Eenvoudiger digitaliseren met een risicoanalyse

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitaal Archief op orde in 10 stappen Alphen aan den Rijn, 15 november 2007 Willem Vanneste.
Advertisements

“Digitaal delen is het nieuwe hebben” 9 vragen over de toekomst van overheidsinformatie ICTU Café 11 februari 2014.
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Advies: Duurzaam archiveren van COP Documentbeheer en archivering III 25 november 2008.
Organisatie AG Stadsplanning
Digitale handtekening – stad Antwerpen
BIS NOA Financieel Fundamenteel verder.
Afschaffen handtekeningen en digitaal tekenen bij de stad Antwerpen
Twee vragen Gebondenheid van de verzender De ontvanger beroept zich op een handeling van de verzender De verzender betwist de handeling Vb. Handtekening.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
Efficiënt archiefbeheer in een AW-omgeving
E-Procurement als beleidsinstrument Studiedag voor lokale overheden.
Introductie 28/07/2014 Digitaal Archief Vlaanderen.
Informatiebeheer.
Dia 1 Politiewerk in de Toekomst Kan technologie “ons” helpen om het veiliger te maken?
Samenstelling SEL Oververtegenwoordiging door 1 beroepscategorie: vermijden door aantal vertegenwoordigers per beroepscategorie op voorhand te bepalen.
Leiden University. The university to discover. Elektronisch procederen bij de bestuursrechter Marga Groothuis NVvIR, Den Haag 23 juni 2011.
1 Project “volkstuinen” bij VLM 2010 Behoeftebepaling buiten de steden 2010 Handleiding voor gemeenten 2011 Prefinanciering grondaankoop 2012 Projectsubsidies.
De mogelijk ondersteunende rol van het VCV in het Netwerk Naamkunde.
PROJECT KEUZEPROCESSEN
11 Overlegvergadering Een kijk op de toekomst Katleen De Wilde (deskundige/inspecteur FANC)
E-Depot Overijssel 2 oktober 2013.
Bea? Wie is Bea? Wouter Verhaverbeke
De handtekening als folklore en noodzaak
Upstream Downstream Open Data, Big Data, privacy & de inrichting van de informatiehuishouding Upstream,downstream| 18 november
WAT GEBEURT ER NU MET WERVINGEN EN SELECTIES IN DE VLAAMSE OVERHEID ? Transitie Jobpunt Vlaanderen HR-netwerk 21/11/2014.
Handtekeningplaatsing en substitutie
Project Proceshuis Road show
E-Facturatie, praktische oplossingen. Ferdinand Casier, Agoria.
entiteit e-government en ICT-beheer
Advisering gecombineerd onderwijs Een blik achter de schermen 5 maart 2015.
Wat is een elektronische factuur? Waarom elektronisch factureren?
I. Dienstverleningsvormen voor volwassen
De visie van de Vlaamse overheid op digitalisering
RSZ-ONSS Studiedag Dimona - DMFA 8/01/ R. Van Lerberge, Sectiehoofd Contact Center E-Government binnen de sociale zekerheid Communicatiekanalen.
Straffe madammen… …werken bij een straffe overheid.
Afdeling Communicatie Toegevoegde waarde door expertise
Generisch of origineel: geen verschil voor uw gezondheid
Digitaal Archief Vlaanderen Duurzame toegankelijkheid voor digitale overheidsinformatie.
Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW maart.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Digitaal Archief Vlaanderen Het hobbelige pad naar duurzame toegankelijkheid voor digitale overheidsinformatie.
To substitute or not to substitute: een kwestie van gezond verstand Lieve Van Geldre Departement Landbouw en Visserij.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
“Dat gaat niet” bestaat niet in Edegem. 7 gemeentelijke gebouwen +/ inwoners 200-tal medewerkers > 2500 uitgaande brieven / jaar ? mails 180 stedenbouwkundige.
V-ICT-OR| Vlaamse ICT Organisatie Regionale kenniskringen (IT-)kennis delen tussen lokale besturen in Vlaanderen.
Welkom. Inspirerende omgeving Ruim 30 vooraanstaande bedrijven op het gebied van duurzame energie presenteren zich aan u in het Dubo Trade Centre. Uiteenlopende,
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
DE NIEUWE RECHTSPOSITIE- REGELING Infosessie poetsdienst seniorenzorg 7 juli 2011 en 8 juli 2011.
Met Traject aan tafel Departement Kanselarij en Bestuur.
TenderNed Digitaal aanmelden en inschrijven bij RWS.
1 Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt nooit een stap vooruit Den Haag, april 2011 Caroline Damwijk.
Alleen digitaal communiceren? Antoinette van Leeuwen & Sylvia Suvaal.
De factuur.
Bewijsrecht in ondernemingszaken (hervorming van de basiswetgeving – hercodificatie) FORUM ADVOCATEN BVBA Nassaustraat Antwerpen T
Project “volkstuinen” bij VLM
Pilot bewaring Den Haag
Digitalisering bij het Nationaal Archief
TenderNed Digitaal aanmelden en inschrijven bij RWS
Slimme Subsidies Broodje Burger 12/10/2017.
Het Nieuwe werken en informatiebeheer
De digitale Omgevingsvergunning verkavelingen en bijstellingen verkavelingen December 2017.
Ondertekenen briefwisseling gemeentebestuur
Oprichting Regionaal Landschap Schelde–Durme vzw
VAC Brugge Opstart WG Archivering
Digitaal Archief BEHEERSBAAR BESCHIKBAAR BETAALBAAR DUURZAAM COMPLIANT
Digitale aangifte overlijden
IDEAAL DUAAL.
Veiligheidswinst door de Omgevingswet
Flanders Care Participatieforum Leuven, 14 december 2018 Veerle Lories
Transcript van de presentatie:

Eenvoudiger digitaliseren met een risicoanalyse substitutie en digitale handtekening

Programma 9.30-10.30 u Inleiding Bart Severi (Informatie Vlaanderen) To substitute or not to substitute: een kwestie van gezond verstand Lieve Van Geldre (adviseur-ingenieur Departement LV) 11.15-12 u Op zoek naar pragmatische oplossingen voor het ondertekenen van bestuursdocumenten Katleen De Prins (gemeentesecretaris Edegem) 12-13 u Lunch 13-14.30 u Workshop handtekeningplaatsing 14.30-16 u Workshop substitutie

Presentaties van vandaag Vanaf morgen op www.bestuurszaken.be/informatiemanagement

Meer weten? www.bestuurszaken.be/informatiemanagement informatiemanagement@kb.vlaanderen.be yammer.com/informatiebeheervlaamseoverheid

De toekomst lacht ons toe Het Regeerakkoord van 2014 heeft ambitieuze doelstellingen: tegen 2020 moet de hele voorkant van de overheid digitaal zijn. Het wordt zeer dringend om bv. sociale media te integreren. Er zijn verschillende projectnamen, verschillende initiatieven maar streven dezelfde doelstelling na: de Vlaamse overheid op een hybride manier of digitale (en liefst efficiënte) manier toegankelijk maken. Dit brengt met zich mee dat er ook achter de schermen heel wat veranderingen moeten gebeuren. Overheid 2.0, 3.0, 4.0, Optimaal digitaal, Radicaal digitaal…

Maar ondertussen… Ook achter de schermen moeten we ons reorganiseren

Digitaliseren …doe je met verstand! Vb. in Nederland is het project i.v.m. digitale bouwaanvraag niet gelukt omdat de achterliggende werkwijzen niet werden bijgestuurd. Hierdoor kwamen ze tot de vaststelling dat men vaak analoog bleef werken. …doe je met verstand!

Ok, maar hoe? Onduidelijke wetgeving omdat de digitalisering vaak pas wordt opgestart nadat wetgeving al is opgemaakt. Digitalisering en wetgeving zijn vaak niet op elkaar afgestemd. We kampen met een verouderd bewijsrecht, onduidelijke regelgeving, gebrekkige expertise, weinige goede praktijken, onaangepast marktaanbod…

Vele vragen Moeten erkenningsaanvragen ondertekend zijn? Is een e-mail ook een elektronische handtekening? Mogen wij inkomende facturen digitaliseren en vernietigen? Laten onze statuten digitalisering van de evaluatieprocedure toe? Verplicht Europa ons subsidieproces op papier in te richten? Bestaat er een elektronische aangetekende zending? Moeten bestelbrieven ondertekend worden? Moeten we onze brieven ter kennisgeving van een besluit ondertekenen? Er zijn vele vragen en daarvoor moeten enkele basisconcepten worden losgelaten. Bv. niet meer spreken over wat origineel/kopie is – in een digitale wereld is dit niet mogelijk, er zijn verschillende originelen. Het antwoord is niet altijd voor de hand liggend. De reden is dat de bestaande wetgeving onduidelijk is, waardoor er weinig goede praktijken zijn.

Conceptnota van de Vlaamse Regering: Strategie beleid advies vorming Conceptnota van de Vlaamse Regering: ‘Digitaalvriendelijke regelgeving: hefboom voor digitale vernieuwing van de overheid en de markt’ in opmaak De strategie bestaat uit 3 grote componenten: beleid, advies en vorming.

Werken aan een decretale substitutieregeling Beleid Werken aan een decretale substitutieregeling BELEID: 1. Decretale substitutieregeling met behoud van bewijskracht - risico's beperken/wegnemen

Beleid De decretale substitutiebepaling is vrij eenvoudig en beknopt. “Elektronische afschriften die volgens bepaalde criteria worden gecreëerd, hebben dezelfde bewijskracht als de originelen”

Beleid 2. In afwachting tot decretale regeling: procedures afspreken bv. facturen (FOD Financiën). Dit wordt op termijn uitgerold voor alle documenten. Generieke substitutieprocedure afspreken met FOD Financiën, Rekenhof, Agentschap Binnenlands Bestuur en Rijksarchief

Mogelijk maken van digitale authentieke akten Beleid 3. Mogelijk maken van digitale authentieke akten bv. Gemeentedecreet art. 182 maakt dit moeilijk - vaak geconfronteerd met probleem van de handtekening t.g.v. vormvereisten in wetgeving of te zware beveiliging of mindset. Mogelijk maken van digitale authentieke akten

Beleid Functionele equivalentie: wettelijke vormvereisten kunnen op verschillende manieren vervuld worden

Beleid Digitaalvriendelijke regelgeving: 4. Nieuwe regelgeving = digitaalvriendelijke regelgeving via modelclausules – voor iedereen beschikbaar op de website: https://www.bestuurszaken.be/informatiemanagement/digitaalvriendelijke-regelgeving – al in gebruik bij ABB Digitaalvriendelijke regelgeving: Kwaliteitseis van de Vlaamse Regering Modelclausules: kennisgeving, authenticatie… © afbeelding: Franco Marina Cagnina, from The Noun Project

Advies www.bestuurszaken.be/informatiemanagement/digitalisering

Advies over substitutie praktijkcases: inspectieverslagen, vergunningen, overheidsopdrachten, facturen… generieke substitutieprocedure vernietigingsprocedure www.bestuurszaken.be/informatiemanagement/substitutie

Vorming www.bestuurszaken.be/informatiemanagement/opleiding

Aanbevelingen

Digitaliseren = optimaliseren ‘Proces herdenken’ Optimaliseren van proces: kritisch nadenken hoe het proces nu loopt - dan pas digitaliseren ≠ injecteren van IT in het bestaande proces

Andere wetten… kopieer niet de analoge gewoonten naar de digitale wereld Geen spiegel zijn! Dus ga niet uit van een 1:1-relatie tussen analoge en digitale versie.

Breng risico’s in kaart Vb. binnen bestaand raamcontract- bestelbonnen digitaliseren? Hoe? Meest lichte vorm van handtekening - een e-mail. Risico's: zeer laag schade/zeer lage kans van optreden  

Accepteer risico’s We hebben geen grafoloog in dienst om © Eric Koch, Nationaal Archief, Den Haag Risico's: aanvaarden: managers, juristen, archivarissen,..   Bv. een document met een natte handtekening wordt vlot geaccepteerd omdat we dit al decennialang kennen Op het digitale vlak moeten we meer matuur worden qua techniek en mentaliteit. We hebben geen grafoloog in dienst om natte handtekeningen te valideren

Leer van anderen Deel zelf je kennis en ervaringen en leer van anderen

Meer weten? www.bestuurszaken.be/informatiemanagement informatiemanagement@kb.vlaanderen.be yammer.com/informatiebeheervlaamseoverheid

Programma 9.30-10.30 u Inleiding Bart Severi (Informatie Vlaanderen) To substitute or not to substitute: een kwestie van gezond verstand Lieve Van Geldre (adviseur-ingenieur Departement LV) 11.15-12 u Op zoek naar pragmatische oplossingen voor het ondertekenen van bestuursdocumenten Katleen De Prins (gemeentesecretaris Edegem) 12-13 u Lunch 13-14.30 u Workshop handtekeningplaatsing 14.30-16 u Workshop substitutie