voor hoofdwegen en primaire wegen van bouwklasse B1-B3 APO-A of APO-B vb. 10 cm onderlaag: type onderlaag profileerlaag APO-A 60 mm 70 mm 80 mm 60 tot 80 mm (rekenwaarde: 70 mm) APO-B 40 mm 50 mm 40 tot 60 mm (rekenwaarde: 50 mm) 4 cm APO-B 4 cm APO-B 5 cm APO-B 6 cm APO-A 6 cm APO-B 5 cm APO-B

Steenslagfunderingen mengsel van zand, steenslag en ev. toevoegsel geen types combineren ! teerhoudend asfaltgranulaatcement- fundering = type IA of IIA met TAG  minstens 1500 m³ TAG toevoegsel kaliber 6,3..20/31,5 kaliber 20..31,5/63 kaliber 0/40 kaliber 0/20 geen niet-continu type I type II cement - type IA type IIA CaCl2 type IB type IIB continu

Andere funderingen stabiliseren bestaande verharding met cement ≠ stabiliseren in situ schraal beton walsbeton berijdbaar Dwb = 0,75 × Dsb zand-cement lage belastingen schraal asfalt snelheid = ca. 1 à 2 cm / jaar

Keuze fundering verharding fundering B1-B5 B6-B10 BF asfalt steenslag type IA schraal asfalt steenslag type I platenbeton schraal beton DGB walsbeton n.v.t. bestrating zand-cement waterdoorlatende bestrating drainerend schraal beton drainerende steenslag (3-7.1.2.15)

eerste keuze Keuze onderfundering type I type II type III onderfundering van zand grofkorrelig onderfundering gestabiliseerde grond (draineer)zand ev. 10 cm afwerklaag mengsel van zand en steenslag 0/40 één of meerdere lagen mengsel van zand en steenslag 0/56 behandelen grond met cement, kalk, ... voorstudie ! eerste keuze speciaal geval: wortelruimte bomenzand bomengranulaat

Onderfundering “wortelruimte” bomenzand fractie 400 µm lichte belastingen bomengranulaat zwaardere belastingen toepassing: (vrijliggende) fietspaden verharding naast bomen

Advies wegenbouwkunde dienstorder MOW/AWV/2009/20 ISO-formulier F-TAW-PP02-12 “Advies wegstructuren” aanvraag sturen naar: wegenbouwkunde@vlaanderen.be

Uitsmijter... vrijliggende fietspaden 9 cm asfalt 20 cm steenslag 16 cm beton 12 cm schraal beton 8 cm betonstraatstenen 3 cm straatlaag 20 cm steenslag 20 eur/m² 35 eur/m² 30 eur/m²

Vragen...