HOE EFFICIËNT IS UW WEBSITE? Peter Kassenaar 1 oktober 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Totaal overzicht dienstverlening BizzInControl.
Advertisements

SharePoint denk in blokken Ton Stegeman.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
ontwerp - beheer - analyseer
Analyse klantgerichte websites
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
Website usability Door Dyonne en Yanthe.
Workshop Zoekmachine optimalisatie workshop internet marketing
Websites maken Waarom? Voor Wie? Hoe?
Microsoft Dynamics Entrepreneur Solution 2008 Product Demo.
• De gemiddelde gebruiker heeft 130 vrienden • Vindt 60 pagina's, groepen of evenementen leuk • Elke dag maken mensen een Twitter account.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
SuccesfactorindicatorTargetActie Omzet Omzet per link/ advertentie100 EUR1.Bedrijven advertenties laten plaatsen 2.Online bedrijven/ websites benaderen.
PreSoft [dashboard]. Om een goed beeld te krijgen van de organisatie performance kiezen steeds meer managers voor een overzichtelijk management dashboard.
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Workshop Testen 18 februari.
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
het bouwen van een website
Challenge the future Delft University of Technology Augustus 2010 Korte handleiding Metis Plus Augustus 2010.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 1: Wat is Google Analytics?
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 1: Wat is Google Analytics?
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Succesvolle websites Van bezoekers naar klanten. Hoe succesvol is uw website?
BLOG PRESENTATIE 14 OKTOBER 2014RICK SEVERS. A/B TEST Ook voor midden/klein bedrijf Voorbeeld Bol.com: Homepage A en Homepage B.
Communicatie en Digitale media, Hogeschool Rotterdam.
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Project Proceshuis Road show
saMBO ICT Vrijdag 30 januari 2015
Meetup Toptaken-website 29 januari 2015, Deventer – Michiel van Straalen, Adviseur nieuwe media.
User Experience Design
Online marketing Expert (in een week)
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Even voorstellen: Docent Internet Marketing Internetmarketeer
Planning Usability Week 1: Wat is usability, Homepage H1,2 Week 2: Navigatiestructuur, Zoekdienst, Servicepagina’s H3,4,5 Week 3: Ontwerp en Webschrijven.
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
Training Webrichtlijnen Maar moet je je als webredacteur aan houden?
Planning Usability Week 1: Wat is usability, Homepage H1,2 Week 2: Navigatiestructuur, Zoekdienst, Servicepagina’s H3,4,5 Week 3: Ontwerp en Webschrijven.
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
Dit is een test. Een tweede dia biedt mogelijk uitkomst.
Wordpress websites Zelf uw site bijhouden Partindag Maarten Pors.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Strategische Businesspartner
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
User Experience Design Rogier van der Linde, 2015.
Verbeter de vindbaarheid van je verenigingswebsite Samantha van der Werf.
5 praktische tips voor een betere vindbaarheid van uw bakkerij.
WebdesignWebdesign, linkbuilding, zoekmachine marketing en het ontwerpen van webshopslinkbuilding zoekmachine marketingwebshops.
Congres 2016 “Kerk in Uitvoering” Welkom bij de workshop Geld Door: Huib van der Burg, portefeuillehouder ‘geld’
Peter Roozendaal TestNet Voorjaarsevenement 11 mei 2016.
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Voorkom deze bedreigingen voor jouw website. Je hebt de kenmerken kunnen zien. Ze zijn niet erg duidelijk, maar toch zijn ze duidelijk genoeg voor jouw.
Het is een noodzaak voor het bedrijfsleven om online aanwezig te zijn Maar veel kleine bedrijven zijn terughoudend om dit te doen, als gevolg van de tijd.
21 juni 2016 Omgevingsloket online: wijzigingen korte en lange termijn Marleen Koot, Maarten Lindenhovius & Sandhia Hoelas InfoMil RWS Leefomgeving.
MEER RESULTAAT MET MOBIEL WEB-MARKETING Your Logo Here 2016.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
Google Analytics Statistieken over je website
Online Marketing voor het MBO
Usability voor het web en mobiele apparaten
Is testen een project op zich?
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Maak een site en onderscheid
Startgroep nieuwe HR-cyclus
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

HOE EFFICIËNT IS UW WEBSITE? Peter Kassenaar 1 oktober 2008

Agenda  Introductie - Efficiëncy gedefinieerd  Elementen meetbaar maken  Succesfactoren van tevoren bepalen  De efficiëncy top-8  Succesfactoren achteraf meten  Voorbeelden uit de zaal

Wie is Peter Kassenaar?  Kassenaar IT Services - sinds 1996  Programmeren – 1989 – heden  Schrijven – 1996 – heden  Consumentensoftware (Windows, Word)  [Internet]programmeren (HTML, XML, CSS)  Usability – heden  Gebruikersvriendelijkheid van websites  Analyses, testen, verbeteringen  Website:

Referenties Reisportal van ANWB ● testen boekingsmodule ● algemene usability- knelpunten analyseren en adviseren Tweede kamer der Staten-Generaal ● intranetverbetering ● analyse en advies ● aandacht voor complexe navigatie- organisatie Provincie Zuid-Holland ● intranettesting ● ondersteuning bij nieuw functioneel ontwerp en interactieontwerp ● usertesting nieuwe intranet, ROI Ministerie van Defensie ● vernieuwde internetsite ● informatiearchitectuur en navigatie 20+ bedrijven, ● usertesting ● beoordeling IO, FO, Styleguide van derden Provincie Gelderland ● redesign huidige site ● verbetering navigatiestructuur ● adviezen multimedia-aspecten van de site

Wat is efficiëncy?  Van Dale:  ef·fi·cien·cy [effisjensie], ef·fi·ciën·tie de; v meest efficiënte werking ve bedrijf; doelmatigheid  Meer specifiek:  “mate van gebruik van middelen om een bepaald doel te bereiken”  Oftewel: met zo min mogelijk middelen (tijd, geld, inspanning) een maximaal resultaat.

Efficiëncy vs. Effectiviteit  Efficient ≠ Effectief  Effectief = Doeltreffend;  Heeft betrekking op de uitkomst, niet op het proces  Doel voor uw website: zowel efficient als effectief

De Efficiëncy top-8  Doel: de formele definitie omzetten naar concreet meetbare en controleerbare termen  Hier: algemene regels. Zelf toepassen op eigen situatie

Efficiënte websites bouwen…

1.Laat bezoekers niet nadenken  Doel van de site moet direct duidelijk zijn  Beantwoord direct alle vragen van de bezoeker, zoals  “Wat kan ik hier doen?” (=presenteer uw product)  “Waar kan ik naar toe?” (= duidelijke navigatie)  “Wat is dit voor bedrijf?” (= contactinformatie) ……

Wat verkoopt dit bedrijf?

2. Bezoekers hebben haast!  Als ze een taak moeten uitvoeren op de site, werp dan geen hindernissen op  Denk aan:  Contactinformatie  Accounts registreren  FAQ/productinformatie (door)zoeken, etc.  Analyseer dit voor uw eigen site

Wat registreert het makkelijkst?

3. Laat gebruikers zoeken  80% van alle gebruikers is ‘zoekgeorienteerd’  Biedt een standaard zichtbaar zoekveld op de pagina  Plaats dit centraal, of rechtsboven  Houdt het zoekveld simpel  Geen eigen zoekfunctionaliteit?  Gebruik de gratis Google- of Yahoo-zoekdienstenGoogle- Yahoo-zoekdiensten

Zoeken

4. Gebruik tekst effectief  Pas de tekst aan voor online gebruik  Vermijd lange zinnen en lange tekstblokken  Gebruik tussenkopjes  Gebruik opsommingen/lijsten  Benadruk belangrijke begrippen met vet  Leer de regels voor webschrijven

Tekstgebruik

5. Houd lay-out eenvoudig  Het web is al complex genoeg  KISS: Keep It Simple, Stupid  Zorg voor snel te onderscheiden regio’s op de pagina:  Header/Logo  Navigatie  Inhoud

Vreemde taal – toch duidelijk

6. Wees niet bang voor witruimte  Witruimte biedt rust in het design  Witruimte tussen elementen  Een design hoeft niet ‘blokkerig’ te zijn  Witruimte tussen tekst  leesbaarheid! Regelafstand 1,5 of groter  Verwijder ruis-elementen. Strip de pagina

Gebruik witruimte – het resultaat

7. Maak gebruik van conventies  Internetters zijn inmiddels gewend aan ‘afspraken’ met betrekking tot  Navigatie  Inhoud  Visuele presentatie en hierarchie van de pagina  Probeer niet het wiel opnieuw uit te vinden

Twee (zeer) verschillende krantensites. Maar: vergelijkbare lay-outconventies

8. Testen, testen, testen  Laat echte gebruikers de site testen  (= Niet de programmeurs of teamleiders!)  Usability-testen zijn eenvoudig:  Maak een aantal scenario’s voor hoofdtaken op uw site  Kijk hoe gebruikers dit uitvoeren  Film de testen en bespreek dit met het ontwerpteam

Gebruikerstesten in praktijk

Succesfactoren bepalen  Uw eigen site beoordelen  Analyse: wat zijn de hoofdpunten die uw site moet communiceren/uitstralen?  Pas hierop de top-8 toe  Maak keuzes voor aanpassingen of compleet redesign  Indien mogelijk: eerst een nulmeting

Succesfactoren meten  Allerlei analysetools beschikbaar  Gratis, betaald  1. Webserver-logboeken analyseren  wikipedia.org/wiki/Web_log_analysis_software wikipedia.org/wiki/Web_log_analysis_software  2. Website-bezoek (via JavaScript-tracking)  Bijvoorbeeld Google Analytics (gratis)Google Analytics

 Enorm uitgebreide statistieken  Te combineren met Adsense/Adwords- campagnes  Finetuning mogelijk op zeer specifiek niveau  Steile leercurve (“bomen & bos”)  Alle gegevens lopen via Google (en blijven niet binnen uw bedrijf)  Lastig eenduidige rapportage door te veel opties.

Google Analytics Dashboard

Google Analytics detailpagina

Samenvattend 1. Bepaal eerst succesfactoren van uw site 2. Voer 4-6 weken ‘nulmeting’ uit via Google Analytics (GA) 3. Voer aanpassingen door 4. Bekijk 4-6 weken later de wijzigingen via GA 5. Gebruik de opties voor Doelen, Conversie en Klikpatronen van GA voor optimalisatie van de site

Uit de zaal  Rabobank Zuidwest-Drenthe Rabobank Zuidwest-Drenthe  Van Steen en Pronk – advocaten Van Steen en Pronk – advocaten  Robert Bos Opticiens Robert Bos Opticiens  …

Tips & hyperlinks  Webdesign from scratch – designing navigationdesigning navigation  Smashing Magazine – principles of effective web designprinciples of effective web design  Bigbooster.com – maximize efficiëncymaximize efficiëncy  Google analytics Google analytics  Webtrends software Webtrends software

Discussie  Vragen? Opmerkingen?

De Efficiëncy top-8  Laat bezoekers niet nadenken  Bezoekers hebben haast  Laat gebruikers zoeken  Effectief tekstgebruik  Eenvoudige lay-out  Gebruik van witruimte  Maak gebruik van conventies  Testen, testen, testen