De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Mediawijsheid What’s new? Oude, nieuwe, sociale media Door Marga Broshuis MediaCoach Essentius.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Mediawijsheid What’s new? Oude, nieuwe, sociale media Door Marga Broshuis MediaCoach Essentius."— Transcript van de presentatie:

1 Mediawijsheid What’s new? Oude, nieuwe, sociale media Door Marga Broshuis MediaCoach Essentius

2 Het mediawijs maken van onze leerlingen door te gaan werken aan de 21 e eeuwse vaardigheden (skills), als onderdeel van het actief burgerschap.

3 Peergroup 2011

4   HET VERHAAL   Dit jaar draait MediaMasters om respect. Het scenario: drie kinderen komen vast te zitten in een mysterieus kasteel en moeten samenwerken om een geheimzinnige figuur die alles over hen lijkt te weten te slim af te zijn. De kinderen in de klas voeren MediaMissies uit om de kinderen in het spel te helpen. Het spel is zo opgebouwd dat de verhaallijn, de MediaMissies en de in te zetten media naadloos in elkaar overlopen. Bovendien is ook voor ouders, leerkrachten, mediacoaches en bibliotheken een belangrijke rol weggelegd.     DE COMPETENTIES: WAT LEREN KINDEREN PRECIES?   Om het spel uit te spelen en het mooie MediaMasters-diploma in de wacht te slepen, moeten leerlingen laten zien wat zij aan mediavaardigheden in huis hebben. Hierbij gaat het om vaardigheden in deze vier categorieën: Begrip, Communicatie, Gedrag en Strategie. Binnen deze categorieën komen in totaal 10 competenties aan de orde.10 competenties   “In de groepen 7 en 8 gaan de leerlingen bijna allemaal sociale media gebruiken, dus is mediawijsheid heel belangrijk. Ik doe elk jaar mee aan de week van de mediawijsheid en speel ook het spel Mediamasters. Dat is heel geschikt om het gesprek over sociale media met de klas aan te knopen. En dan heb je meteen een mooi aanknopingspunt waarop je kunt terugvallen als er later in het jaar iets mis mocht gaan bij het mediagebruik.” – Wouter Siebers, leerkracht van het jaar 2015Wouter Siebers   Elke speldag staan weer andere competenties centraal. Door aan de slag te gaan met kranten, tv-programma’s, websites en sociale media krijgen kinderen antwoorden op vragen als:   Wat is respectvol online gedrag? Waar liggen de grenzen? Is even googlen genoeg om gedegen onderzoek te doen als je informatie zoekt? En hoe weet je wie de auteur is van een foto, een tekst of een filmpje? MEDIAMASTERS 2015

5 Peergroup: creëert een wereld waar een Kind aan wil voldoen, hoewel het geen reële wereld is! Kinderen weten dat maar kunnen zich er niet aan onttrekken! Ouders?? Jongeren (kinderen) lijken alles te kunnen met en op een computer……. Als ouder kun je nooit gelijke tred houden….. Kinderen redden zich wel op internet….. Waarschuwen helpt toch niet, bovendien waarvoor dan?

6 Internetopvoeding leren internetten leren fietsen Wat voor type mediaopvoeders zijn wij? vergelijk Enquête: mediaopvoeding: school én ouders samen!

7 NICAM Tot 7 jaar: Geen onderscheid in programma of reclames Vanaf 8 jaar: reclameherkenning v.a. 11 jaar: herkenning reclame technieken. Weerbaar vanaf jaar! Er zijn regels m.b.t. reclame op scholen! Veelal verboden dus! Een merkvoorkeur vóór 8 e levensjaar blijft levenslang. Jong geleerd is oud …….. Bron: Trends in kids en jongerenmarketing 2014 Reclame Beste tv apps 0-6 jaar Hoe lang kijken en wat?

8

9 Welke kent U? Facebook Twitter Linked in Instagram Pinterest Snapchat WhatsApp Telegram Fb = eigenaar!

10 Instagram verovert snel terrein Vrouwen maken de dienst uit op Pinterest 84% SnapChat-gebruik nauwelijks gegroeid Foursquare minder Tumblr méér. Vetrouwen in social Media onder jongeren en 65+ het grootst. Zorgen over privacy bij tieners en 65+ het minst!

11 ga naar website

12 download Surfen is leren

13 Advies schermtijd kinderen Bron: Mijn kind online  0-2 jaar, eventueel een paar keer per week samen, maximaal 5 minuten per keer.  2-4 jaar, 5 tot 10 minuten per keer, maximaal 30 minuten per dag.  4-6 jaar, 10 tot 15 minuten per keer, maximaal 1 uur per dag.  6-8 jaar, 30 minuten per keer, maximaal 1 uur per dag.  8-10 jaar maximaal 1 tot 1,5 uur per dag.  jaar, maximaal 2 uur per dag.  12 jaar en ouder, maximaal 3 uur dag. download

14 'magische aantrekkings- kracht' van Ipads op baby's sociale media zijn onweerstaanbaar voor pubers Maar kinderen doen wat wij doen - en wij maken vaak ook heel wat schermuren! Media = gewoonte. Aanleren kan in weken, afleren =moeilijk Voorkomen is dus beter dan genezen! 1 op de 6 jongeren zegt verslaafd te zijn aan social Media! Bron CBS nov.2015 Patti Valkenburg, Schermgaande jeugd - over jeugd en media. Uitgeverij Prometheus- Bert Bakker, 409 pagina's, 22,95 euro Kinderen hebben het echt nodig dat ouders grenzen stellen.“Kinderen hebben het echt nodig dat ouders grenzen stellen.“ Link naar interview

15 Hoe houdt u Uw Kind ‘bij’ op internet? Blijf in contact met uw kind wat hij/zij doet achter de computer en tablet, later telefoon. Stel wel grenzen en houd je eraan! Maak samen met uw kind een account ! Praat over welke privé gegevens wél en niet op internet mogen! Vraag regelmatig naar ervaringen, was het een leuk spel, app, ben je nog moeilijke dingen tegengekomen, snapte je alles? Laat je door jouw kind ‘voorlichten’ en speel het spel zelf ook eens, of neem de app of het programma eens door. Gaat er wat fout: wordt nooit boos, leren is een proces van vallen en opstaan. Ook op internet. Als uw kind gaat chatten, vertel dat er ook op internet regels gelden. Je zegt geen dingen die je in het ‘echt’ ook niet zou zeggen of doen! In de groepen is WhatssHappy gedaan! Op YouTube staan ook schokkende video’s, filter instellen kan!

16 Leuk en leerzaam, maar niet altijd goed! Ongewenste reclame (ook bij gratis, online spelletjes op internet) Ongewenste video’s Op elke site, bij elk programma, kun je ongepaste /ongewenste activiteiten melden aan ‘moderator’ of via melden/meldknop! Reclame maken op basisscholen is verboden! Reclame code com.

17 Foto’s: vraag om toestemming, wil jij jouw foto zonder toestemming ineens tegenkomen op internet? foto’s kinderen op fb.: vinden kinderen het later leuk om zichzelf zó terug te zien? Profielfoto’s: kunnen makkelijk worden misbruikt. Met programma jouw gezicht vervormen Extreem: hoofd van iemand op naakt lichaam “plakken” WhatsApp heeft bv. recht om te doen met jouw profielfoto wat ze willen….. Je kunt dus maar zo ergens in een reclamespot te zien zijn of….. Taggen:iemand aanduiden, markeren, naam bij foto! er zijn programma’s, apps voor gezichtsherkenning op mobiel, Tablet, internet (Google, google glass nu verboden) en bv. Picasa (is uit te zetten) Ook app om gezichtsherkenning te voorkomen! brochures/waar-loop-je-tegenaan-op- twitter-en-facebook download portretrecht

18 Wat doen kinderen op internet: responses Spelletjes: Flappy Bird Pou minecraft uitleguitleg Hay Day Moviestar planet de valkuilende valkuilen info ouders speeleiland Pas op voor kosten: pas op! pas op! GTA 5 ! Boven de 18 jaar Sociale netwerkenFacebook Muziek/filmYoutube uitzending gemist muziek luisteren Chatten70% Antonius

19 ://Kind plundert opa's creditcard En dan speelt uw kind een gratis spelletje, of u installeert of koopt een spel voor uw kind……………………..

20 Je kunt chatten VIP zijn kost geld! Gouden Chat regels: bron: mijn kindonline Geeft nooit privé gegevens. Niet jouw echte naam, adres of telefoonnr. Zoals je praat in het echte leven, zo praat je ook op internet Niet meteen chatten met onbekenden, later: niet afspreken met onbekenden Gratis cadeautjes zijn er niet! Moderators van programma’s lezen mee! Scannen ongepaste woorden. Toch rare of ongepaste dingen tegengekomen, er is een meldknop en blokkeer gebruiker! Geen wachtwoord delen met iemand Je kunt denken met een leuke vriendin te chatten terwijl het in feite iemand anders is! VIP zijn kost geld, vaak niet eenmalig! Sterren aankleden

21 Wat kunt u thuis zelf doen? Ouderlijk toezicht instellen via Computer: Configuratie Precieze uitleg hoe je een account aanmaakt en ouderlijk toezicht instelt. De tijd beperken waarop kinderen de computer mogen gebruiken Welke spelletjes kinderen mogen spelen Voorkomen dat kinderen bepaalde programma’s gebruiken. Mijn kindonline: Hoe bepaal je welke app geschikt is voor jouw kind 5 apps die mediagebruik kinderen beperken download 5 apps

22 Safesearch = zoeken met SSL

23

24 Onderzoek ouders: Internetgebruik: vaak 89% 3% zelden Vaardig op internet: goed 63% 6% weinig Wat doet u op internet: Mailen Bankieren Facebook 14% twitter 5% Word en Excell Chatten Foto’s erop zetten In Nederland zijn er 5 miljoen geregistreerde accounts, waarvan er 1,3 miljoen maandelijks actief tweeten5 miljoen geregistreerde accountsmaandelijks actief tweeten

25 download brochure smartphones Kinderen en smartphones 112 kinderen groep 5 t/m 8 Daarmee kun je op internet (via wifi, of internetbundel in abonnement. WhatsApp 80 kinderen Foto’s filmpjes maken: 87 Speel je spelletjes Download je apps Facebook 15 en twitter 8 Chatten: 80% 75% van de kinderen heeft smartphone 11 % abonnement 68% prepaid Antonius

26 Mediaopvoeding: telefoon gebruik buiten zicht van opvoeders! Maak telefoon afspraken met uw kind over: downloaden apps op telefoon Gebruik internet WhatsApp: wat je in ‘real life’ niet zegt, zeker niet appen! Groeps WhatsApp: sluit niemand buiten, wie beheert de app? Voorzichtig met gebruik openbare Wifi. Hacken is kinderspel Momenten zonder mobiel: B.v. aan tafel Als je wandelt in bos Niet mee naar bed (schadelijk voor nachtrust) Niet tijdens huiswerk maken of scherm naar beneden, en geluid uit.

27 Ga naar site Kinderconsument

28 Vormen van cyberpesten:  Beledigen via sms, mail of chat  Misleiden via internet of mobieltje  Bedreigen via internet of mobieltje  Roddelen via internet  Inbreken in iemands mailbox of chatprogramma  Wachtwoord veranderen  Wachtwoorden stelen en misbruiken  Foto’s van mobieltjes en webcam op internet plaatsen  Privé gegevens (foto’s) op een site plaatsen  Virussen sturen  Iemand isoleren van de groep, uitsluiten van gezamenlijke whatApp bv.  Bezemen / Bangalijsten vraaghetdepolitie.nl vraaghetdepolitie.nl

29 download brochure digitaal pesten

30 Pesten: Uit enquête bleek dat: 8% gepest is via internet93 % niet 29% wel eens iemand heeft geplaagd via internet 10% wel eens zelf gepest heeft via internet. 14% ouders nooit iets vervelends mee had gemaakt, 13% wel. Kinderen weten goed wat te doen als ze gepest worden TIP: BLIJF PRATEN MET UW KIND, MEEKIJKEN EN VRAGEN! Antonius

31 Do’s en Don’ts bij Pesten Als je kind vertelt dat het gepest wordt Niet doen: Te snel handelen of meteen goede raad geven Wel doen: kind op rustig moment verhaal laten doen, goed luisteren Maak duidelijk dat je mee zoekt naar oplossing. Houd rekening met tempo en de eigen wensen van het kind! Als je kind zelf pest Niet doen: Alleen maar straffen Wel doen: Kies goed moment om te praten, maak duidelijk dat je wilt dat het pesten stopt. Vraag en oefen met je kind zich ‘in te leven’ in een ander. Bedenk samen met school hoe je kind de schade kan herstellen. Pesters weten meestal niet waarom ze pesten en onderschatten de gevolgen.

32 Als je niet weet wat je ermee aan moet Niet doen: Probleem kleiner maken dan het is Wel doen: Zoek iemand op school die je vertrouwt, beschrijf hoe jullie onder het pesten lijden. Samen met school aanpakken, spreek af wie wat doet! Als je kind zijdelings betrokken is Niet doen: Je als ouder laten meeslepen door uit de hand gelopen pestsituaties. Wel doen: Kind helpen uit zijn passieve rol te stappen Moedig aan pesten te melden op school op thuis (vertrouwen) Kinderen die toekijken zijn bang er niet meer bij te horen, zelf gepest te gaan worden. Als je erg geschrokken bent Niet doen: direct andere school zoeken (kind verliest ook klasgenoten waar het wel goed mee op kan schieten) Wel doen: Positieve aandacht, bevestig waar kind goed in is, en bouw het zelfvertrouwen weer op! Zoek contact met kinderen waar het samen wel goed mee gaat.

33 Safer internet stop het pesten! Gegevens bescherming op internet Beeldvorming (hoe kijk je aan tegen pesten) Niet doen: In hokjes denken, in termen van : pesters, gepesten en omstanders. Werkelijkheid is vaak ingewikkelder. 1 op de 7 leerlingen is zowel pester als slachtoffer! Wel doen: Duidelijk maken dat terug pesten géén oplossing is. Vaak is pesten uiting van frustratie, onmacht. Pesters hebben grote mond maar zitten slecht in hun vel. Slachtoffers moeten pesterijen verwerken, maar ook anders leren omgaan met hun eigen boosheid en angsten. Bron: Pestweb.nl

34 'Gezond gamen' Wat te doen bij foto-misbruik? Digitaal opvoeden, hoe doe je dat? Pas op je portemonnee! ga naar site Ouders Online

35 Home Over mko Medewerkers Contact Ga naar site Mijn kind Online

36 ga naar site Kennisnet


Download ppt "Mediawijsheid What’s new? Oude, nieuwe, sociale media Door Marga Broshuis MediaCoach Essentius."

Verwante presentaties


Ads door Google