Dream BIG Reach HIGH Verborgen talent in Den Haag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Advertisements

Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Diversiteitsbeleid binnen het HBO 1 december 2010 Ineke van Halsema
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Warme overdracht naar het voortgezet onderwijs
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
Supply chain engineering:
Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijven
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Allochtonen in het hoger onderwijs
De weg naar het voortgezet onderwijs
Inleiding Regionale Stuurgroep
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Niek van den Berg Vmbo- en mbo-manifestatie Samen werken aan sterk groen onderwijs 13 november 2013 Doorstroom tussen groen vmbo en mbo Relevante factoren.
Jos van Hijfte 8 November 2007
Zoektocht naar samenwerking MBO - HBO
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Terugkoppeling studieresultaten Voortgezet Onderwijs
EAD Consulentendag 2011 Diversiteitswerking Sectorconvenants 16 september 2011.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
LOB De VO-school als regisseur
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Titel slide Klik op het icoontje om een nieuwe afbeelding in te voegen. Zoek en selecteer de gewenste afbeelding. Klik op ´Invoegen´ 1 2 Invoegen AFBEELDING.
Het Dendron College De persoonlijke school. Informatie voor onze nieuwe leerlingen en hun ouders.
Loopbaan centraal Minder VSV door betere loopbaankeuzes Miniconferentie Overstap vmbo/mbo regio Eemland Ton Eimers KBA Nijmegen 28 februari 2013.
De arbeidsmarkt voor MBO techniek in Haaglanden Peter Louter Den Haag, 23 januari
Servicecentrum Studie en Beroep Jenny Marijnissen Peggy Brocatus
Het Voortgezet Onderwijs. Schooltypes V.O. VWO HAVO VMBO Praktijkonderwijs.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Strategische doelen van het hbo: kansen en bedreigingen Jaap de Koning Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op de zaak’, georganiseerd door.
Meer innovatieve professionals
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
1 vwo Hoofdstuk 1 Bevolking, §7 - 9
Informatie voor ouders groep 8 over:
Sectorkeuze informatieavond mavo 3 Dinsdag 29 september 2015.
Voortgezet onderwijs HELMOND
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
Een nieuwe verbinding tussen docent/slb’er en student Significanties assessment bij BRV Online intakearrangement.
Ouders als studiekeuzecoach Hermien Miltenburg,
Het in beeld Programma kenniskring SBBL 24 april :30 uur Inloop, koffie/thee 15:45 uur Kick-off, Marcel vd Broek, directeur 16:00 uur Presentatie.
‘Van Kinderuniversiteit naar het Hoger Onderwijs’ Pravini Baboeram 14 december 2012.
Studie-uitval in nuance Een onderzoek op zes Academies van De Haagse Hogeschool Rick Wolff en Sabine Severiens Risbo/EUR.
TALENTENCAMPUS Talentencampus Venlo Presentatie vertegenwoordiging Lecso Frans Vullings.
Conferentie studiesucces 14 december, Wâtte Zijlstra monitoren studiesucces student impact en institutional impact.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
MBO-HBO in Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek Floor Boselie-Abbenhuis Dag van de Beroepskolom 9 oktober 2015.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. Van succesfactoren naar aanpak om doorstroom te verbeteren.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. NRO-onderzoek om te kijken hoe overgang mbo-hbo verbeterd kan worden Fase 1: wat is er reeds bekend? Fase 2: monitoren.
Ouders als studiekeuzecoach Sites: zie rubriek voor ouders Hermien Miltenburg,
Nood aan een nieuwe democratiseringsgolf.
Informatie voor ouders groep 8 over:
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Loopbaan Orientatie en Begeleiding
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
informatieavond Voortgezet Onderwijs
Informatie voor ouders groep 8 over:
van VMBO naar MBO LOB in de 3e klas
Bea Jobse, decaan 9 oktober 2018
Onderwijstype en bevoegdheid
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Aansluiting mbo-hbo Peter van der Tol november 2017.
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Decanaat Ouderavond 4 havo 10 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Dream BIG Reach HIGH Verborgen talent in Den Haag

Talentontwikkeling geïntegreerde aanpak om instroom en studiesucces te verbeteren Studentmentoring (ouderejaars begeleidt scholieren (4 havisten en mbo- ers) in hun keuzeproces voor een passende vervolgopleiding)) Studenttutoring (ouderejaars begeleiden propedeusestudenten: vakinhoudelijke ondersteuning) Advisering scholen over opstroom (inclusief vmbo) Huiswerkbegeleiding (samen met bibliotheken Transvaal & Schilderswijk) Samenwerking ouders (ouderavonden & Haschiba) Loopbaaninstrumenten

Nieuw als onderdeel van talentontwikkeling Opvang eerstejaarsstudenten Stage/werk

Op weg naar een nieuwe toekomst

Geïnspireerd door De persoonlijke verhalen en ervaringen van onze studenten Hun zorgen om hun broertjes en zusjes Ouders die zich zorgen maken Lage verwachtingen De sociale en economische noodzaak (advies Onderwijsraad en Oeso-onderzoek) Toeleverende scholen: City+ College, Edith Stein College, Mondriaan onderwijsgroep, Rijswijks Lyceum, Segbroek College, IMC

Geïnspireerd door De Trio programma’s / USA UCLA/AAP – pedagogiek van de excellentie – Vincent Tinto – learning communities – High Hoover High / San Diego ECHO

De Haagse Hogeschool Studenten en 1600 medewerkers Instroom studenten: 34% migrantenachtergrond 80 nationaliteiten 54% Eerste generatie studenten: studenten van wie de ouders geen hoger onderwijs gevolgd hebben

First-generation studenten Meerderheid van studenten is eerste generatie 54% Vaak mbo-er, migrant of deeltijd

Diversiteit stad Den Haag en HHS, 15 – 25 jaar Bron: CBS en administratie HHS, 2005 Den HaagInstroom HHS uit stad DH Autochtonen42,7% Allochtonen57,3% Suriname13,4%19,3% NA en Aruba4,1%1,5% Marokko8,3%11,9% Turkije11,0%9,8%

“ Tijdbom “ ? Instroom lijkt goed te gaan in Den Haag Echter aantal havisten daalt Van leerlingen met migrantenachtergrond gaat in Den Haag 80% naar vmbo, veelal op laagste niveaus (vgl gemiddelde 50% kinderen met Nederlandse achtergrond).

Nederlands Onderwijssysteem

Aansluitingservaringen Overgang basisonderwijs voortgezet onderwijs: Cito-resultaten en schooladvies Lage scores en lage verwachtingen Doorstroom voortgezet onderwijs naar hoger onderwijs: “closed system” (smalle brugklassen, verblijfsduurbeperking, afstroommechanisme, stapeling ontmoedigd)

Uitstroomgroepen uit de Haagse Hogeschool over 5 studiejaren (vanaf 2000/2001) naar etnische herkomst vergeleken met totaal (100%) Etnische herkomst Gemiddeld totaal HHS Einddiploma startstudie(s) Uit HO zondereinddiploma Switcher HHSZelfde opleiding Andere studie aan HHS behaaldandere instelling aan andere instelling westers- allochtoon niet-westers allochtoon autochtoon %

Onderzoek Wolff en HHS-gecombineerd Studenten met niet westerse migrantenachtergrond veranderen vaker van opleiding en/of instelling en stoppen vaker met studeren in het hoger onderwijs (HHS-onderzoek). Studenten met mbo-vooropleiding stoppen vaker dan havisten (HHS-onderzoek ) (22% versus 16%), havisten (22%)zwaaien vaker om dan mbo-ers (13 %). Studenten met migranten achtergrond hebben relatief vaker een vooropleiding mbo (40% versus 25%) (onderzoek Wolff). Bij hbo economie, met hoogste deelnamecijfers en hoogste uitvalcijfers zit de grootste groep niet westerse studenten. Uit onderzoek van Wolff blijkt dat deze groep niet westerse studenten vergelijkbaar scoren met hun autochtone studiegenoten.

Focus project Scholen met veel eerste generatie leerlingen Keuze voor economische opleidingen van de Onderwijsgroep Mondriaan: uit regionale doorstroomkaart blijkt dat er bij deze groep een waaier van vervolgopleidinggen gekozen wordt: eigenlijk wordt er na mbo opnieuw gekozen: mentorproject belangrijk instrument om juiste keuze te maken Tutorprojecten gestart bij opleidingen met rendementsproblematiek Economische opleidingen en ICT

Uitgangspunten Talentontwikkeling Hoger Onderwijs De Haagse Hogeschool

Uitgangspunten Talentontwikkelingsproject I Studenten spelen een sleutelrol bij de vormgeving van het project Studenten zijn mentor, tutor, coach, adviseur scholen en huiswerkbegeleider (bibliotheekproject) Versterken van de rol van de ouders Het verbinden van instroommanagement (onder het motto: de juiste student op de juiste plek: 43 scholen) met diversiteitsbeleid breed (inclusief HRM), dienst Communicatie & Marketing, loopbaancentrum en opleidingen Doelgroep eerste generatie uit gezin, die gaat studeren (Van Arie Kuijt uit Transvaal tot Jamila Dahmoun uit Katwijk)

Uitgangspunten Talentontwikkelingsproject II Het ontwikkelen van hbo-competenties: we leiden op!!!!! Verbinding stage & werk Ketenbenadering Ingebed in hogeschool ontwikkelingsplan Ondersteund door lectoren (empirische cyclus) kwantitatieve en kwalitatieve monitoring: deelname kenniskring mentoring Nauwe samenwerking met de stad Den Haag

Ambities Meer kinderen naar het hoger onderwijs Talentontwikkeling wordt onderdeel van het curriculum Verhogen van de “opstroom” Verhogen van studiesucces

Resultaten en doelen mentoring Resultaat mentees50 mentoren2 havo- scholen 1 mbo- opleiding Resultaat mentees103 mentoren + reservelijst 9 senior- mentoren 3 havo- scholen 4 mbo- opleidingen Resultaat mentees Realisatie 159 Alumni mentees 125 mentoren Realisatie senior- mentoren Realisatie: 3 3 havo- scholen 6 mbo- opleidingen Realisatie:4 Doel mentees Alumni mentees 125 mentoren4 senior- mentoren 4 havo- scholen 8 mbo- opleidingen

Resultaten en doelen tutoring Resultaat student- tutoren 35 p- studenten 5 opleidingen2 academies Resultaat student- tutoren 152 p- studenten 8 opleidingen5 academies Resultaat student- tutoren 2 seniortutoren 383 p- studenten 15 opleidingen 9 academies Doel student- tutoren seniortutoren 480 p- studenten 20 opleidingen 12 academies

Toekomst Volume: meer resultaat Inbedding Academies Monitoring: betere instroom en doorstroom

Pedagogy of excellence “Students excel with high expectations, high commitment and high support”

Koppeling deelnemers Onderwijsgroep Mondriaan

Kortom, dream big, reach high

Voor meer informatie & suggesties Anna Maria Andriol & Sabine ter Steeg Projectleiding Şahiner Pekdemir & Nathaly Walker Mentoring Zarina Shaikh & coördinatoren tutoring per opleidingTutoring Vicky TrinidadMentoring Antillen Bryan Walker & Alfons VinkensteijnTrainers Manda van Willigenburg & Marloes VreeburgOffice Management

De Haagse Hogeschool Talentontwikkeling