In de ban van het boek - het boek in de ban Paul Schnabel Universiteit Utrecht Sociaal en Cultureel Planbureau www.scp.nl Amsterdam, 24 maart 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Onderwijs van nu voor de wereld van morgen.
Bezuinigen Het houdt niet op! Programma •Stand van zaken algemeen en in jullie bibliotheken •Consequenties voor de toekomst •Bevoegdheden en mogelijkheden.
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Aanbieding Nacsport Video Analyse. Aanbieding Nacsport Video Analyse Nacsport Scout Plus : Eerste in de reeks professionele versies.
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
BOEKHANDEL EN BIBLIOTHEEK V2.0 In een digitale wereld Geert Joris, gedelegeerd bestuurder.
Moderne Media Marketing, verkoop, distributie Sessie 7.
Nieuw verdienmodel van de BIBLIOTHEEK Klas B - Groep 7 Dennis van Vliet Isabel Vonk Laura de Waal Wais Yousuf.
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
Topic 1: Social Media Innovative Generations © Innovative Generations.
Het laatste lid en de nieuwste lichting Paul Schnabel Sociaal en Cultureel Planbureau & Universiteit Utrecht Hilversum,
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Armoede: meer dan te weinig inkomen? Paul de Beer Amsterdams Instituut voor ArbeidsStudies (AIAS) & De Burcht.
Goede doel 2013 Boeken voor Zuid-Afrika. Hier ligt Zuid-Afrika Hier ligt Nederland.
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
DE LAURENTIUS PRAKTIJKSCHOOL IN DELFT
De Bibliotheek onder vuur E-Books Tablets Internet Social Media Bezuinigingen Heeft de bibliotheek nog toekomst?
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Cultuurparticipatie bij jongeren
Enquête.
De betekenis van ICT in het dagelijkse leven van Belgische tieners.
Wouter Mennen & Paul van Ulft
Presentatie resultaten enquête
Politieke Wetenschappen, KU Leuven
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
1 Presentatie CV204A Trends in de media 22 juni, 2010 Nieuwsconsumptie.
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | oktober 2014.
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
(Voor)lezen is leuk!.
Wat voor inkomen heb je & waar blijft je geld?
Toepassingen 5L week 13: ‘Herhaling’ 5L week 13: ‘Herhaling’
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
Ontwikkeling en de basisschool
De tablet speciaal ontwikkeld voor ouderen Laat ouderen weer delen in onze digitale wereld: foto’s & video’s, berichten, beeldbellen, lokaal nieuws, online.
Vraag 1: Mag de school geld vragen voor een theaterbezoek?
Aantekeningen hfst 6.
College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media 
College 5; kinderen en media.  Hoorcollege kinderen en media: H
Introductie tot het boekenvak : De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
‘Alles (laten) doen voor een goed pensioen’ Den Haag, 29 mei 2013 Paul Schnabel Sociaal en Cultureel Planbureau Universiteit Utrecht.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Ouders als studiekeuzecoach Hermien Miltenburg,
Voor bibliotheken. De Bibliotheek op het station 2.
Digitaal literair lezen – doen we het al? Een eerste inventarisatie van het digitale literaire leesgedrag onder de Nederlandse bevolking Niels Bakker,
De kracht van campagnes Wietse van Niejenhuis Adviseur marketing 2.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Hoofdstuk 6 Productie.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Voorschotbenadering risicokleuters
DE BIBLIOTHEEK EN DE KRACHT VAN LADY GAGA. BIBLIOTHEEK EN VMBO BIBLIOTHEEK ZWAKKE LEZERS 12 TOT 15 SAMENWERKING COLLECTIE PROGRAMMA´S 4you! Dick van der.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Scholingsvouchers voor werkzoekenden
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Welkom havo 3..
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Lichen Planus Vereniging Nederland,
Resultaten onderzoek Maatschappelijke Waarde Voorschoten Wassenaar
Grafische Vormgever Joost van Ophuizen 3Ma1.
Vraag 1: Mag de school geld vragen voor een theaterbezoek?
Jongerenonderzoek Fairtrade Gemeente campagne
Extra uitleg H4 Domein Markten
Transcript van de presentatie:

In de ban van het boek - het boek in de ban Paul Schnabel Universiteit Utrecht Sociaal en Cultureel Planbureau Amsterdam, 24 maart 2009

Boek lezen 1.Als werk – studeren, informatie verwerken, raadplegen, regels volgen 2.Als vrijetijdsbesteding – tijdverdrijf, spanning, plezier, ontroering, ontsnapping, informatie, esthetische ervaring, …… eigen initiatief, eigen tijd, eigen geld, eigen prioriteit

Het boek in de moderne tijd -na 1900 Alfabetisering van de bevolking - laaggeletterdheid Daling van de productiekosten - relatief duur per stuk (vaste boekenprijs) Verruiming aanbod - overproductie (ramsj) Vergroting beschikbaarheid - boekhandel, warenhuis, postorder, internet, bibliotheek Aantrekkelijkheid presentatie - kleurendruk, foto’s, marketing, merchandise Inzet andere media - audiovisueel, internet

De strijd om de vrije tijd Minder en meer vrije tijd – spitsuur van het leven Meer aantrekkelijke en gemakkelijke aanbiedingen Verdwijnen canon van de ‘Bildung’ Opkomst nieuwe media Steeds minder met een boekje in een hoekje

Mediatijdbudget Ligt redelijk vast – 19 uur per week 2005 Hoofdactiviteit - tv-kijken uur per week (dalend) computergebruik - 4 uur per week (sterk stijgend) lezen - 4 uur per week (dalend) Schermlezen en –schrijven wordt steeds dominanter Wordt boek ook een scherm?

Media participatie (12 jaar en ouder, 2005) en tijd van participanten Lezen – boeken - 38% (dalend, 1975: 49%) – 3,4 uur p.w. Lezen – kranten - 56% (dalend, 1975: 80%) – 2,7 uur p.w. Lezen – Tijdschriften - 60% (dalend, 1975 : 84%) – 1,7 uur p.w. Televisie - 95% Computer – 68% (1995: 23%) – 5,6 uur p.w.

Lezen naar geboortecohort, 12 jaar en ouder, 2005, % mediatijd (1975)(2005) % 28% % 33% % 26% % 20% % % % Alle cohorten gaan minder lezen, ieder nieuw cohort begint lager.

Medium van voorkeur per doel, 2005, 12 jaar en ouder Boek lezen – ontspanning (2), wegdromen (1) Televisie - dagelijkse nieuws (1), ontspanning (1) wegdromen (2), hoe de wereld in elkaar zit (1) Internet - iets te weten komen ( 1) Krant - dagelijkse nieuws (2)

‘Ik wil iets te weten komen’ 12 – 19 jaar - 75% internet, 5% boek 20 – 34 jaar - 75% internet, minder dan 5% boek 35 – 49 jaar - 60% internet, 7% boek 50 – 64 jaar - 45% internet, 9% boek 65 jaar en plus - 20% internet, 10% boek

Alleen in Nederland zo? Der Spiegel 2009 Vrijetijdsbesteding per dag, 15 jarigen TV/Video/DVD minuten Computerspellen/Gaming – 98 minuten (jongens 141/meisjes 56) Sport - 93 minuten Chatten – 108 minuten (meisjes 113) Iets met het gezin doen – 73 minuten Uitgaan - 66 minuten Boek lezen – 34 minuten (j. 25, m. 43) Aktief op de computer (niet: %,5% jongens, 20% m.; meer dan 4,5 uur: 16% j., 4% m.)

Boekhandel en bibliotheek Ongeveer 1000 vestigingen met 33 miljoen boeken (dalend), waarvan 13 miljoen kinderboeken, 4 miljoen leden (dalend), waarvan de helft jeugd, en 120 miljoen uitleningen (dalend) en gemiddeld per jaar 32 uitleningen (dalend) per lid. Ongeveer 1800 boekwinkels, waarvan 1/3 zonder personeel in loondienst (in totaal 5700 banen in loondienst, exclusief ondernemers). In 2008 is de omzet in totaal gedaald (niveau 2003) en in lichte mate ook het aantal verkochte items. In 2007 zetten de leden van de NBb 1,28 miljard (ex BTW) om, waarvan de helft via de gespecialiseerde boekhandel. Gemiddeld per huishouden 227 euro per jaar (incl. BTW).

De toekomst van het boek Het boek blijft, maar is niet meer de eerste drager van informatie Het opleidingsniveau stijgt, maar verwijdert zich van het boek Het gekochte boek wordt lang niet altijd gelezen Het verkochte boek is waardeloos geworden De technologie haalt het gewone papieren boek in Het boekje houdt zijn hoekje