De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Zaalhockey 2015-2016 Voor clubscheidsrechters en CS+

Verwante presentaties


Presentatie over: "Zaalhockey 2015-2016 Voor clubscheidsrechters en CS+"— Transcript van de presentatie:

1 Zaalhockey 2015-2016 Voor clubscheidsrechters en CS+

2 Verschillen zaal- en veldhockey Slaan  pushen 5 meter  3 meter Liggend spelen Bal van de grond In het blok spelen

3 Nieuw dit zaalseizoen Weer terug naar 6 tegen 6 Bitje verplicht Wisselen keeper - aangeklede keeper voor aangeklede keeper onbeperkt - vliegende keep voor vliegende keep onbeperkt - aangeklede keeper eruit, vliegende keep erin max. 2 keer per wedstrijd Insluiten mag niet meer Groene kaart is 1 minuut tijdstraf Uitvoering vrije push

4 Gewijzigd voor aanvallende vrije push op helft tegenstander Bal nemen op de plek van de overtreding Alle spelers behalve de nemer > 3 meter afstand De bal mag in de cirkel worden gespeeld - rechtstreeks via de balk of; - nadat de bal 3 meter heeft gerold of; - geraakt is door een tegenstander of; - nadat de bal de balk heeft geraakt. Let op: voor vrije ballen vlak bij de cirkel geldt: Hoeven niet meer terug naar 3 meter Verdedigers die binnen de cirkel staan hoeven geen 3m afstand te nemen maar als ze hiervoor kiezen mogen ze pas buiten de cirkel komen als aan een van bovenstaande criteria is voldaan

5 Wat is slaan? Inzet stickbeweging op de vloer ingezet op meer dan 50 cm van de bal Of Stickbeweging vanuit de lucht raakt uitsluitend de bal (en niet, of pas daarna de grond)

6 Hoog spel: wanneer fluiten? Fluiten: -gestopte bal met een stijging van > 30 cm -gepasste bal met een stijging van > 10 cm -tegenstander ondervindt hinder van rijzende pass of stop -geen voordeel: tegenstander kan niet doorspelen Niet fluiten: -pass zonder hinder blijft onder de 10 cm -stop zonder hinder blijft onder de 30 cm -stop in cirkel zonder hinder gaat hoog over doel of achterlijn (aanvallend én verdedigend raken) -voordeel: tegenstander kan doorspelen -bal over de zijbalk zonder overtreding: inpush

7 Hoge bal en lage bal op de keeper Lage bal op keeper: - mag niet HOOG terug, tenzij bal =< 10cm hoog is én er is geen hinder Hoge bal op keeper: - bal mag alle kanten op, ook hoog/hoger - bal moet daarbij uitstuiten, dus: - meenemen in de lucht mag niet, maar: - onmiddellijke controle naar de grond is toegestaan Gevaarlijke bal: strafcorner Weggeslagen bal: strafbal NB: een hoge push op doel mag door een verdediger altijd met een (vrijwel) stille stick gestopt of afgekaatst worden, óók boven de schouder; een taxatiefout van een verdediger (bal zat boven het doelvlak) leidt tot een strafcorner

8 De keeper Standaardkeeper: - afwijkend shirt - mag liggend spelen wanneer hij en de bal geheel in de cirkel zijn - moet altijd een helm op hebben - mag niet verder dan middenlijn (behalve om strafbal te nemen) Vliegende keep: - afwijkend shirt - mag liggend spelen wanneer hij en de bal geheel in de cirkel zijn - MOET een helm op bij strafcorner en strafbal - mag ZONDER HELM over het hele veld - heeft de rechten van een standaardkeeper bij het stoppen van de bal

9 Wat is liggend spelen? De bal spelen terwijl je op de grond ligt Drie steunpunten (arm, hand, knie) aan de grond terwijl je de bal beroert Wat wel mag: - stick horizontaal op de grond leggen met beide handen - in je val een bal spelen, waarna je komt te liggen - liggend spelende keeper wanneer hijzelf én de bal geheel in de cirkel zijn

10 Wat is in een blok spelen? De bal wordt zeer hard gespeeld Ontvangende stick ligt er al en laat dus geen passruimte Afstand is kleiner of gelijk aan 3 meter Op of nabij de handen ontvanger Ontvanger staat direct achter zijn stick: houdt zijn stick voor het lichaam (zijn/haar voeten) Roekeloosheid of opzet bij pass Strafopbouw: fluiten, vermaning, groen, geel Afhankelijk van de ernst van het incident (blessure) kunnen er stappen worden overgeslagen

11 Verkeerde wissel: wanneer en hoe ingrijpen? ‘Verkeerd’ is: team staat tijdens het lopende spel met minimaal 1 speler teveel in het veld team wisselt tijdens een strafcorner team wisselt buiten 3 meter van de middenlijn

12 Verkeerde wissel: wanneer en hoe ingrijpen? Wanneer de invloed beperkt is, volstaat een vermaning, of bij herhaling een groene kaart voor de aanvoerder Geef direct een gele kaart (aanvoerder!) én een strafcorner wanneer er directe spelinvloed is: bijvoorbeeld in- of uitstappende speler ontvangt de bal

13 Verkeerde wissel: wanneer en hoe ingrijpen? Reageer bij een strafcorner die nog niet genomen is en waarbij gewisseld wordt onmiddellijk met het terugdraaien van de wissel en een vermaning. Er volgt geen spelstraf! Tijdens een lopende strafcorner wacht je de invloed van de wissel af. Is die verwaarloosbaar dan houd je het bij een vermaning of groen, anders geel*. Vermaan in alle andere gevallen waarbij eveneens sprake is van een fout. Ook daarna kun je bij herhaling de strafmaat proportioneel opvoeren. * Let op: als er geen voordeel gegeven kan worden, volgt een vrije slag of een nieuwe strafcorner. Daarna volgt de kaart voor de aanvoerder.

14 Insluiten met twee sticks Verdedigers moeten een opening laten waar de bal doorheen kan worden gespeeld Als ze dat niet doen krijgen ze een vrije push tegen, als het in de cirkel gebeurt dus een strafcorner. Let op: opzettelijk de bal tegen de balk klemmen is een opzettelijke overtreding Dus op eigen helft: strafcorner In eigen cirkel: strafbal

15 Kaarten 2 x groen is geel 2 x geel is rood (je toont eerst geel en vervolgens rood) Vermelden als 2 x geel op het formulier Of direct rood = definitieve verwijdering en heeft directe schorsing tot gevolg Aanvoerderskaarten apart vermelden Invullen formulier

16 Tijdwaarnemers en collega-scheidsrechter Maak afspraken met tijdwaarnemers (einde speelhelft met strafcorner, straftijd, etc.). Je kunt zelf schaduwtijd bijhouden. Spreek met collega af hoe je elkaar ondersteunt, veldverdeling etc.

17 Begeleiding en teams Spreek begeleidingsteams aan op hun gedrag Ben kordaat, met behoud van waardigheid Ga geen discussies aan tijdens de wedstrijd Coach blijft te allen tijde bij de bank Groene kaart coach: geen tijdstraf Gele kaart coach: 5 minuten

18 Publiek Negeer wanklanken uit het publiek zo lang mogelijk Grijp in wanneer het echt grof of onophoudelijk wordt Maak tactisch gebruik van aanvoerders Staken is eigenlijk nooit een optie Desnoods verwijdering van de stoorbron (zaal uit) Zaalleiding (niét tijdwaarnemer) heeft hierin ook een belangrijke taak

19 Afsluiting Zijn er nog vragen? Bedankt voor je aandacht


Download ppt "Zaalhockey 2015-2016 Voor clubscheidsrechters en CS+"

Verwante presentaties


Ads door Google