De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Les 2 Wat gaan we doen? 1.Terugkoppeling vorige les. 2.Uitleg met opdracht. 3.Filmpje met opdracht. 4.Quiz. 5.Afsluiting.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Les 2 Wat gaan we doen? 1.Terugkoppeling vorige les. 2.Uitleg met opdracht. 3.Filmpje met opdracht. 4.Quiz. 5.Afsluiting."— Transcript van de presentatie:

1 Les 2 Wat gaan we doen? 1.Terugkoppeling vorige les. 2.Uitleg met opdracht. 3.Filmpje met opdracht. 4.Quiz. 5.Afsluiting.

2 Kenmerken tijdvak 1 Tijdvak 1 De tijd van jagers en boeren ( v. Chr.) Kenmerken: 1. De levenswijze van jagers- verzamelaars. 2. Het ontstaan van landbouw en landbouwsamenlevingen. 3. Het ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen.

3 Neolithische revolutie (ontwikkeling!) Jagen-verzamelen  landbouw

4 Landbouw in de “Vruchtbare Halvemaan”: v. Chr.

5

6

7 Hunebed D27 ligt in het Drentse Borger, naast het Hunebedcentrum. Dit hunebed is gebouwd van 42 stenen, waarvan 10 dekstenen. Met ruim 22 meter is het het grootste hunebed van Nederland.

8 In 1847 werden in Rolde twee hunebedden te koop aangeboden. Ze werden vaak gebruikt voor dijkverzwaring. Op deze manier zijn in de afgelopen eeuwen veel hunebedden verdwenen.

9

10 Gevolgen landbouw 1. Meer voedsel

11 2. Sedentaire levenswijze

12 3. Bevolkinsgroei

13 4. Het ontstaan van dorpen

14 5. Domesticatie van dieren

15 Domesticatie Domesticatie = het proces waarmee de mens dieren (en planten) door selectie en fokken verandert zodat deze steeds meer aangepast raken aan het leven dichtbij en in dienst van de mens. De 5 belangrijkste zijn: koe, schaap, geit, varken, paard. Een gedomesticeerd dier: -Heeft een gemakkelijk dieet -Kan snel opgroeien -Kan zich voortplanten in gevangenschap -Heeft een aangenaam karakter -Raakt niet snel in paniek -Erkent de mens als zijn meerdere.

16 6. Gelaagde samenleving

17 7. Concurrentie

18 8. Epidemieën

19 9. Toename technologie

20 Het ontstaan van landbouw voor Christus: Midden- Oosten voor Christus: NL (Limburg). Gevolgen: 1.Meer voedsel. 2.Sedentaire levenswijze. 3.Bevolkingsgroei. 4.Ontstaan dorpen. 5.Domesticatie van dieren. - Belangrijkste dieren: koe, schaap, geit, varken, paard. 6.Gelaagde samenleving. - Nieuwe beroepen: koningen en ambtenaren [organisatie], soldaten [leger], schrijvers [het schrift] en ambachtslieden. - Verschil tussen mensen in aanzien/ macht/ bezit. 7.Concurrentie. 8.Epidemieën. 9.Toename technologie. - Metaalbewerking, het wiel [leger] en het schrift [ambtenaren].

21 gedachtengang-en-persoon.pdf VOGGP = Verschijnsel [oorlog, revolutie, verstedelijking] Ontwikkeling [opkomst, ondergang, verslechtering] Gebeurtenis [bestorming Bastille, val Berlijnse Muur] Gedachte [Darwinisme, socialisme] Persoon [Napoleon, Karel de Grote]

22 Antwoorden VOGGP- opdracht Verschijnsel = landbouw/ revolutie/ domesticatie/ bevolkingsgroei Ontwikkeling = neolithische revolutie) / overgang naar een sedentair bestaan Gebeurtenis = ?? Gedachte = sociale hiërarchie Persoon = Trijntje (de naam die gegeven werd aan het oudste menselijke skelet dat in Nederland is aangetroffen, jaar oud) / Ötzi

23 Opdrachten bij filmpje World History Crash Course. 1.Welke voordelen heeft landbouw? 2.Welke nadelen heeft landbouw? 3.Waarom begon men met landbouw?

24 Antwoorden Voordelen landbouw: -Een voedselvoorraad -genoeg voedsel  nieuwe beroepen -Kan bijna overal gedaan worden Nadelen landbouw: -Hoe meer mensen, hoe meer tijd het kost -Slechter voor het milieu -Ongelijkheid tussen mensen Redenen om aan landbouw te gaan doen: -Klimaatverandering -Per ongeluk: experiment -Bevolkingsgroei

25 Voor in je 23-rings map Je krijgt nu een: -PTA -Overzicht kenmerkende aspecten


Download ppt "Les 2 Wat gaan we doen? 1.Terugkoppeling vorige les. 2.Uitleg met opdracht. 3.Filmpje met opdracht. 4.Quiz. 5.Afsluiting."

Verwante presentaties


Ads door Google