De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk? Eva Rijk Esther Laskewitz Roos Kouwenhoven.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk? Eva Rijk Esther Laskewitz Roos Kouwenhoven."— Transcript van de presentatie:

1 Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk? Eva Rijk Esther Laskewitz Roos Kouwenhoven

2 Opbouw presentatie: Methode Resultaten - Formuleringseffecten - Is de manipulatie geslaagd? - Welke setje vragen is het meest betrouwbaar? - Interactie-effecten - De relatie tussen de schaalvragen en de ‘ware’ mening Conclusie/discussie

3 Methode: Gemanipuleerd op tekststructuur; Weglaten van de kopjes uit de tekst Alinea’s werden achter elkaar geplaatst. Verwachting: Invloed op de begrijpelijkheid en aantrekkelijkheid van de tekst. Type vraag- formulering G roep 1Groep 3 Groep 2Groep 4 Vraag 1= positief Vraag 2= positief Vraag 3= negatief Vraag 1= negatief Vraag 2= negatief Vraag 3= positief Type tekst 2 X 2 ontwerp of factorieël ontwerp: Goede tekst Slechte tekst

4 Tekst 1: Goede tekst Vrijwilligerswerk, iets voor jou? Zo...dus jij wilt wel een verzorgingshuis op stelten zetten? Of misschien jongeren van de straat houden? Toch liever de natuur in, of wil je totaal iets anders? Als vrijwilliger kun je eigenlijk van alles doen! Er zijn genoeg mensen, projecten of organisaties die wel wat extra hulp kunnen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan ouderen. Die hebben vaak wat extra zorg en aandacht nodig. En daar is niet altijd tijd voor. Hetzelfde geldt voor jongeren, sportverenigingen en natuur en milieu. Ook daar kunnen ze wel wat helpende handen gebruiken. Zo zijn er nog veel meer mogelijkheden om aan de slag te gaan als vrijwilliger. Test wat je wilt! Via de site kun je allerlei informatie vinden over vrijwilligerswerk. Over de verschillende klussen die je kunt doen, de mensen die je hulp nodig hebben en de organisaties en verenigingen waaraan jij je steentje kunt bijdragen. Op onze site vind je een link naar een handige test, waarmee je binnen vijf minuten weet wat voor soort vrijwilligerswerk het beste bij jou past. We stellen je een aantal vragen en aan de hand van jouw antwoorden ontdek je wat voor vrijwilligerswerk je kunt doen. Als je het weet, dan klik je door naar onze vacaturebank. Daar staan honderden vacatures voor vrijwilligers en zie je wat er allemaal te doen is. Passend bij jouw interesses en nog in de buurt ook! Waarom vrijwilliger? We hebben een aantal jongeren gevraagd waarom zij vrijwilligerswerk doen. Wat vinden zij er leuk aan? Wat doen ze precies? En ook belangrijk, wat hebben ze er zelf aan? Want we vragen niet alleen je hulp. Vrijwilligerswerk heeft je ook veel te bieden; mensen zijn ontzettend dankbaar als je iets voor ze doet. Een vrijwilliger staat midden in de samenleving en doet veel sociale contacten op. Natuurlijk telt ook de (werk)ervaring. En het vrijwilligerswerk geeft je ook de mogelijkheid om je, naast je dagelijkse leven, op andere gebieden te ontwikkelen. Op gebieden die je interesse hebben. Die je voldoening geven. Die je inspireren. Je bewijst dus ook jezelf een dienst door vrijwilligerswerk te doen! Meer over Contour Contour is dé organisatie op het gebied van vrijwilligerswerk in Utrecht en omgeving. Iedereen die hulp nodig heeft of een helpende hand kan bieden, kan bij ons terecht. We hebben deze website ontwikkeld, omdat er genoeg mensen zijn zoals jij. Iedereen wil toch wel iets doen? De vraag is alleen wat? Voor wie? En waar? Wil je nog meer weten of je direct aanmelden als vrijwilliger, kijk dan op Ga naar de vragenlijst Ga naar de vragenlijst

5 Tekst 2: Slechte tekst Vrijwilligerswerk, iets voor jou? Zo...dus jij wilt wel een verzorgingshuis op stelten zetten? Of misschien jongeren van de straat houden? Toch liever de natuur in, of wil je totaal iets anders? Als vrijwilliger kun je eigenlijk van alles doen! Er zijn genoeg mensen, projecten of organisaties die wel wat extra hulp kunnen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan ouderen. Die hebben vaak wat extra zorg en aandacht nodig. En daar is niet altijd tijd voor. Hetzelfde geldt voor jongeren, sportverenigingen en natuur en milieu. Ook daar kunnen ze wel wat helpende handen gebruiken. Zo zijn er nog veel meer mogelijkheden om aan de slag te gaan als vrijwilliger. Via de site kun je allerlei informatie vinden over vrijwilligerswerk. Over de verschillende klussen die je kunt doen, de mensen die je hulp nodig hebben en de organisaties en verenigingen waaraan jij je steentje kunt bijdragen. Op onze site vind je een link naar een handige test, waarmee je binnen vijf minuten weet wat voor soort vrijwilligerswerk het beste bij jou past. We stellen je een aantal vragen en aan de hand van jouw antwoorden ontdek je wat voor vrijwilligerswerk je kunt doen. Als je het weet, dan klik je door naar onze vacaturebank. Daar staan honderden vacatures voor vrijwilligers en zie je wat er allemaal te doen is. Passend bij jouw interesses en nog in de buurt ook! We hebben een aantal jongeren gevraagd waarom zij vrijwilligerswerk doen. Wat vinden zij er leuk aan? Wat doen ze precies? En ook belangrijk, wat hebben ze er zelf aan? Want we vragen niet alleen je hulp. Vrijwilligerswerk heeft je ook veel te bieden; mensen zijn ontzettend dankbaar als je iets voor ze doet. Een vrijwilliger staat midden in de samenleving en doet veel sociale contacten op. Natuurlijk telt ook de (werk)ervaring. En het vrijwilligerswerk geeft je ook de mogelijkheid om je, naast je dagelijkse leven, op andere gebieden te ontwikkelen. Op gebieden die je interesse hebben. Die je voldoening geven. Die je inspireren. Je bewijst dus ook jezelf een dienst door vrijwilligerswerk te doen! Contour is dé organisatie op het gebied van vrijwilligerswerk in Utrecht en omgeving. Iedereen die hulp nodig heeft of een helpende hand kan bieden, kan bij ons terecht. We hebben deze website ontwikkeld, omdat er genoeg mensen zijn zoals jij. Iedereen wil toch wel iets doen? De vraag is alleen wat? Voor wie? En waar? Wil je nog meer weten of je direct aanmelden als vrijwilliger, kijk dan op Ga naar de vragenlijst Ga naar de vragenlijst

6 Opbouw vragenlijst 25 woordparen -dimensie aantrekkelijkheid -dimensie begrijpelijkheid -dimensie waardering t.o.v. de schrijver van de tekst -dimensie overtuigingskracht 5 controlevragen 2 demografische vragen

7 Resultaten: 17 v/d 25 woordparen zorgden voor een formuleringseffect -dimensie aantrekkelijkheid: 2 v/d 7 -dimensie begrijpelijkheid: 6 v/d 8 -dimensie imago v/d schrijver: 4 v/d 5 -dimensie overtuigingskracht: 5 v/d 5 Soorten tegenstellingen: - lexicale tegenstellingen: 10 v/d 13 - morfologische tegenstellingen: 7 v/d 12 Alle negatief geformuleerde vragen werden positiever beoordeeld.

8 Is de manipulatie geslaagd? Bij 5 v/d 8 over de begrijpelijkheid van de tekst werd de goede tekst significant beter beoordeeld dan de slechte tekst. Bij de dimensie aantrekkelijkheid werd alleen een significant verschil gevonden tussen de rapportcijfers die werden gegeven. De goede tekst werd hoger beoordeeld dan de slechte tekst

9 Welk setje met vragen is betrouwbaarder? Cronbachs Alfa bij elke dimensie > 0,60. - Negatieve vragen betrouwbaarder: Dimensies begrijpelijkheid en overtuigingskracht -Positieve vragen betrouwbaarder: Dimensie aantrekkelijkheid -Betrouwbaarheid gelijk: Dimensie imago v/d schrijver

10 Interactie effecten: 5 interactie effecten Bij vier van de vijf vragen maakt de negatieve vraag beter onderscheid in tekstkwaliteit dan de positieve vraag. Voorbeeld Vraag 4:

11 De relatie tussen de schaalvragen en de ‘ware’ mening Variantie analyse: Bij vier van de zes vragen (die een significant interactie-effect opleverden) werd de ‘ware mening’ het beste gerepresenteerd door de negatieve vraag. Voorbeeld vraag 10:variantie-analyse rapportcijfers per categorie en vragenlijstversie Vraag 10Negatieve vraag (A)Positieve vraag (B) gemiddelde standaard- deviatie Aantal respondenten gemiddelde standaard- deviatie Aantal respondenten negatief2,000, ,171,9818 neutraal6,251, ,141,5635 positief7,150, ,421,0719

12 Regressie analyse: Alleen vooranalyse van vraag 1 en 17 (twee keer makkelijk/moeilijk bevraagd) de ‘ware mening’ het beste gerepresenteerd door de positieve vraag.

13 Conclusie: De negatieve vraag maakt het beste onderscheid in tekstkwaliteit en geeft het beste de ware mening van de respondent weer. Dus bij beoordeling van dit onderzoek zouden we moeten vragen:

14 Is dit onderzoek onbelangrijk? Zijn er nog vragen?


Download ppt "Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk? Eva Rijk Esther Laskewitz Roos Kouwenhoven."

Verwante presentaties


Ads door Google