Digicontact in de praktijk Philadelphia
Uit: De maatschappij verandert. Verandert de zorg mee? Min VWS; Juni 2014
Beeldbellen, moet je dat willen? Heb je wel keus? De minister in de e-Healthbrief van 2 juli 2014: “Binnen vijf jaar heeft iedereen die zorg en ondersteuning thuis ontvangt de mogelijkheid om – desgewenst - via een beeldscherm 24 uur per dag met een zorgverlener te communiceren”
Beeldbellen, moet je dat willen? Wat wil de klant? Wat levert het de maatschappij op? Waar helpt het je organisatie? Waar “botst” het met je organisatie?
Vertrekpunten Philadelphia Cliënten: – staan in hun eigen kracht; – maken zoveel mogelijk gebruik van hun eigen sociale netwerk; – vergroten hun zelfredzaamheid
Concept Mijn Netwerk Mantelzorgers Werk DigiContact Begeleiding Ontmoetingsplek
DigiContact
Doet “basis” ondersteuning Helpt de cliënt met ondersteuning op afstand Kan niet over nemen
DigiContact Stimuleert de eigen regie Cliënten geven aan zelfstandiger te zijn Vaak en kort wordt positief ontvangen Per cliënt is minder tijd nodig De effectiviteit van de ondersteuning neemt toe en de kosten nemen af
Cliënt Vier groepen – Licht, Regulier, Plus, Maatwerk Standaard verdeling over: – Mijn Cursus(sen) (op ontmoetingsplek); – Mijn Begeleider (groep op ontmoetingsplek); – Mijn Begeleider (individueel op ontmoetingsplek); – Mijn DigiContact; – Mijn Ambulante Begeleiding (thuis).
Rol begeleider Eindverantwoordelijk voor de cliënt Maakt cliëntafspraken Is verantwoordelijk voor optimale benutting indicatie met inachtneming van de doelen Werkt voornamelijk vanuit ontmoetingsplaats Heeft contacten met sociale omgeving
Resultaat Per cliënt andere dienstverleningsmix Per cliënt goedkoper Interessant voor gemeenten en andere zorgaanbieders
Interesse Geïnteresseerd in Digicontact? Contactgegevens Mathilde Corsten Kamiel Zijderveld