De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Studeren in Nijmegen Biomedische wetenschappen. Is biomedische wetenschappen studeren in Nijmegen iets voor jou?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Studeren in Nijmegen Biomedische wetenschappen. Is biomedische wetenschappen studeren in Nijmegen iets voor jou?"— Transcript van de presentatie:

1 Studeren in Nijmegen Biomedische wetenschappen

2 Is biomedische wetenschappen studeren in Nijmegen iets voor jou?

3 “Ik wil relevant zijn: bijdragen aan de gezondheid van mensen” Ben jij?: Idealistisch Betrokken Eigenzinnig Nieuwsgierig Mensgericht Behandelaars artsen paramedici Bestuurders directeuren beleidsmakers financiers Kwaliteitsverbeteraars Onderzoekers Preventie van ziekten Betere diagnostiek Nieuwe therapieën Evaluatie van zorg Wetenschappelijke kennis naar de praktijk brengen Gezondheidszorg heeft nodig:

4 “Het moet wel inhoud hebben. Concreet en toepasbaar …” De bachelor biomedische wetenschappen bestudeert gezondheid, ziekte en gezondheidszorg op alle niveaus: Molecuul celbiologische, chemische en fysische processen Mens orgaansystemen, ziekteprocessen Populatie gezondheidszorg en volksgezondheid

5 “... ik wil echte problemen aanpakken” Malaria de wereld uit Effectieve en veilige geneesmiddelen Draagbare kunstnier Ziekte van Alzheimer voorkómen Energiestofwisselingsziekten bij kinderen genezen Kanker een chronische ziekte Gezond ouder worden Zinnige en zuinige zorg Zie themarondes!! Dromen van biomedische wetenschappers:

6 Eerst studeren 3 jaar Bachelor Geheel vernieuwd curriculum vanaf 1 september 2015 Eigen regie over leerproces 2 jaar Master Samenstellen van een individueel programma Voorbereiding op de rol die bij je past: Onderzoeker? Adviseur? Communicatiedeskundige?

7 Biomedische basiskennis en geneeskundige thema’s Factoren die bijdragen aan gezondheid en ziekte Onderzoeks- en andere academische vaardigheden Projecten en stages: je eigen onderzoek! Eerst studeren

8 Uitgangspunten van curriculum Actief en constructief leren Je wordt ook uitgedaagd om je eigen weg hierin te kiezen. Verbindingen leggen en toepassen Zelfsturend leren Gedreven door eigen belangstelling, onder leiding van coach Praktijkgeoriënteerd leren Vanuit problemen van patiënten, denken in innovaties Samenwerkend leren Verschillende rollen in projecten, samen met geneeskundestudenten

9 Kenmerken Taal: Nederlands en Engels Ingericht in kwartalen van 10 weken en langdurige projecten Natuurwetenschappelijke basis met medische invalshoek Coaching (groepsgewijs en individueel) Veel keuzemogelijkheden Je wordt vanaf dag 1 beschouwd als een collega onderzoeker

10 Opzet bachelor in jaar 1 Gemeenschappelijk BMW en GNKSpecifiek BMW Legenda: Mechanismen van gezondheid en ziekte Projecten Context, Science and Innovation Research Professionele ontwikkeling - coaching VerwonderingNature and nurture HomeostaseAanval en verdediging +++ Vrije keuze

11 Leerlijn Mechanismen van gezondheid en ziekte Basismechanismen van gezondheid en ziekte: moleculen, cellen, weefsels, organen, mens, populatie Startpunt: concrete patiënten of patiëntbeschrijvingen Ziekteprocessen: −Ontstekingen en infecties −Nieuwvormingen −Veroudering −Onder- en overbelasting Impact van behandelingen op ziekte en gezondheidszorg Gedeeltelijk samen met geneeskundestudenten

12 Leerlijn Context, Science and Innovation Hoe zet je problemen in de gezondheidszorg om in een concrete vraagstelling, rekening houdend met verschillende perspectieven? Bedenken van wetenschappelijk onderzoek en interventies Brug tussen wetenschap en praktijk – creatief en toepassingsgericht Deelname aan projecten, verschillende rollen Samen met geneeskundestudenten

13 Leerlijn Research Verdieping opzet, uitvoering en analyse van wetenschappelijk onderzoek Ook aandacht voor de vaardigheden die nodig zijn om wetenschappelijk onderzoek uit te voeren (laboratorium, meetopstellingen, statistiek) Specifiek voor studenten biomedische wetenschappen

14 Leerlijn Projecten Stof uit de verschillende lijnen integreren en toepassen, samen met andere studenten Biomedische wetenschappen en Geneeskunde Projecten in het eerste jaar: Radboud Student Challenge Wijkopdracht Voorstel en uitvoeren innovatieproject

15 Leerlijn Professionaliteit (coaching) Vorm: je bent lid van een coachgroep van ongeveer 8 studenten, met een vaste coach. Onder begeleiding van je coach werk je aan de professionele vaardigheden die je nodig hebt als student (beginnend collega) en als wetenschapper Professionele vaardigheden: omgaan met taken, met anderen en met jezelf. Aan het eind van ieder kwartaal krijg je een beoordeling

16 Bachelor biomedische wetenschappen jaar 3 Minor 1 (20 weken ma+di) Bachelor stage (20 weken) Uitvoeren van je eigen onderzoek Keuzevak Popular Science Writing Minor 2 (20 weken do+vrij)

17 Minoren Momenteel keuze uit 16 minoren Ook interfacultaire minoren (Faculteit Natuurwetenschappen) Voortraject bachelorstage en evt. master Voorbeelden: Efficacy and safety of drugs Visualising health and disease: from molecule to man Cancer mechanisms and personalized medicine Moving questions: an introduction to Clinical human movement sciences Molecular and biomedical research technologies Global health & infectious diseases Health technology innovation and assessment Population research: risk and prevention

18 Bachelor, en dan? Master in Nijmegen of elders? Gekoppeld aan een van de Radboudumc-onderzoeksinstituten −Radboud Institute for Health Sciences −Radboud Institute for Molecular Life Science −Donders Centre for Neuroscience Beroepsvoorbereiding: onderzoek, consultancy, kennisoverdracht Helft van de studenten loopt stage in het buitenland

19 Aanmelding en plaatsing: Decentrale selectie Aanmelden:Uiterlijk 1 maart 2016 via studielink Juiste profiel:NT met biologie of NG met natuurkunde Meedoen:Twee keer Hoeveel plaatsen:100 plaatsen (vorig jaar 151 deelnemers) Gereserveerde plaatsen voor eindexamen 8+ gemiddeld Resterende plaatsen voor decentrale selectie Selectie: Beoordeling schriftelijke opdracht over motivatie met curriculum vitae Kennistoets natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde op 2 april 2016

20 Aanmelding en plaatsing: Decentrale selectie Aanmelden:Uiterlijk 31 maart 2015 via studielink Juiste vakken:Abitur: Biologie: Prüfungsfach, LK oder GK Chemie oder Physik: Prüfungsfach, LK oder GK Mathematik 12e Schuljahr RU-NT2 Examen oder Staatsexamen Niederländisch als Fremdsprache (NT2) Alle Fächer: minimalen Punckzahl 7 (von 15) Meedoen:Twee keer Hoeveel plaatsen:100 plaatsen Er zijn meer aanmeldingen dan plaatsen Selectie: Beoordeling sollicitatiebrief met curriculum vitae Som van (overgangs-)cijfers natuurkunde, scheikunde, biologie, wiskunde (A of B)

21 Decentrale selectie: sollicitatiebrief Maximaal 2 kantjes A4 Geef aan waarom je biomedische wetenschappen in Nijmegen wilt doen. Welk probleem in de gezondheidszorg zou je willen oplossen? Welke plek wil je innemen in het biomedisch werkveld en wat wil je graag bereiken? Beoordeling door twee commissieleden Soms een gesprek met de opleiding naar aanleiding van de motivatiebrief. In de opleiding is motivatiebrief onderwerp van gesprek met de docentmentor.

22 Decentrale selectie: bepaling rangorde Eerst beoordeling motivatie-opdracht: categorie uitstekend / goed / voldoende / matig Rangorde binnen categorie op basis van uitslag kennistoets Rangcijfer (cijfer 1-….) wordt aan deelnemers medegedeeld Na uitslag eindexamens is bekend wie 8+ gemiddeld heeft gescoord – automatische plaatsing Overige plaatsen: plaatsing aan de hand van rangcijfer decentrale selectie

23 Decentrale selectie: overige zaken Op 1 maart hoef je nog niets in te sturen: aanmelding via studielink is voldoende Je krijgt uiterlijk 6 maart bericht over het insturen van de documenten Correspondentie vindt plaats via Vragenhalfuur decentrale selectie Biomedische wetenschappen en Geneeskunde in Hippocrateszaal (route 77): 12:45-13:15 uur 13:45-14:15 uur

24 FAQ: “Hoe zit het met verwante studies?” Biomedische wetenschappen – mens en gezondheid Waarom worden groepen mensen ziek en wat kun je eraan doen? Medische biologie – levende organismen Hoe verlopen ziekteprocessen op cel- en orgaanniveau? Moleculaire levenswetenschappen – scheikunde Hoe verlopen biologische en ziekteprocessen op moleculair niveau? Geneeskunde Toepassen van kennis over behandeling van ziekten bij individuele patiënten

25 FAQ: “Waarom Nijmegen?” De stad, de campus en de sfeer Echte problemen uit de geneeskunde Brede basis: molecuul – individu – populatie Differentiatiemogelijkheden over de volle breedte Onderzoeksmethoden bepalen de kwaliteit van Nijmeegse onderzoekers – zegt het afnemend veld Keuzegids 2016: opleiding bezet landelijk de eerste plaats

26 FAQ: “Worden excellente studenten extra uitgedaagd?” Keuze uit: Universiteitsbreed interdisciplinair honoursprogramma Radboud Honours Academy Medical Sciences: Bachelor 1Bachelor 2Bachelor 3 Werving en selectieCursorisch deel Individueel traject in onderzoeksinstituut binnen Radboudumc Onderzoeksstage in buitenland

27 FAQ: “Waar komen afgestudeerden terecht?”

28 FAQ: “Heb ik kans op een leuke baan?” Bij afstuderen heeft ca. 70% baan of vervolgstudie Gemiddelde zoektijd eerste baan: 2-4 maanden >70 % werkt in BMW-functie Tweederde promotietraject Afgestudeerden helpen problemen van ziekte en gezondheid oplossen. Op alle niveaus. 30

29 Lonneke: Virussen Thijs: Weefselconstructen Maarten: Looprobot Bart: Blaaskankergen Marc: Anatomieonderwijs Brenda: Gevolgen depressie Nicole: Communicatie in de zorg Teun: Malaria- epidemiologie Maroeska: Evidence- based surgery Agnes: Bijwerkingen geneesmiddelen Mireille: Borstkankerscreening Biomedische wetenschappen: wat wordt jouw bijdrage aan de menselijke gezondheid?

30 ‘Veilig gebruik van geneesmiddelen tijdens de zwangerschap’ Een belangrijk gezondheidszorgprobleem waaraan Biomedische wetenschappers op verschillende niveau’s een bijdrage kunnen leveren. De droom van Marleen van Gelder

31 ‘Een individueel mes voor een individuele patiënt’ De ambitie van Maroeska Rovers is om de keuze voor een chirurgische behandeling van een individuele patiënt wetenschappelijk beter te onderbouwen. https://vimeo.com/ De droom van Maroeska Rovers

32 ‘Malaria de wereld uit’ Een wereldwijd gezondheidszorgprobleem waaraan Biomedische wetenschappers op verschillende niveau’s een bijdrage kunnen leveren. https://vimeo.com/ De droom van Teun Bousema

33 Vervolgprogramma (aansluitend op ronde 1 en 4) NU: verdelen in groepen onder leiding van student BMW 11:30-12:30 uur (ochtend) / 15:15-16:15 uur (middag): Twee themasessies van 25 minuten: kennismaking met mogelijkheden Biomedische wetenschappen of zelf aan de slag met een onderdeel uit de opleiding Mogelijkheid om vragen te stellen bij informatiestand Biomedische wetenschappen op Studieplein (studieadviseur aanwezig)


Download ppt "Studeren in Nijmegen Biomedische wetenschappen. Is biomedische wetenschappen studeren in Nijmegen iets voor jou?"

Verwante presentaties


Ads door Google