De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dienstregelingen en Wiskunde Leo Kroon, 2 Februari 2007.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dienstregelingen en Wiskunde Leo Kroon, 2 Februari 2007."— Transcript van de presentatie:

1 Dienstregelingen en Wiskunde Leo Kroon, 2 Februari 2007

2 Nederlands spoor systeem Kenmerken: Hoge benutting van de infra Cyclische dienstregeling (1 uur) Meerdere trein typen Veel aansluitingen 0 50km

3 Een paar cijfers reizigers trips per werkdag reizigers kilometers per jaar 5200 reizigers treinen per werkdag 300cargo treinen per werkdag 2800 kilometer spoor 377stations

4 Dienstregeling 2007: Waarom? Geen grote veranderingen sinds “Spoorslag ’70” Wel veel meer reizigers (van 0.5 M naar 1.1 M trips per dag) Verbetering van de robuustheid van het systeem Betere verbindingen met Belgie en Duitsland Nieuwe infrastructuur had beschikbaar moeten zijn in 2007 (HSL, Betuwe route, Amsterdam - Utrecht viersporig)

5 Hoe maak je een dienstregeling? Vijf stappen: 1.Maak een lijn plan: directe verbindingen, frequenties, etc. 2.Maak een dienstregeling voor een uur, i.e. de aankomst- en vertrektijden, de aansluitingen, etc. 3.Bepaal de routering van de treinen door de stations 4.Klap de dienstregeling uit naar een generieke week 5.Pas de dienstregeling aan voor iedere specifieke dag

6 Lijnen in de Randstad

7 Dienstregeling Bepaal voor iedere trein op ieder relevant station de geplande aankomst- en vertrektijd, zodanig dat rekening is gehouden met Rijtijden (inclusief rijtijdspeling) Halteertijden Opvolgtijden Aansluitingen Gelijke verdelingen over het uur Cycliciteit

8 Basis Uur Patroon voor Gouda - Utrecht

9 (Deel van) Basis Spoor Opstelling voor Utrecht

10 Voorbeeld C E F CBD A IC en S1 S2 Aansluitingen: FCB en BCF (van/naar IC) DCE en ECD (van/naar S1) Overstaptijden: 5 minuten

11 C C C B B E D D F 16,1818,20 19,21 18,2020,22 21,23 20,2233,35 A A Keertijden: minimaal 7 minuten Opvolgtijden: minimaal 3 minuten Aangegeven tijden zijn inclusief 1 minuut halteertijd Aansluitingen: FCB en BCF (van/naar IC), DCE en ECD (van/naar S1) Overstaptijden: 5 minuten IC S2 S1 Voorbeeld

12 4 7,59 3, ,2020,22 21,23 18,2020,22 21,23 20,22 23,25 4 7,59 19,2118,2016,18 18,20 19,21 Voorbeeld tjtj titi

13 7,59 3, ,2020,22 21,23 18,2020,22 21,23 20,22 23,25 7,59 19,2118,2016,18 18,20 19,21 Voorbeeld 8 8 Aantal integer (binaire) variabelen: 32

14 ,59 3, ,1818,20 19,21 18,2016,18 18,2020,22 21,23 18,2020,22 21,23 20,22 33,35 IC = 2, S1 = 3, S2 = 3 Voorbeeld (oplossing)

15 Basis Uur Patroon Amersfoort – Ede/Wageningen

16 8 3, ,59 3,57 16,1818,20 19,21 18,2016,18 18,2020,22 21,23 18,2020,22 21,23 20,22 33,35 Als T een gerichte boom is, dan geldt: Er bestaat een oplossing d.e.s.d.a Er bestaat een oplossing met Q i,j = 0 voor alle ( i,j) in T Voorbeeld IC = 2, S1 = 3, S2 = 3

17 7,59 3, ,2020,22 21,23 18,2020,22 21,23 20,22 23,25 7,59 19,2118,2016,18 18,20 19,21 Voorbeeld 8 8

18 4 3,578 7,59 3, ,1818,20 19,21 18,2016,18 18,2020,22 21,23 18,2020,22 21,23 20,22 33,35 Voorbeeld Aantal integer variabelen: 11

19 4 3,578 7,59 3, ,1818,20 19,21 18,2016,18 18,2020,22 21,23 18,2020,22 21,23 20,22 33, Voorbeeld IC = 2, S1 = 3, S2 = 3 Voorbeeld (oplossing)

20 8 3, ,59 3,57 16,1818,20 19,21 18,2016,18 18,2020,22 21,23 18,2020,22 21,23 20,22 33,35 Voorbeeld IC = 2, S1 = 3, S2 = 3 Voorbeeld (oplossing)

21 Voorbeeld IC = 2, S1 = 3, S2 = 3 Voorbeeld (oplossing)

22 8 7,59 3, ,1818,20 19,21 18,2016,18 18,2020,22 21,23 18,2020,22 21,23 20,22 33, ,3 3,4 1,2 4,5 3,4 2,3 Voorbeeld voor iedere cycle c in een geheeltallige cycle basis Aantal integer variabelen: 11

23 Voorbeeld IC = 2, S1 = 3, S2 = 3 Voorbeeld (oplossing)

24 Voorbeeld IC = 3, S1 = 3, S2 = 2 Voorbeeld (2e oplossing)

25 Asd Ht Ah Amf Gd Utrecht Centraal Routering van treinen over stations

26 subject to

27 Asd Ht Ah Amf Gd Utrecht Centraal Routering van treinen over stations A2 A1 D1 D2 D3 G3 G1 G2 G4

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46

47

48

49 Betrouwbaarheid van dienstregelingen Simulatie kan gebruikt worden om de verwachte punctualiteit van een Basis Uur Patroon vast te stellen Bij simulatie (SIMONE) worden verstoringen ingevoerd, en wordt het effect op de punctualiteit vastgesteld Kruisende bewegingen zijn slecht voor de punctualiteit Cross-platform aansluitingen zijn slecht voor punctualiteit

50 Dienstregeling : 7% rijtijd speling Dienstregeling 2007: 5% rijtijd speling Stochastisch Optimalisatie Model (SOM)om buffers en rijtijd spelingen zo te verdelen dat de vertraging minimaal is Praktijk experiment op de Zaanlijn met een door SOM aangepaste dienstregeling Nu: Monitoring en waar nodig aanpassing van de dienstregeling Verdere ontwikkelingen


Download ppt "Dienstregelingen en Wiskunde Leo Kroon, 2 Februari 2007."

Verwante presentaties


Ads door Google