De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sociale media in de zorg Regionale Nascholing Intensive Care 26 maart 2015.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sociale media in de zorg Regionale Nascholing Intensive Care 26 maart 2015."— Transcript van de presentatie:

1 Sociale media in de zorg Regionale Nascholing Intensive Care 26 maart 2015

2 Wie ben ik?  Desiré de Jonge  Communicatieadviseur bij het Erasmus MC:  ½ webredactie ½ sociale media

3 Waar gaan we het over hebben vandaag?  Wat doet ‘de zorg’ met sociale media?  Inspanningen van ziekenhuizen in de regio  Wat doen jullie met sociale media?  Gebruik sociale media door verpleegkundigen  ‘Ik tweet veilig of ik tweet niet’ Veilig gebruik van social media  Een selfie-verbod?  Veilig gebruik door patiënten

4 LinkedIn

5 Facebook

6 Twitter: verspreiden van nieuws

7 Twitter: behandelen van vragen en klachten

8 Twitter: ook complimenten

9 Nieuw! Instagram

10 Hoe zit het eigenlijk bij jullie? Gebruik social media door verpleegkundigen.

11 Gebruik sociale media Wie gebruikt er sociale media?  Facebook..?  Privé?  Zakelijk?  Twitter...  Privé?  Zakelijk?  LinkedIn…  Instagram…

12 Verpleegkundigen gebruiken social media ….  Om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in de zorgsector (bijvoorbeeld via of de groep Verpleegkundigen op Facebook (ruim geïnteresseerden)www.twitter.com/nursing_nl  In contact komen met collega’s (bijvoorbeeld via de besloten groep V&VN op LinkedIn) (bron: rapport Sirene-actie maart 2013)

13 In het Erasmus MC…  Facebook is het populairst onder verpleegkundigen  Verpleegkundigen gebruiken social media vrijwel alleen voor privégebruik  Onder verpleegkundigen en verzorgenden zitten de meeste ‘veelgebruikers’: meer dan een uur per dag op social media  We merkten ook dat weinig collega’s wisten van richtlijnen en juridische consequenties van acties op sociale media. (bron: rapport Sirene-actie maart 2013)

14 ‘Ik tweet veilig of ik tweet niet’ Veilig gebruik van social media

15 Wat zijn de richtlijnen? Als je in dienst bent bij een academisch ziekenhuis, ben je aangesteld als ambtenaar. Je dient integer te handelen en je gedrag moet onberispelijk zijn. Brochure: ‘Zo zijn onze manieren’ (Erasmus MC) Beleid: ‘Integriteit hoort bij het Erasmus MC’ (Erasmus MC) Beleid: ‘Modelaanpak basisnormen integriteit’ overheidsinstanties/documenten-en- publicaties/brochures/2005/09/26/modelaanpak-basisnormen-integriteit.html

16 Op sociale media betekent integriteit concreet:  Wat ik plaats is op geen enkele wijze terug te leiden naar vertrouwelijke informatie.  Wat ik plaats, geeft een goed beeld van mij als professional.  Wat ik plaats, is respectvol en beleefd.  Geen vrienden worden met patiënten.

17 Sociale media: een gezellige huiskamer?

18 Sociale media: géén huiskamer  Anderen zien je als vertegenwoordiger van de organisatie waar je werkt, ook ná je werk.  Wat eenmaal online staat, is altijd terug te vinden.  Vertrouw niet blindelings op privacy-instellingen.  Onprofessionele uitingen op sociale media kunnen sancties hebben ten aanzien van je dienstverband.

19 Vrienden met patiënten?  Zorgverlener ↔ Patiënt: professionele relatie.  Accepteer geen vriendschapsverzoeken op je persoonlijke pagina’s (bijvoorbeeld Facebook).  Scherm je persoonlijke pagina goed af en check regelmatig de instellingen.

20 Verbod op selfies? Veilig gebruik door patiënten

21 Ook jíj hebt recht op privacy!

22 Foto’s, filmpjes van jou?  Het leidt je af van je werk  Je weet nooit waar de foto/film terechtkomt  Geen toestemming gevraagd? Wijs op huisregels  Schakel zo nodig hulp in: je leidinggevende, persvoorlichting, beveiliging, juridische zaken…

23 Selfies

24 Selfie-verbod? Let op ongemerkt verspreiden vertrouwelijke informatie (zorgpersoneel, medepatiënten, maar ook beeldschermen en papieren…

25 Einde Bedankt voor jullie aandacht! Vragen? Stel ze nu, of later via


Download ppt "Sociale media in de zorg Regionale Nascholing Intensive Care 26 maart 2015."

Verwante presentaties


Ads door Google