Uniform ontwerpen Kennisdag AWV, 22 maart 2016 ir. Margo Briessinck
Baanlichaam wegontwerp = keuze van de materialen + bepaling dikte van de lagen
Functie verharding contact met verkeer draagvermogen langsvlakheid = rijcomfort stroefheid rolgeluid rolweerstand draagvermogen krachten spreiden
Functie fundering stabiel draagvlak voor de verharding draagvermogen krachten spreiden
Functie onderfundering belasting overdragen naar ondergrond werfverkeer mogelijk maken fundering beschermen (opstijgend water, fijne deeltjes) draineren bescherming tegen vorstfront
Dimensioneren... theoretisch structuur laagdiktes materiaalkenmerken belasting standaard wiellast, bandendruk temperatuursgradiënt berekening spanningen en rekken meestal lineair-elastische modellen vergelijken met toelaatbare waarden herhaalde belastingen vermoeiingswetten
Mogelijke structuren 1 000 000 dikte steenslagfundering in cm dikte asfaltverharding in cm
Dimensioneren... praktisch ontwerplevensduur verkeersbelasting geometrie van de weg aantal standaardassen bouwklasse standaardstructuur
ontwerplevensduur (L) verharding ontwerplevensduur (L) bitumineuze verharding 20 jaar bitumineuze verharding met AVS-onderlagen 30 jaar betonverharding bestrating 15 jaar ontwerplevensduur ≠ onderhoudsvrije periode
Verkeersbelasting V0-24 (AADT) = jaargemiddelde verkeer per richting VVwd = percentage vrachtverkeer i = jaarlijkse aangroei van het verkeer in % NVV = aantal vrachtwagens over de volledige ontwerplevensduur correctiefactoren Ci voor rijstrookbreedte (versporing) aantal rijstroken snelheid (asfalt) breedbanden
Richtwaarden wegcategorie snelheid VVwd i % breedbanden hoofdwegen 90 km/h 25 % 2,0 % 60 % primaire wegen 70 km/h 20 % 1,5 % 40 % secundaire wegen 15 % 1,0 % lokale wegen 50 km/h 10 % 0,5 %
Standaardas van 100 kN (ESAL) wegcategorie Nas hoofdwegen 4,0 primaire wegen 3,5 secundaire wegen 3,0 lokale wegen 2,5 SPEC = 0,2597
Bouwklasse # ESAL x 106 bouwklasse < 128 B1 < 4 B6 < 64 B2 < 2 B7 < 32 B3 < 1 B8 < 16 B4 < 0.50 B9 < 8 B5 < 0.25 B10 vrijliggende fietspaden BF
Asfaltverharding Steenslagfundering B10 B9 B8 B7 B6 B5
Standaardstructuur
Berekening bouwklasse via www.wegenenverkeer.be
Dikte onderfundering Dstandaardstructuur Dvorstvrij = Dvorstindringing Donderfundering Donderfundering = Dvorstvrij - Dstandaardstructuur én ≥ 20 cm
Diepte vorstindringing 60 cm 80 cm 70 cm
Dienstorder MOW/AWV/2010/2 Dienstorder MOW/AWV/2013/17 Verhardingen Funderingen asfalt asfalt met AVS-onderlagen platenbeton doorgaand gewapend beton bestratingen steenslagfundering behandelde steenslagfundering gestabiliseerde steenslagfundering schraal beton schraal asfalt
Keuze verharding Hoofdwegen en primaire wegen in functie van het verkeer B1/B2: DGB B3-B5: asfalt met AVS-onderlagen alle rijstroken, incl. vluchtstrook, in hetzelfde materiaal zie dienstorder MOW/AWV/2010/10
Keuze verharding Secundaire wegen rijbaan / rijstroken binnen bebouwde kom buiten bebouwde kom parkeerstrook fietspad aanliggend vrijliggend voetpad
Keuze verharding Secundaire wegen asfalt platenbeton bestrating rijbaan binnen bebouwde kom (1) buiten bebouwde kom parkeerstrook / parking (2) (3) fietspad aanliggend zelfde verharding als de rijbaan vrijliggend voetpad (4) (1) ev. uitzondering: (tram)busbanen (2) enkel voor personenwagens (3) ev. waterdoorlatend (4) gietasfalt
Keuze bitumineuze toplagen (dienstorder MOW/AWV/2011/1) wegcategorie B1-B2 B3 B4-B5 B6-B10 BF hoofdwegen primaire wegen 4 / 5 cm SMA-C 3 cm SMA-D - secundaire wegen lokale wegen buiten beko: AB-4C AB-4D GA binnen beko: 4 cm APT-C 3 cm APT-D
Asfalt voor geluidsarme toplagen (dienstorder MOW/AWV/2015/4) AGT-mengsels volgens SB250 versie 3.1 vermindert het rolgeluid enkel nuttig vanaf snelheidsregime 70 km/h combinatie van: stille toplaag 70 mm APO-B
Keuze onderlagen (dienstorder MOW/AWV/2011/1) AVS-B: enkel voor hoofdwegen en primaire wegen van bouwklasse B1-B3 APO-A of APO-B vb. 10 cm onderlaag: type onderlaag profileerlaag APO-A 60 mm 70 mm 80 mm 60 tot 80 mm (rekenwaarde: 70 mm) APO-B 40 mm 50 mm 40 tot 60 mm (rekenwaarde: 50 mm) 4 cm APO-B 4 cm APO-B 5 cm APO-B 6 cm APO-A 6 cm APO-B 5 cm APO-B
Steenslagfunderingen mengsel van zand, steenslag en ev. toevoegsel geen types combineren ! teerhoudend asfaltgranulaatcement- fundering = type IA of IIA met TAG minstens 1500 m³ TAG toevoegsel kaliber 6,3..20/31,5 kaliber 20..31,5/63 kaliber 0/40 kaliber 0/20 geen niet-continu type I type II cement - type IA type IIA CaCl2 type IB type IIB continu
Andere funderingen stabiliseren bestaande verharding met cement ≠ stabiliseren in situ schraal beton walsbeton berijdbaar Dwb = 0,75 × Dsb zand-cement lage belastingen schraal asfalt snelheid = ca. 1 à 2 cm / jaar
Keuze fundering verharding fundering B1-B5 B6-B10 BF asfalt steenslag type IA schraal asfalt steenslag type I platenbeton schraal beton DGB walsbeton n.v.t. bestrating zand-cement waterdoorlatende bestrating drainerend schraal beton drainerende steenslag (3-7.1.2.15)
eerste keuze Keuze onderfundering type I type II type III onderfundering van zand grofkorrelig onderfundering gestabiliseerde grond (draineer)zand ev. 10 cm afwerklaag mengsel van zand en steenslag 0/40 één of meerdere lagen mengsel van zand en steenslag 0/56 behandelen grond met cement, kalk, ... voorstudie ! eerste keuze speciaal geval: wortelruimte bomenzand bomengranulaat
Onderfundering “wortelruimte” bomenzand fractie 400 µm lichte belastingen bomengranulaat zwaardere belastingen toepassing: (vrijliggende) fietspaden verharding naast bomen
Advies wegenbouwkunde dienstorder MOW/AWV/2009/20 ISO-formulier F-TAW-PP02-12 “Advies wegstructuren” aanvraag sturen naar: wegenbouwkunde@vlaanderen.be
Uitsmijter... vrijliggende fietspaden 9 cm asfalt 20 cm steenslag 16 cm beton 12 cm schraal beton 8 cm betonstraatstenen 3 cm straatlaag 20 cm steenslag 20 eur/m² 35 eur/m² 30 eur/m²
Vragen...