.1 Toelichting project studentmobiliteit: Mobility Online Inge Broekman 18 april 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
De volgende stap in BIM René van der Sluis, Ben Spreen, Jeroen Leeuw.
MT Zuid André Plat.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Server Management Framework
Digitale leermiddelen in het mbo
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
Demo Selligent 2 november 2006 Robert Slagter, Peter Philipsen & Marc v/d Wijgaart (DBS)
WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional?
Studeren in het buitenland
Activiteit 1.6 Bepalen niet-functionele eisen
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Applicatieplatform congres 12 & 13 maart. Sneak Preview Technologie van morgen MS SQL server bij REAAL Peter de Visser IT Architect
VOORLICHTING B3 Gert Brinkman Mark Tempelman
Testen upgrade Blackboard
Erica van Henten (Alysis Zorggroep)
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
HBO-I Conference Tour RUP| versie 1.0 | 18 maart 2010 RUP toegepast binnen DUO Een korte impressie hoe we binnen DUO RUP ingevoerd hebben (aan het.
Implementatie Normblad 8002
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
© de vries business consultancy, 2008
LEO – Local exchange officer
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Voorlichtingsbijeenkomst Studeren in het buitenland Studenten Duits Maaike van Gerven, student mobility coordinator Faculteit der Letteren Donderdag.
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Risk Based Testing van pakketsoftware
Gemeente Ede Bedrijfsvoering Wmo 14 januari 2015.
Business Intelligence
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Werkgroep netbeheer en decentrale productie Werkvergadering 13 december 2010.
Insights & Essentials Willem van Putten
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstuderen bij Business IT & Management Rotterdam, november 2014.
Voortgang migratie Projectplace -> Pleio SIO, 5 december 2014.
Uitwisselingen Mogelijke uitwisselingen - Binnen Europa : 1 semester of 1 academiejaar - Buiten Europa : 1 semester of 1 academiejaar - Dual.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
.1 Kick off ‘Implementatie studentmobiliteit Hans Westerik 25 januari 2015.
Doel 1: Actieplan Leerbanen ‘top of mind houden’ loopvermogen zonder uitbreiding versterken Contacten warm houden Contactmomenten uitbreiden Van 100 naar.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
Bra1 STUDENTMOBILITEIT informatieanalyse Andre Brands – december 2014.
Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
ESF Regiobijeenkomst Verantwoording casemanagement april 2015.
AM Internetcongres 2008 VolmachtBeheer Producten Interface (VPI) Achtergrondinformatie Fase 1: Koppeling centrale rekentoepassingen Voordelen voor de.
ROTARY CLUB ……. Jaarplan 2016 – 2017 Bestuur bestaande uit: Voorzitter: naam Inkomend voorzitter: naam Secretaris: naam Penningmeester: naam Uitgaand voorzitter:
Terug naar eerste pagina Implementatie IKB Boxmeer-Sint Anthonis.
Inhoudelijke oefening prestatiebegroting Eerste samenkomst coördinatoren 23/06/2016.
Openbaar Lichaam Bonaire
WOG Opening Verslag vorige keer
Aanbesteding Storage, servers en Back up
WERKKAMER PRODUCTCERTIFICERING Jaarplan 2017 en verder
Inleiding, stand van zaken COINS2.o
Startpunt fase 3 : verdiepingsfase (uitwerking plannen)
Meldingen registratie business information management
Gebruikersondersteuning
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Doorontwikkelen BRON vo
Samenwerking waterbeheerders
Blackboard implementatieplan
Woonstichting SSW Presentatie Jessie Bekkers-van Rooij
VERNIEUWING PLATFORM Leden & Gebruikers Status Waarom Scope Planning
Case: Nieuwe website Anne Heining (M&C
Implementatietraject Doorontwikkelen BRON vo
Minor in het buitenland
Waarom Waarom is het HDN platform toe aan vernieuwing?
Stap drie bij projecten
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Transcript van de presentatie:

.1 Toelichting project studentmobiliteit: Mobility Online Inge Broekman 18 april 2016

Strategie UT. 2

Studentmobiliteit Iedereen heeft wel een vage notie bij studentmobiliteit, maar wat bedoelen we hiermee?  Werknaam studentmobiliteit, processen die te maken hebben met studenten: inkomend en uitgaand.  Voorbeelden van inkomend: aanmelden, toelating, controle of een student aan voorwaarden voldoet, ondersteuning visa, huisvesting, beurzen en financiële afwikkeling;  Bij uitgaand: stage, vakken volgen of afstuderen buiten de UT. Dit kan zowel in binnen- als buitenland zijn. Er komt meer bij kijken: autorisatie, verzekering en financiële afwikkeling, maar ook toetsen van voorwaarden.. 3

Project studentmobiliteit fase 1: 2014: informatieanalyse Informatieanalyse (september t/m december 2014) Identificatie problemen:  Ondersteuning van processen op de werkvloer is zeer inefficiënt  Management informatie is onvoldoende beschikbaar  Het proces van aanmelding voor een internationale student duurt te lang  Aansturing student mobiliteit op UT niveau versnipperd  Uitfasering systemen SMS en RIO.. 4

Project studentmobiliteit fase 2: 2015: pakketselectie Op basis van criteria (bewezen pakket; in productie bij meer gebruikers): MoveOn (QS Unisolution – Duitsland) Mobility Online (SOP – Oostenrijk) Osiris (CACI – Nederland). 5

Beoordelingscriteria  Gebruikerservaringen (releasebeleid, openstaande problemen, wensen, plannen, achteraf succesvol?)  Functionaliteit (requirements, specifiek managementinfo, interfaces);  Doelstelling en opzet van het pakket (doelstelling, modulen, wanneer op markt, releasebeleid, versies en aantallen in gebruik)  Leverancier (omvang, continuïteit, visie, doelgroep, plannen);  Techniek (software, standaard, eisen gebruiker, inzicht DB);  Implementatie (testomgeving, conversie, opleiding, maatwerk, consultancy, problemen bij implementatie, tips);  Cloud?, consequenties maatwerk, beveiliging, performance, zelf overzichten maken?)  Kosten (licentie, consultancy, overig eenmalig, jaarlijks) 6

Aanbeveling pakket, ervaringen elders Aanbeveling van projectgroep aan stuurgroep: Kies voor Mobility-Online van SOP ERVARINGEN ELDERS  Succes hangt voornamelijk af van de tijd die wij beschikbaar hebben  Wijk zo weinig mogelijk af van de standaard. Flexibiliteit van de pakketten is mooi maar ook een valkuil  Geen data migratie: begin met een schone lei.  Gefaseerde invoer: niet alles in één keer willen doen.. 7

Project studentmobiliteit fase 3: 2016: Mobility Online  Stuurgroep vergadering 4 augustus 2015 is ‘Eindrapport Studentmobiliteit’ besproken;  Besluit:  Eerst randvoorwaarden invullen, o UT-breed gebruik; o Beperken aantal uitzonderingen; o Middelen en tijd vrij maken vóór start.  Dan pas starten met implementatie.  Doelstellingen: Implementatie, Veilig stellen data, ’knowledge database’. Initiële implementatie ’credit mobility’.  Start fase 3: januari

Projectorganisatie

Scope. 10

Architectuur. 11

Totaal overzicht planning. 12

Bril nodig? Of liever de hoofdlijnen? ResultatenPlanning, weeknr Datum Inkoop Mobility Online afgerond,429/01/2016 Go live Mobility Online outgoing stages en afstuderen 2310/06/2016 Go live bijbehorende MO-BU2815/07/2016 Go live Mobility Online outgoing exchange studenten voor vakken 4328/10/2016 Go live bijbehorende MO-BU4511/11/2016 Go live fase 1 MO-KS3502/09/

Projectgroep  Deelnemers: voorzitters van de werkgroepen en andere collega’s.  Communicatie project krijgt speciale aandacht; o Website, nieuwsberichten via nieuwe medewerkersportal; o Aangestuurd via projectgroep; o Diverse presentaties: Platform-Internationalisering, Fainco overleg, CES/SAS-BOZ, afstemming met mobiliteitsoverleg.  Projectgroep vergadert momenteel maandelijks;  Urenregistratie door zowel project- als werkgroepleden.. 14

Werkgroep Inkoop: afgerond  Contract van SOP is aangepast zodat rekening wordt gehouden met bewerkingsovereenkomst;  Bewerkingsovereenkomst SURF is uitgangspunt: aanpassing audit moeten we zelf (samen met evt collegae gebruikers) betalen;  Duitse universiteiten hebben vorig jaar audit laten uitvoeren. We kunnen daar evt navraag doen;  Deze werkgroep is klaar.. 15

Werkgroep Invoering Mobility Online – 1/4  Focus in 2016 op inrichting uitgaande, 2017 op inkomende mobiliteit.  Gerald Mauberger van SOP: 23 en 24/2 key-user-cursus;  Vanaf vrijdag 18/3 wekelijkse conference call met Mauberger;  Normaliter wordt bij een implementatie vooraf uitgewerkt: hoe systeem te gebruiken en welke procedures.  Mauberger: in dit geval starten met de basisgegevens en het eerste applicatieformulier. En van daaruit naar de gewenste situatie.  Anders dan gebruikelijk, maar Mauberger heeft de nodige implementaties met dit pakket gedaan. Dus we volgen zijn advies;  Gestart met aanleveren van de ’masterdata’: Contact Details, Bilateral Agreements, Study fields en Partner Institutions (bedrijven/ partnerinstellingen).. 16

Werkgroep Invoering Mobility Online – 2/4  Workflow/pipeline: in hoofdlijnen uitgewerkt, detaillering later op advies SOP. We hebben drie invalshoeken:  schema inventarisatie,  schema BPMN,  standaard SOP workflow/pipeline;  We hebben twee ‘groeilijsten’: ‘aandachtspunten implementatie’ en ‘terminologie’. Over die laatste:  Courses: vakken buiten de UT.  Assignment: al het andere: placement (stage), thesiswork (afsudeeeropdracht), traineeship (stage), internship (stage), graduation (afstudeeropdracht), graduation (bacheloropdracht).. 17

. 18

Werkgroep Invoering Mobility Online – 3/4. 19  Eerste forms: zijn opgesteld; eerste templates gevuld;  AppliForm.png: Application form voor de student;  Confirmation.png: bevestiging naar de student (na invullen application form);  Pipeline1.png: Pipeline voor de coördinator (overzicht);  Pipeline2.png: Pipeline voor de coördinator (na inzoomen op lijst met ingevulde formulieren internship);  Workflow.png: Workflow voor de student (lijst met uitgevoerde en nog uit te voeren taken).

. 20 ’Application Form’ (in te vullen door de student)

Mail ter bevestiging (aan student). 21

Pipeline (coördinator). 22

Pipeline (coördinator - zoom). 23

Workflow (van student).24

Werkgroep Invoering Mobility Online – 4/4  Techniek:  Afgerond  LDAP koppeling;  Mail interface (vanuit MO mail ‘namens UT’ versturen);  Lopend:  stamgegevens LDAP naar Mobility Online.  Opstartfase  OSIRIS-interface (studenten en misschien stamgegevens?);  HR-interface.. 25

Werkgroep Mobility Online Knowledge system  Twee vergaderingen geweest: nog in ‘aftastfase’;  Starten met gegevens uit OSIRIS;  Hierna ranking gegevens;  Volgende stappen nog niet besproken;  Er is gesproken over een eerdere poging tot een vergelijkbaar systeem.. 26

Werkgroep Mobility Online Back Up. 27 Start zodra er een testomgeving beschikbaar is.

Enkele opvallende punten  Betrokkenheid is bijzonder groot, dat is super belangrijk. Maar levert ook discussies op;  Standaardisatie inrichting is een probleem. Werkprocessen per opleiding verschillend en bereiken uniforme aanpak met (min. draagvlak) belangrijk;  Uniformiteit brongegevens is een probleem. Opleidingen: crohonaam? Website naam? Of toekomstige (Engelse) naam?  ISCED codes? Gebruikte codes voor partners: voor Erasmus is het duidelijk, niet-Erasmus verschillende codes gehanteerd in Osiris, in decos/join, etc.;  Werkwijze is anders dan bij ‘conventionele’ pakket-implementaties. Consultant zit op grote afstand en andere werkwijze;  Waar gaan we nog meer tegen aan lopen?. 28

Project- en werkgroepleden  Stuurgroepleden: Erik van den Bosch (LISA), Jan Evers (S&B), Jolanda van der Laar (EWI), Martin de Nobel (BMS), Hans Oeloff (CES)-voorzitter, Joyce Pasman (CES-IM), Hans Punt (CES-SAL).  Projectgroepleden: Dorien van de Belt (CTW), André Brands (LISA), Inge Broekman (CES)-voorzitter, Jelle Ferwerda (CTW), Inge van Haare (BMS), Timo van Limbeek/Daniël ter Meer (CES-IM), Hans Westerik (LISA)-projectleider.. 29

Project- en werkgroepleden  WG Inkoop: René Belt (FB), Hans Bezemer (LISA), Henri Hondorp (LISA).  WG Implementatie: Dorien van de Belt (CTW)-voorzitter, André Brands (LISA), Inge Broekman (CES), Simon Engelberts (ITC), Betty Folkers (TNW), Belinda Jaarsma (EWI), Timo van Limbeek/Daniël ter Meer (CES- IM), Laura Klaver (BMS), Ellen van Oosterzee (CTW), Daphne Spaan/Leonie ten Have (CES-IO), Hans Westerik (LISA)-projectleider.  WG Knowledge system: André Brands (LISA), Marloes Castañeda (CES-AO), Jelle Ferwerda (CTW)-voorzitter, Timo van Limbeek/Daniël ter Meer (CES-IM),  WG Back Up: André Brands (LISA), BO collega CES (tbd) en een nader aan te wijzen ontwikkelaar.. 30

Dat dit project een daverend succes mag worden!!!. 31