De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Studeren met een Specifieke Hulpvraag. SmeSH-doelen  Verbeteren van de overgang van vooropleiding (VWO) naar RU  Aanbieden van voorzieningen en begeleiding.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Studeren met een Specifieke Hulpvraag. SmeSH-doelen  Verbeteren van de overgang van vooropleiding (VWO) naar RU  Aanbieden van voorzieningen en begeleiding."— Transcript van de presentatie:

1 Studeren met een Specifieke Hulpvraag

2 SmeSH-doelen  Verbeteren van de overgang van vooropleiding (VWO) naar RU  Aanbieden van voorzieningen en begeleiding op maat  Voorlichten/scholen van docenten en andere studentenbegeleiders  Stroomlijnen diagnosetrajecten  Inrichten centraal informatiepunt

3 Doel van vandaag  Realistisch beeld krijgen van: - overstap naar universiteit - begeleidingsstructuur RU - studeren met een maatje - mogelijke andere hulp  Antwoord krijgen op al je vragen!

4 Beginnen aan een studie……  Zelf structuur aanbrengen in de dag  Plannen/organiseren van studie- en andere activiteiten  Inzicht krijgen in de werkwijze op de universiteit  Samenwerken met medestudenten/ effectief communiceren met docenten  Nieuw sociaal netwerk opbouwen  Eigen huishouden regelen

5 Mogelijke reacties / gevolgen  Stress  Vermoeidheid  Minderwaardigheidsgevoelens  Depressieve reacties  Sociaal isolement  Ernstige studievertraging  Voortijdig stoppen met de studie

6 Tips om goed te beginnen  Gefundeerde studiekeuze maken  In beeld komen bij opleiding  Beperkingen bespreken  Meedoen aan de introductie  Plannen  Studieritme opbouwen

7 Spelregels  Studiefinanciering  Plan Sociaal Leenstelsel  BSA

8 Studiefinanciering NU……  Prestatiebeurs voor cursusduur  Leenmogelijkheid  Diplomatermijn  Beperkt ov-recht t/m eerste leenjaar

9 Nieuwe studiefinanciering  Visie: investeren in je eigen toekomst  Afschaffing van de basis- prestatiebeurs  Aanvullende beurs blijft!  Beperking van de regeling mbt functiebeperking  Onzekerheid over het ov- reisproduct

10 Bindend Studieadvies  Het waarom?  Voor wie geldt het BSA?  Wat is de norm voor het BSA?

11 BSA-Norm  Rechten 39ec  FNWI 39ec  Letteren 40ec  Filosofie, religiestudies 40ec  Medische wetenschappen 40-42ec?  Sociale wetenschappen 40-42ec  Managementwetenschappen 42 ec

12 Minder dan de norm?  Bindende afwijzing  Ook voor aanverwante opleidingen!  Voor periode van 3 jaar volgend op bsa!  Uitschrijving voor geen BSA!

13 Ouders / begeleidersSchool Studentendecaan RU Maatje Studieadviseur opleiding Begeleidingsstructuur RU

14 begeleidingsstructuur  Kleine werkgroepen met vaste mentor  Studieadviseur  Studentendecaan  Gespecialiseerde begeleiders  Transparante communicatie

15 Begeleidingsstructuur maatjesproject  Intakegesprek met decaan over voorzieningen, begeleiding  Begeleidingsovereenkomst: doel, rechten en plichten Ouders / begeleidersSchool Studentendecaan RU

16 Begeleidingsstructuur maatjes(2)  Transparante communicatie!  Kennismaken, afstemmen Ouders / begeleidersSchool Studentendecaan RU Maatje

17 Ouders / begeleidersSchool Studentendecaan RU Maatje Studieadviseur opleiding Begeleidingsstructuur RU

18 Studeren met een maatje  Vast maatje  Vaste begeleidingsstructuur  Doornemen (studie)activiteiten afgelopen week  Bespreken eventuele problemen  Maken van een (studie)plan  Zonodig hulp bij contacten leggen met docenten, studieadviseur etc.

19 Maatje: voordelen  Student voelt zich sneller thuis / wegwijs in nieuwe leeromgeving  Wekelijkse, laagdrempelige begeleiding door een leeftijdgenoot  Studierendement gaat omhoog  Uitval / verkeerde studiekeuze sneller helder, begeleiding in proces mogelijk

20 Combinatie met andere vormen  Interne (reguliere) begeleiding: bijv. cursus studievaardigheden, planning, sociale en assertieve vaardigheden, gesprekken met een studentenpsycholoog  Externe begeleiding: bijv. ambulant begeleider, psychiater, woonbege- leiding / beschermde woonvorm, studiebegeleiding

21 Werkwijze maatjestraject  Intakegesprek bij studentendecaan, aanmelding maatjestraject  Kennismaking maatje: - contactgegevens uitwisselen - doornemen competentielijst - afspraken maken  Voorstellen maatje aan ouders (doornemen overdrachtsdossier) en studieadviseur

22 Wat verwachten we van een maatje?  Intrinsieke motivatie  Minimaal één studiejaar beschikbaar  Communicatief, proactief  Plek in de begeleidingsstructuur in durven nemen  Investeren van eigen tijd  Verklaring Omtrent Gedrag

23 Wat krijgt een maatje?  Kennismakingsgesprek  Basistraining voor maatjes  Vrijwilligerscontract  Aanvullende informatie/scholing  Begeleiding tijdens het traject  Een leuke en leerzame ervaring  Certificaat

24 Cijfers deelname maatjesproject

25 Deze studenten studeren: Kunstmatige Intelligentie Biologie Rechten Moleculaire Levenswetenschappen Taalwetenschappen Informatica Amerikanistiek Biomedische Wetenschappen Wiskunde Politicologie Psychologie Geschiedenis Griekse en Latijnse Taal en Cultuur Scheikunde Natuur- en Sterrenkunde Geneeskunde Culturele Antropologie Bestuurskunde Informatiekunde Romaanse Taal en Cultuur Engels Taal en Cultuur

26 Cijfers maatjes

27 Resultaten maatjesbegeleiding Maatjesbegeleiding leidt vaak tot:  versnelling in de studie  op tijd stopzetten van de studie en/of een andere, meer passende keuze maken Onnodige uitval wordt voorkomen!

28 Meer informatie  Algemeen: hulp_bij/studeren_met_een_/  Vragen m.b.t. de eigen situatie: André Bartels, Hetty Wintjes, Riekje Stuut,


Download ppt "Studeren met een Specifieke Hulpvraag. SmeSH-doelen  Verbeteren van de overgang van vooropleiding (VWO) naar RU  Aanbieden van voorzieningen en begeleiding."

Verwante presentaties


Ads door Google