Workshop ‘academisch schrijven’ Jordi Heeren Instituut voor Levende Talen 2013-2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Citeren, verwijzen, voetnoten, paginanummering … GIP
Advertisements

Schema en synthese van een zakelijke tekst
Uiterlijke structuur aanbrengen
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Dia 1 van 13 Presentatie ExtraCheck Ministerie van OC&W Najaar 2011.
Duidelijk schrijven voor iedereen
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
KOMMAGEBRUIK.
Zakelijk lezen Nederlands.
Ingenieursvaardigheden
In stappen naar de innerlijke structuur
Schrijven in passende stijl
Workshop opstellen adviesrapport
Het Debat Opbouw en inhoud.
het bouwen van een website
Overdragen van de Informatica, 2006 Het schrijven van een krantenartikel Jan Broersen / Gerard Vreeswijk, 2006/7.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Bezoekersgerichte teksten
Een leesstrategie: toepassing
Communicatie en dementie
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
(Her)Schrijven voor het web Is schrijven voor het web anders? Voordat we schrijven… Basisprincipes schrijven voor het web.
Hoofdstuk 3 terugblik.
Hoofdstuk 2 Stijl en Beeldspraak.
Samenvatting h1-h3.
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
SET schrijfvaardigheid H5
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Leesvaardig Examentraining.
Het schrijven van een betoog
Centraal Examen Nederlands
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
Lezen, schrijven en argumenteren
De vraag is je beste vriend
Cursus Leesvaardigheid
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Verbanden en signaalwoorden
Alinea: kernzin + uitwerking
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
SET schrijfvaardigheid H5
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Schrijven is een vorm van denken maar denken is geen schrijven
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Overtuigende tekst/betoog
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
7 lessen tot het eindexamen – Tips en Tricks
Een beschouwing schrijven
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
05/09/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (2) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
Lezen 1.3 en 2.1 Woordenschat 1.1 en 1.2
Lezen samenvatten.
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
Hoe schrijf je een recensie?
Zelf schrijven van een ‘grappig’ nieuwsbericht
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
teksten Een tekst vormt een samenhangend geheel
TAALVERZORGING STIJL B2: duidelijk en helder taalgebruik.
Een (informatief) Artikel schrijven
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Transcript van de presentatie:

Workshop ‘academisch schrijven’ Jordi Heeren Instituut voor Levende Talen

Slagen aan de universiteit doorzettings -vermogen Goed studeren Timemanagement intelligentie strategie

Slagen aan de universiteit StrategieEfficiëntRendement

FASE 2 - uitschrijven STAP 1: schema van kernzinnen Puzzelen  argumentatie opbouwen  kernzinnen in schema = denken op papier! Kernzinnen  alinea’s

FASE 2 – uitschrijven: De alinea STAP 2: het uitschrijven van de kernzinnen in alinea’s Blokje tekst = 1 gedachte Ervaren schrijvers schrijven per alinea, niet per zin ± even lang Kernzin + uitwerking

Paragraaf Alinea Kernzin +uitwerking Kernzin +uitwerking Kernzin +uitwerking Kernzin +uitwerking Kernzin +uitwerking Kernzin +uitwerking Hoofdstuk

FASE 2 – uitschrijven: De alinea Dit is een retrospectieve bibliografie. Omdat deze de Verenigde Staten van Amerika bespreekt gaat het hier om een nationale bibliografie. In de tijd is hij afgebakend van het ontstaan tot zijn uitgave. Hierdoor is het een erg gespecialiseerde bibliografie. De werken variëren zeer goed van de burgeroorlog tot de politiek, en het gewone leven van Abraham Lincoln. En geeft hierbij nog een korte inleiding waarover het zal gaan.

FASE 2 – uitschrijven: De alinea Dit is een retrospectieve bibliografie. Omdat deze de Verenigde Staten van Amerika bespreekt gaat het hier om een nationale bibliografie. In de tijd is hij afgebakend van het ontstaan tot zijn uitgave. Hierdoor is het een erg gespecialiseerde bibliografie. De werken variëren zeer goed van de burgeroorlog tot de politiek, en het gewone leven van Abraham Lincoln. En geeft hierbij nog een korte inleiding waarover het zal gaan.

FASE 2 – uitschrijven: De alinea De in deze tekst besproken bibliografie heeft kenmerken van verschillende types van bibliografieën. Ten eerste is dit een retrospectieve bibliografie, aangezien hij het verleden behandelt. Ten tweede kan deze bibliografie als nationaal worden bestempeld, omdat het onderwerp beperkt is tot de Verenigde staten van Amerika. Ten derde kan dit ook beschouwd worden als een gespecialiseerde bibliografie, die een duidelijk afgebakend onderwerp in detail bespreekt. De onderwerpen van de artikels zijn erg gevarieerd. Zo zal onder andere…

FASE 2 – uitschrijven: De alinea - patronen Zinnen = ook ordeningspatronen o Zin = bekende/algemene + nieuwe info o Kettingpatroon: o Stapelpatroon:

FASE 2 – uitschrijven: De alinea - patronen Zinnen = ook ordeningspatronen o Zin = bekende/algemene + nieuwe info o Kettingpatroon: o Stapelpatroon:

FASE 2 – uitschrijven: De alinea Aaneenschakelen van zinnen: Patronen = logica Verbindingswoorden = expliciete betekenisverbanden Lijst verbindingswoorden op TaalVaST-leeromgeving TaalVaST > schrijven > opbouw van een tekst > micro

Alinea’s = tekststructuren // Grotere tekststructuren o Opsomming o Tegenstelling o Chronologie o Probleemstelling – oplossing o Oorzaak- gevolg o Proces

Enkele tips voor het uitschrijven Als het schema af is  writer’s block negeren en eerste zin op papier zetten Niet noodzakelijk beginnen bij het begin Hardop verwoorden/vertellen van moeilijke passages

FASE 3 – afwerken: wetenschappelijke stijl Wat zijn de kenmerken van wetenschappelijke stijl? o Onpersoonlijk (  persoonlijk/auteur = zichtbaar) o Neutraal (  gekleurd) o Objectief (  subjectief/journalistiek) o To-the-point (  omslachtig) o Precies (  vaag) te subjectief/journalistiek te archaïsch

Over de structuur van de bron zelf valt niet veel te zeggen. De structuur van de kroniek is beschrijvend. Een beschrijvende structuur is een structuur waarin veel dingen worden beschreven.

= redundantie (onnodige herhaling)

Enkele voorbeelden van stijlfouten Rudin geeft hier wel niet de literatuurlijst weer die hij heeft gebruikt, wat een minpunt is. De gebruikte literatuurlijst is wel bijna een hele pagina vol. Dezelfde conclusie kwam naar voren uit tekstonderzoek van enkele boeken. Het is wel mogelijk om te volgen als je de volledige tekst leest, maar dat is het ook. Dit vind ik samen met de stamboom van de overlevering van de manuscripten en de beknopte biografie een enorm pluspunt aan deze editie. Bevestiging + negatie = spreektaal Vaag taalgebruik + spreektaal Vaag taalgebruik Cirkelredenering Persoonlijk taalgebruik

FASE 3 – Wetenschappelijke stijl: tips Vermijd de eerste persoon Vermijd het aanspreken van de lezer/ 2 e persoon Gebruik best de derde persoon of passief (niet te veel) Vermijd ‘men’ en vage woorden zoals ‘enkele’ Probeer de stijl van de cursussen in je op te nemen

FASE 3 – redigeren: tips Laat je tekst nalezen voorlopige versie(s) zeker inleveren Durf je tekst omgooien Gebruik de spelcheck, maar wees voorzichtig Corrigeer niet vanaf het beeldscherm neem afstand

Ode aan de WORD spellingcontrole Ik heb een spelling jekker In die p c fan mei Die vraag ik steeds te kei ken Offer ook vouw ten sein Ik tip een toets en mak en word En wacht op wad ie zeg Of ik nauw goed zit offer keert Hei ken in taal sein weg Naar: De Bolle, L. (2010). Academische taalvaardigheden 2. Lezen, schrijven, spreken. VUBPress, Brussel.