De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sandra Schouws20 september 2012 Verbeteren van therapietrouw: includeren van patiënten in Herhaalrecept Service.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sandra Schouws20 september 2012 Verbeteren van therapietrouw: includeren van patiënten in Herhaalrecept Service."— Transcript van de presentatie:

1 Sandra Schouws20 september 2012 Verbeteren van therapietrouw: includeren van patiënten in Herhaalrecept Service

2 2 Agenda  Medsen – Tijd en aandacht voor uw gezondheid!  Therapietrouw  Doel van het project  Wat gebeurt er in de apotheek?  Wat verwachten we van jou?

3 3 Medsen – Tijd en aandacht voor uw gezondheid Medsen Apotheken is een nieuw concept van 40 apotheken in Nederland en doet er alles aan om de apotheek toegankelijk en makkelijk te maken. Bij Medsen kan de patiënt kiezen voor snelle service via 24-uurs medicijnautomaten.

4 4 Gezondheid Geld Gemak Medsen – Tijd en aandacht voor uw gezondheid In alles wat we doen, staat de patiënt centraal.

5 5 Focus – Inclusie van patiënten  Dit verbetert de therapie en vergroot het gemak.  Pro-actief includeren in de herhaalrecept service:  Telefonisch  Op basis van aanmelding (schriftelijk/mail/website (button))  Aan de balie?  Globaal gelijk trekken (op doosje, dus niet op stuks).  Combineren met aanmelding en gebruik van de 24-uurs automaat.

6 6 Waarom includeren in de Herhaalrecept Service? Patiënt  Betere therapietrouw, te beginnen bij betere afhaaltrouw leidt tot gezondheidswinst.  Altijd voldoende medicijnen in huis en hoeft minder vaak langs de apotheek.  Hoeft zelf niet meer aan de medicijnen te denken. Huisarts  Lagere werkdruk: herhalen van recepten verschuift van huisarts naar apotheek en de patiënt.  Kan bepalen welke medicijnen worden geïncludeerd. Apotheek  Meer (logistieke) rust  Vooruitwerken (bijv. voor drukke periodes)  Meer receptregels

7 7 Proces – Waar ligt jouw toegevoegde waarde?  Wat werkt goed (best practices)?  Wat werkt niet goed?  Waar loop je tegenaan?  Wat werkt goed (best practices)?  Wat werkt niet goed?  Waar loop je tegenaan? Afstemmen met huisarts Arts toevoegen aan herhaalpost HIS Team instrueren Herhaalservice toelichten aan patiënt Includeren en synchroniseren Focus voor studenten

8 8 Doel van het project – Tijds- en gemakwinst behalen! * Afhankelijk van het type patiënten  Zoveel mogelijk patiënten includeren in de Herhaalrecept Service (Herhaalrecept Service is een module in Pharmacom (AIS; apothekers informatiesysteem)  9 op de 10 patiënten heeft interesse in de Herhaalrecept Service  De doelstelling betekent een globaal streven van 50 mensen per dag includeren*.

9 9 Wat gebeurt er in de apotheek?  Patiënten komen voor een Eerste Uitgifte  Krijgen medicatie mee voor 2 weken, worden gewezen op HHS.  Patiënten komen voor een Tweede Uitgifte  Moeten vaak nog voor controle langs HA, worden gewezen op HHS.  Patiënten komen voor een Vervolg Uitgifte  Inclusie in een gratis herhaalservice  Om te worden opgenomen in de Herhaalservice van het AIS is het volgende nodig:  Klantinfo ( -adres)  Goedkeuring van huisarts  Voor alle medicatie?  Alles wat voorspelbaar is

10 10 Wat verwachten we van jou?  Op een enthousiaste en duidelijke manier patiënten op het voordeel van de herhaalservice wijzen  Het inclusiegesprek voeren met de patiënt  Het invoeren in het systeem (Pharmacom)  Bijhouden hoeveel mensen je includeert  Je best practices  Je mogelijke knelpunten  Actief meedenken over hoe het beter kan

11 11 Hoe ga je dit doen?  Je gaat patiënten zoveel mogelijk telefonisch benaderen  Start met makkelijke patiënten (Een of twee chronische middelen)  Alles in overeenstemming met de apotheker

12 12 Welke medicijnen is geschikt voor de herhaalservice?  Alle voorspelbare medicatie!  Meeste chronisch, maar niet perse  Groepen o.a.:  CVRM  Diabetes  Astma/COPD  Depressie  ADHD  Maar bijvoorbeeld ook oogdruppels!

13 13 Welke patienten?  Patiënten met veel chronische middelen  HHS is voor stabiele patiënten! Daarom pas aanbieden bij TU/VU.

14 14 Een patiëntgesprek ziet er ongeveer zo uit  Uitleg werking van HHS  Gezamenlijke dienst huisarts en apotheek  Medicatie op tijd klaar en gesynchroniseerd  Notificatie per mail/brief  Wijzigingen moet een patiënt doorgeven aan apotheek  Patiënt invoeren in AIS  Controle / update NAW-gegevens en medicatie  / 06 nummer  Daggebruik / dosering  Corrigeren einddata  Synchroniseren receptuur  Bevestiging dat de patiënt volgens dit gesprek geïncludeerd gaat worden

15 15 Tips voor een goed patiëntgesprek  Maak een inschatting van de cliënt  Goede openingszinnen  Ik zie dat u deze medicatie chronisch gebruikt……  Wilt u een berichtje krijgen wanneer de medicatie klaar ligt?  (Wilt u minder lang wachten….)  Samenwerking tussen apotheek en huisarts  Denk altijd vanuit klantperspectief

16 16 Waar loop je tijdens een patiëntgesprek vaak tegenaan? Tegenwerpingen:  Is de huisarts hiervan op de hoogte?  Mijn medicatie wisselt vaak.  Ik ervaar geen probleem. Het is er altijd.  Heb geen .  Moet het dan in afhaalautomaat?

17 17 Voortgang en best practices bijhouden https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AmFXns9kc3qydEpyQm5uamE0N2ZFOTli V3BBTE9QMEE&usp=sharing


Download ppt "Sandra Schouws20 september 2012 Verbeteren van therapietrouw: includeren van patiënten in Herhaalrecept Service."

Verwante presentaties


Ads door Google