Elk kind op de juiste plek advies schoolkeuzeonderzoek vormen van voortgezet onderwijs keuze het onderzoek de uitslag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Advertisements

Welkom bij de voorlichting over het voortgezet onderwijs
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Info avond Voortgezet Onderwijs EN WAT NU ????? EN WAT NU ????? Basisschool De Stokland
Presentatie Procedure naar het VO
Voorlichtingsavond over:. voortgezet onderwijs. advies basisschool
Informatie avond groep 8
Welkom.
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Informatieavond GROEP 8.
Infoavond Groep 7/8 9 september 2013.
Informatieavond groep 8
Inleiding presentatie digitaal OKR en protocol september 2014 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
Informatieavond groep 7
Schoolkeuzeonderzoek schooljaar 14-15
van schooladvies tot inschrijving
Informatieavond 13 oktober 2014
WELKOM INFORMATIEAVOND GROEP 8. - Opening - vakken groep 8 - huiswerk/mededelingen klik hierhier - Cito eindtoets / aanmelding VO - Schooladvies/Voortgezet.
Traject schooladvies Overzicht groep 7:
Op weg naar het voortgezet onderwijs
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Presentatie rondom advisering & eindtoets
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
POVO groep 7 en 8 Helma en Jorien.
Het Voortgezet Onderwijs. Schooltypes V.O. VWO HAVO VMBO Praktijkonderwijs.
Het Voortgezet Onderwijs
Procedure Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs Groep 8 op weg naar vervolgonderwijsl
Voorlichting traject Voortgezet Onderwijs Groep 8
Advies voortgezet onderwijs op de Sint Barbaraschool
Naar het voortgezet onderwijs
Informatieavond groep 8 (Waterlandse Overstap, advies VO) OBS ‘t Carrousel Schooljaar
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
Welkom.
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
GROEP 8.
Advies en POVO procedure
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs 8 oktober 2015.
Schoolkeuzeonderzoek schooljaar Introductie.
POVO groep 7 en 8 Helma en Jorien. Veilig overstappen  Juiste schoolkeuze  Voorkomen uitval of switchen.
Jenaplanschool Cleophas 2014 Van basisschool naar middelbare school 2013/2014.
DE SCHALM EINDTOETS BASISONDERWIJS ADVISERING VO.
Informatieavond 29 maart 2016 Als u naar huis gaat weet u welke stappen er met elkaar ondernomen gaan worden om tot een verantwoorde schoolkeuze te komen.
Informatie avond groep 8 Een prachtige school. twee enthousiaste leerkrachten.
Informatie-avond groep 7 en 8 schooljaar Van de basisschool naar het voorgezet onderwijs en overige praktische informatie Karen van Nassau Anja.
´Het traject PO-VO binnen Passend Onderwijs’ PO VO.
Aanvraag voor Leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) en Praktijkonderwijs (pro) Carrousel POVO Donderdag 13 oktober 2016 Carla van Moorsel Milou Hofland.
Welkom Op de informatie avond van groep 7 en 8!.
Informatie voor ouders groep 8 over:
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Elke ouder wil maar één ding….
Op weg naar het Voortgezet Onderwijs (VO)
Welkom op de Informatieavond Paschalisschool Schooljaar Groep 8b – 14 september 2017 Informatieavond Paschalisschool b.
Het advies is leidend, het VO plaatst.
Ouderinformatieavond Middaggroepen
Bs Petrus en Paulus en bs Edith Stein
Naar het Voortgezet Onderwijs
SWV Slinge-Berkel Woensdag 8 november 2017
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Kwaliteit van het advies
INFORMATIEAVOND GROEP 8
informatieavond Voortgezet Onderwijs
Informatie voor ouders groep 8 over:
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
PO-VO traject Primair onderwijs Voortgezet onderwijs
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
OP WEG NAAR HET VOORTGEZET ONDERWIJS (VO)
Transcript van de presentatie:

Elk kind op de juiste plek advies schoolkeuzeonderzoek vormen van voortgezet onderwijs keuze het onderzoek de uitslag

Verschil PO en VO PO – alle kinderen ongeacht niveau bij elkaar VO – differentieert naar niveau (PRO tot VWO)

Schooladvies Het schooladvies wordt gegeven door de basisschool Vóór 1 maart Is leidend bij plaatsing op het VO

Advies gebaseerd op: Prestaties (gegevens uit het LVS) Werkhouding, inzet, motivatie (info leerkracht en eigen gedragsvragenlijst) Aanleg (IQ-test)

Richtlijnen O.b.v. uitslag Leerlingvolgsysteem past ruwweg bij I-scores > advies HAVO - VWO II/III-scores > advies VMBO KBL/GTL (MAVO)/ HAVO IV-scores > VMBO BBL/KBL V-scores > advies BBL – PRO

Centrale eindtoets april Te gebruiken als: Second opinion Opbrengstmeting BaO kiest: b.v. Eindtoets van CITO, IEP of ROUTE-VO

Uitslag centrale eindtoets Is het niveau van de eindtoets hoger dan schooladvies, dan heroverweging schooladvies (advies kán aangepast worden) lager, dan blijft het schooladvies staan

Is een juiste keuze garantie voor schoolsucces? Succes is mede afhankelijk van: Hoe ervaart het kind - Overstap naar VO - Puberteit - Overige omstandigheden

Vormen VO

Extra ondersteuning Voor leerlingen waar iets extra’s voor nodig is bestaat er extra zorg binnen het VO: Basisondersteuning (in de klas) Breedteondersteuning (bespreking in OT) of Diepteondersteuning (externe hulp) voor leer- en gedragsproblematiek

Overzicht vervolgonderwijs na VO

Wie bepaalt keuze? Basisschool geeft schooladvies Op basis van schoolvorderingen èn ervaring van leerkrachten IQ-uitslag ter onderbouwing Kind èn ouders kiezen de school

Rol OBD Noordwest bij Schoolkeuzeonderzoek Testafname groep 8 september/oktober Bespreking resultaten met school

Waarom schoolkeuzeonderzoek? Onderzoek naar aanleg/intelligentie om een zo verantwoord mogelijk advies te geven Dient als ’hulp’ bij schoolkeuze, voor: −Ouders en kind (wensen, (on)mogelijkheden - ideeën - ervaringen) –Leerkracht – school (ideeën – ervaringen) –Ter bevestiging

Wat is intelligentie? Het vermogen om tot leerresultaten te komen ofwel het verstandelijke vermogen Binnen dit vermogen zijn sterke en zwakke kanten

Inhoud schoolkeuzeonderzoek Intelligentietest –NIO (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau) Sociaal-emotioneel functioneren: –NPV-J-2 Nederlandse Persoonlijkheidsvragenlijst – Junior (2 e versie) – indien gewenst –ZAT Zinnen Aanvul Test

Werkwijze Testafname groepsgewijs op één ochtend (NIO, NPV-J-2 en ZAT) op eigen school School informeert ouders over toetsdag De kinderen moeten uitgeslapen zijn

Testafname Toetsopstelling Duur: minimaal twee uur Tussendoor is er een pauze

Uitleg Voor elk onderdeel worden altijd enkele oefenopgaven gemaakt Er wordt gecontroleerd of alle kinderen de opdracht hebben begrepen

Kinderen met dyslexie krijgen - op verzoek van de school - : NIO - Aangepaste opgavenboekjes en antwoordformulieren (140%) De kinderen krijgen geen extra tijd; ze hoeven geen teksten te lezen, alleen losse woorden - Zichtvenster Vragenlijsten (NPV-J-2 en ZAT) - Eventueel iets vergroot

Het testen zelf Hoe zien de tests er uit? Opbouw en voorbeelden van de tests

NIO bestaat uit zes subtests Taalkundig inzicht: −Synoniemen (1), Analogieën (3) en Categorieën (6). Rekenkundig/ruimtelijk inzicht: −Getallen (2), Rekenen (4) en Uitslagen (5) * Cijfers tussen haakjes staan voor de volgorde van afname

Antwoordformulier Alle opgaven in één boekje Antwoord op een apart antwoordformulier Keuze uit 4,5 of 6 alternatieven De kinderen zetten een streepje onder hun keuze

Synoniemen Onderzoekt de kennis en betekenis van woorden Voorbeeld: dapper Keuze uit: 1. licht 2. koud 3. vrees 4. moedig 5. nieuw score: het aantal goed gemaakte items (30) in 5 minuten

Analogieën Onderzoekt het ontdekken van relaties tussen door woorden aangeduide concrete zaken, of abstracties, en het kunnen toepassen van die gevonden relaties in nieuwe situaties. (a : b = c : ?) Voorbeeld: huizen - stad | bomen - …… Keuze uit: 1. takken 2. gras 3. bos 4. weg 5. stam score: het aantal goed gemaakte items (25) in 5 minuten

Categorieën Onderzoekt het kunnen vinden van een meer of minder logische relatie tussen begrippen, t.w.: gelijk, tegengesteld, soort, deel, oorzaak en middel Voorbeeld: regen - nat ………… Keuze uit: 1. gelijk 2. tegengesteld 3. soort 4. deel 5. oorzaak 6. middel score: het aantal goed gemaakte items (30) in 5 minuten

Getallen Onderzoekt het logisch kunnen toepassen van rekenregels en rekenoperatoren op een rij getallen. Voorbeeld: Welk getal moet er in deze rij op het laatste getal volgen? [ ] score: het aantal goed gemaakte items (25) in 10 minuten

Rekenen Onderzoekt het kunnen ontdekken welke hoofdbewerkingen van toepassing zijn op de genoemde getallen Voorbeeld 1: = 10 [ x : + - ] Voorbeeld 2: = 8.. 2[ x : + - ] [ x : + - ] score: het aantal goed gemaakte items (20) in 15 minuten

Uitslagen Onderzoekt het vermogen zich driedimensionale figuren tweedimensionaal te kunnen voorstellen en omgekeerd. Met andere woorden, het in de voorstelling kunnen vouwen van een figuur in het platte vlak tot een object in de ruimte en omgekeerd Voorbeeld: score het aantal juist aangestreepte alternatieven (max 20) minus het aantal onjuiste alternatieven (40) in 10 min.

NIO- Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau Verbale factor (verbaal*) * score per onderwijsniveau

NIO score- formulier

NPV-J-2 (persoonlijkheidsvragenlijst) Geeft een score op vijf dimensies Inadequatie Volharding Sociale inadequatie Recalcitrantie Dominantie

NPV-J-2: Hoe hoger de score, hoe meer... Inadequatie: gespannen, faalangstig, gevoel van onkunde VolhardingVolharding: positieve taakopvatting, doorzettingsvermogen Sociale inadequatie: verlegen, afzijdig, weinig contacten met anderen Recalcitrantie: zich afzetten, wantrouwend Dominantie: weinig beïnvloedbaar, bazig

NPV-J-2: Hoe lager de score, hoe minder Van de hiervoor genoemde kenmerken gevonden worden Maar ook: hoe minder volharding!

Voorbeelden van vragen bij de NPV-J-2: ………………..Ik werk graag snel ………………..ja ? Nee Als ik iets verkeerds heb gedaan, vind ik dat heel erg ja ? Nee Ik ben meestal blij ………………..ja ? Nee Als mensen naar mij kijken, word ik verlegen…………………………….ja ? Nee Je moet altijd de waarheid spreken ……………………………....ja ? Nee

ZAT (zinnenaanvultest) De kinderen vullen onafgemaakte zinnen aan en geven daarmee een beeld van wat hen bezighoudt Voorbeeld: ’ik heb graag …….’ * Dit is geen genormeerde test

Rapportage schoolkeuzeadvies Uitslag NIO zie grafiek Resultaat NPV-J-2; zie grafiek Advies Vermoedelijk HAVO, - is afhankelijk van overige resultaten

Wie doet wat en wanneer? Ouders School OBD Noordwest

Ouders Eind groep 7: Ouders vullen het ouderformulier in en geven het mee naar school Daarmee geven ze toestemming voor het onderzoek

School Eind groep 7: Leerkracht vult de leerkrachtformulieren in en Stuurt de ouder- en leerkrachtformulieren samen met de gegevens uit het Leerling- volgsysteem en de uitslag van de CITO Entreetoets (i.v.t.) naar OBD Noordwest

OBD Noordwest Begin groep 8: Organiseert de testafname en verwerkt de resultaten vervolgens Bespreekt een onderwijsadviseur van OBD Noordwest de resultaten op school met de leerkracht van groep 8 (Vaak samen met de leerkracht van groep 7, de intern begeleider en de directeur)

Bespreking van het advies Advies wordt geformuleerd op basis van: NIO-uitslag Gegevens uit het leerlingvolgsysteem Informatie van de leerkracht (zoals de motivatie/leerhouding) Methodegebonden toetsen Resultaat persoonlijkheidsvragenlijst(en) Informatie van de ouders

Eindadvies-gesprek wordt gevoerd door leerkracht met ouder(s)

Inschrijving VO Toelatingsformulier inschrijving VO NIO-uitslag Rapportage OBD + schooladvies

Advies: Pro, of extra ondersteuning Afspraken over de aanvragen zijn per SWV geregeld: Voor de leerlingen met het advies Praktijkonderwijs moet een TLV (toelaatbaarheidsverklaring) worden aangevraagd Voor extra onderwijsondersteuning en/of een zorgarrangement zijn de regels per SWV opgesteld

Dus Ouders en school vullen formulieren in OBD Noordwest neemt testen af en verwerkt de gegevens Kinderen uit groep 8 maken de testen Ouders ontvangen het schooladvies En uw kind gaat naar passend vervolgonderwijs

Nog vragen?