Hoe gezond zijn leerlingen in de regio Eemland en Midden-Nederland? Resultaten Schoolkracht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Gezonde leefstijl DOiT programma DOiT op school Ouders en DOiT Inhoud presentatie.
Advertisements

Lessenserie gericht op gezonde leefstijl
Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
Brainstormbijeenkomst Preventie overgewicht op Texel
Gezonde voeding.
Project Jong in De Friese Meren Jongerenparticipatieproject in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen 2013 Presentatie 28 augustus 2013 Het PAC, Lemmer.
Ouders en Kinderen Centraal
Ontwikkeling van een leefstijlinstrument voor speciaal voortgezet onderwijs en praktijkonderwijs NCVGZ 3 april 2013 Ineke Vogel, Dick Butte, Petra.
Werken naar onderwijsbehoeften
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
[datum].
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
Gezonde School Conferentie MBO Vitaal voor leren en werken 7 april
Presentatie gemeente Waalwijk Inhoud Gemeente en gezondheid Gemeente en GGD Relatie gemeente - GGD De GGD in Waalwijk 27 september 2007 Ans Hermans, relatiebeheerder.
Welbevinden en (probleem) gedrag van jarigen in de Stadregio Rotterdam 8 juni 2006 De Jeugdmonitor® is een initiatief van GGD Rotterdam en omstreken.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Selectieve en geïndiceerde preventie van problematisch middelengebruik bij jongeren Kind en Adolescent.
Sociale media op school
Preventie effectiever maken
Chantal Kenens, Anneke Risselada, Merel Schutten
Beweging en gezonde voeding voor kinderen
Active ageing.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Opvoedingsondersteuning & de rol van JGZ
Aarle-Rixtel inwoners Hoe gezond zijn de Laarbeekse jongeren en waar liggen de gevaren? Aantal 12 t/m 18 jarigen: % = 21 jongeren Respons:
Vanessa Verschuere Jeugdarts GGD Zeeland
‘De palmboom’ buurtgericht kinderdagverblijf
Drugpreventie bij jongeren
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
CJG café Themabijeenkomst Preventie overgewicht
Ouderavond donderdag 12 juni Programma ouderavond Welkom Toelichting op het proces Praktische zaken Ondersteuning Afsluiting.
Gonnie Staaks tel
Jeugdgezondheidszorg 4-19 Warffum Midden Twente
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
De gezonde school Annemarie Gietmann en Emy van Maaren-Heyligers.
E-MOVO: Digitale monitoring van gezondheidsrisicogedragingen bij adolescenten en de toepassing hiervan binnen gezondheidsbevordering Drs. Rik Crutzen Department.
Doel: Met deze presentatie worden docenten geïnformeerd over DOiT en worden zij enthousiast gemaakt om met de methode aan de slag te gaan. Door de praktische.
Profiel van daklozen in de vier grote steden Omz, UMC St Radboud Nijmegen Jorien van der Laan Sandra Boersma Judith Wolf Omz, UMC St Radboud Nijmegen Jorien.
PESTEN JULIANASCHOOL.
Vignet Gezonde School Gezonde Scholen presteren beter!
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Vignet Gezonde School Gezonde Scholen presteren beter!
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Ir. Anke van der Beek, MSc Hoofd afdeling Beleid en Onderzoek, GGD Flevoland De gezondheid van de Almeerse Jeugd.
Gezondheidsbeleid in de wijk Stevenshof Veilig opgroeien Werkgroep School Schoolgezondheidsprofiel Schoolprofiel in Ingevuld door 16 collega’s.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
26 januari 2015 Gezonde Scholen in Drenthe! Jan Faber.
Onwijs Fit binnen JOGG Helmond. Fittesten en PGO’s basis voor Gezonde schoolaanpak! drs. Karin Spijkers-Seevens.
Gezondheid telt! in Boxmeer Kernboodschappen voor lokaal beleid M van Bon-Martens en M Rutten 22 maart 2007.
Drugsgebruik onder jongeren in Noord-Holland Noord Emovo 2013.
Niet praten, maar doen De implementatie van een integrale aanpak Matty Crone.
SCOOLSPORT Zeeuws project “Sport en bewegen in en rond de school” De Moolhoek, KapelleDon Boscoschool, ‘s-HeerenhoekDe Tweemaster, Goes SportZeeland CIOS.
10 Kernboodschappen Beschrijving van de belangrijkste gezondheidsproblemen Stand van zaken Aanbevelingen voor lokaal (gezondheids)beleid Gemeentelijk rapport.
De GGD op het voortgezet onderwijs JGZ-team: op verzoek van school, ouders en of leerlingen zelf. Jeugdarts specifiek voor ziekteverzuimbegeleiding. Jeugdverpleegkundige.
Gezondheidswinst behalen voor leerlingen en leerkrachten
Wet Publieke gezondheid
informatie avond 23 januari 2017
Depressieve leerlingen op het voortgezet onderwijs
Informatieavond 2 vwo en gymnasium
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
De GGD op het voortgezet onderwijs
Jongeren en seks Plaatje.
Rood = meer dan 25 glazen per week / dagelijks drinken glazen
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
OK-project 2006 van start. Begin jaren 2000 al toename overgewicht.
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
JUIST GYM.
DOCENTENWORKSHOP Wat je kunt verwachten van…
Transcript van de presentatie:

Hoe gezond zijn leerlingen in de regio Eemland en Midden-Nederland? Resultaten Schoolkracht

Schoolkracht in het kort Afname vragenlijsten op school via internet: - Groep 6, 7 en 8 basisonderwijs - Steekproef van alle leerjaren voortgezet onderwijs Schriftelijke rapportage op school-, gemeente en regioniveau Advies en ondersteuning van GGD bij schoolgezondheidsbeleid, lokaal gezondheidsbeleid en jeugdbeleid

Samenvatting schoolprofiel V.O. afwijkingen per school van alle VMBO en HAVO/VWO leerlingen in de regio Eemland 21% niet-Nederlandse afkomst. Dit is een hoger percentage dan in de referentiegroep. 9% woont in een eenoudergezin.

Resultaten Gezondheid en psychisch welbevinden Gewicht, lichaamsbeleving en lijngedrag 6% overgewicht 18% ondergewicht 24% afgelopen 4 weken serieus gelijnd 27 % leerlingen, vooral meisjes, vinden zichzelf te dik, terwijl ze dat niet zijn. Lichamelijke fitheid 4:10 verzuimde de afgelopen 4 weken van school wegens ziekte. meer dan in de referentiegroep.

Psychisch welbevinden Met de meeste o.k. 1:10 psychosociale problemen Minder emotionele problemen dan bij referentiegroep. Gedragsproblemen vaker bij VMBO dan bij HAVO/VWO 14% heeft serieus gedacht een einde aan het leven te maken 6% heeft zichzelf het afgelopen jaar wel eens opzettelijk verwond. Dit komt vaker voor bij meisjes.

Ingrijpende levensgebeurtenissen en sociale steun Relatief veel leerlingen hebben een ingrijpende gebeurtenis. 18% heeft daar nog steeds last van. Redenen: ziekte of overlijden van een dierbare, echtscheiding ouders. Sociale steun bij problemen Ze zoeken steun bij ouder(s) of vrienden/ vriendinnen Vrienden/vriendinnen worden vaker genoemd als personen waar ze naar toe zouden gaan en leraar/lerares, mentor of leerlingbegeleider minder vaak.

School Schoolbeleving en spijbelen 4 :10 op school niet naar de zin. Reden: de manier van lesgeven niet leuk vinden of de vakken niet leuk. 18% heeft de afgelopen vier weken gespijbeld. > de referentiegroep 8% heeft 3 uur of meer gespijbeld Pesten en gepest worden 15% is de afgelopen 3 maanden op school wel eens gepest. 25% geeft aan zelf wel eens te pesten Veiligheid en overlast 1% voelt zich (heel) vaak onveilig op school. 6% geeft aan regelmatig last te hebben van seksueel getinte opmerkingen 6% heeft regelmatig last van de bejegening van een docent.

Leefgewoonten Voeding veel leerlingen eten niet gezond: 72% voldoet niet aan de fruitnorm en 60% eet niet elke dag groente. gunstiger dan de referentiegroep. 1:10 ontbijt minder dan 5 dagen in de week. Ze drinken water en vruchtensap en frisdrank onder schooltijd. Beweging 87% voldoet aan de beweegnorm. Toch kijkt 20% dagelijks 2 uur of meer tv. Oudere leerlingen en VMBO leerlingen zijn vaker inactief. Problematisch computergebruik 3:10 zit dagelijks 2 uur of meer achter de computer. Jongens >meisjes. 9% sprake van zorgelijk computergebruik. Dit is hoger dan in de referentiegroep.

Roken en alcoholgebruik 15% van de leerlingen rookt 44% gebruikte de afgelopen 4 weken alcohol 30% deed aan binge-drinking (per keer 5 of meer glazen alcohol) 5% gebruikte de afgelopen 4 weken hasj of wiet en 1% gebruikte in die periode harddrugs. Seksueel gedrag 20% heeft geslachtsgemeenschap gehad. > in de referentiegroep 37% van hen gebruikte de laatste keer geen condoom 9% van de leerlingen geeft aan meisjes op school te kennen die met een loverboy omgaan.

Onderzoek Centrum Gezond Leven Doel vragenlijst schoolgezondheidsbeleid: –Mate waarin GGD’en schoolgezondheidsbeleid op scholen ondersteunen (stand van zaken) –Ervaring met structureel werken met methode voor schoolgezondheidsbeleid

Procesevaluatie: Succesfactoren De aanwezigheid van gunstige randvoorwaarden –Steun gemeente –Preventieteam op school Inspelen op de vraag en wens van de school –Bijvoorbeeld een schoolprofiel Samenwerking met ketenpartners Planmatige aanpak Interne samenwerking –“Samenwerking tussen GB en JGZ” –“Organisatiestructuur Epi/GB/JGZvp/GBlokaal beleid” Overig: –“Jeugdverpleegkundige als contactpersoon: bekend gezicht” –“JGZ- gesprekken in BO waren succesvol

Procesevaluatie: Knelpunten Interne samenwerking en organisatie Interne organisatie  (verschillende programmagroepen met eigen aanbod naar scholen) bedrijfsvoering niet ingericht op deze aanpak Draagvlak binnen de afdelingen  JGZ heeft al veel nieuwe ontwikkelingen Samenwerking tussen afdelingen verloopt soms moeizaam “Binnen JGZ ligt prioriteit bij de individuele zorg” “Onduidelijkheid tussen GB en JGZ  wie voert uit en wie is verantwoordelijk” Beperkte tijd Scholen GGD Gebrek aan draagvlak binnen de school Geen meerwaarde Geen taak voor hen

Activiteiten van de GGD In kaart brengen gezondheidssituatie van de school Creëren van draagvlak bij scholen voor schoolgezondheidsbeleid Bepalen prioriteiten van een school Bepalen strategieën en activiteiten van een school/ opstellen plan van aanpak Uitvoeren activiteiten en interventies op scholen Evaluatie activiteiten op scholen Koppelen van collectieve preventie aan individuele leerlingenzorg

Voorwaarden “Binnen GGD bewust kiezen voor deze werkwijze. Het raakt verschillende afdelingen, daarom MT-besluit nodig om met methode te werken” “Vergt denken buiten de ‘oude’ kaders. Ook financiering loopt niet altijd parallel” “Betere inbedding binnen GGD nodig” “Scholen zijn vooral gericht op zorgleerlingen, minder op preventie”

Stand van zaken Samenwerking Interne samenwerking GB 92% (‘ja’ 69%) JGZ 88% (‘ja’ 46%) Epi81% (‘ja’ 46%) Beleid65% (‘ja’ 15%) “JGZ’er is ingang op school” “Graag meer samenwerking met JGZ” “de samenwerking met JGZ is in ontwikkeling” “ Koppeling van preventie en zorg zou ook nog veel beter neergezet moeten worden zowel bij JGZ als ook bij ketenpartners” “De collectieve aanpak en de individuele aanpak van jeugdarts en verpleegkundige jgz verlopen moeizaam”

Afsluiting Nog vragen? Veel succes!