De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer."— Transcript van de presentatie:

1 Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer

2 Informatievaardigheden Opzet van de cursus  Inleidend college  Practicum, doorwerken modules in Blackboard  Literatuuronderzoek voor project  Opdrachten in de FORUM-bibliotheek  Toets

3 Informatievaardigheden Wat komt in dit college aan de orde?  Wat zijn informatievaardigheden?  Welke informatie is er, en waar en hoe is die beschikbaar?  Bibliotheek vs zoekmachines/internet  Waarvoor heb je informatievaardigheden nodig?  Fysieke bibliotheek  Digitale bibliotheek

4 Informatievaardigheden Wat houdt dat in? Het zoeken, vinden, beoordelen, selecteren en verwerken van wetenschappelijke informatie  Een goede zoekvraag kunnen (op)stellen  De juiste bronnen kennen en weten hoe er in te zoeken  Beoordelen van de inhoud en kwaliteit van de gevonden informatie  Verwerken van de informatie in een publicatie

5 Informatievaardigheden Opstellen van een zoekvraag  Begin met het maken van een duidelijke omschrijving van je vraag, baken je vraag duidelijk af  Verdeel je vraag in een aantal deelvragen (concepten)  Formuleer per concept een aantal zoektermen, denk daarbij aan synoniemen enz  Pas je zoekvraag aan als de resultaten niet aan je verwachtingen voldoen

6 Informatievaardigheden Waar kun je informatie vinden?

7 Informatievaardigheden Voorbeelden van informatiebronnen  Catalogus van de bibliotheek  Bibliografische databases (voor tijdschriftartikelen, hoofdstukken uit boeken enz.), algemeen of vakgericht  Internet, doorzoeken mbv zoekmachines, b.v. Google Scholar, Scirus, Google

8 Informatievaardigheden Wat vind je waar? Vergelijking zoekactie naar informatie over “voedingssupplementen voor kinderen” in verschillende bronnen:  Google Google  Catalogus van de bibliotheek Catalogus  Scopus (Bibliografische database) Scopus

9 Informatievaardigheden Keuze (informatie)bron

10 Informatievaardigheden Citeren en refereren  Vermeld gebruikte bronnen (incl. tabellen, figuren, plaatjes etc.) in de tekst (van je verslag, scriptie, artikel enz.)  Geef volledige details van de gebruikte bronnen in de referentielijst  Voorkom plagiaat Let op: Voor internetbronnen gelden dezelfde regels als voor gedrukte bronnen

11 Informatievaardigheden Hoe betrouwbaar is de gevonden informatie?  Google: geen beoordeling op kwaliteit, iedereen kan publiceren, houdbaarheid is onzeker  Door de bibliotheek aangeboden informatie: geselecteerd en beoordeeld door deskundigen, peer review systeem tijdschriften, houdbaarheid is zeker

12 Informatievaardigheden Waarvoor heb je deze vaardigheden nodig?  Nu: voor het vinden en verwerken van informatie nodig voor het project  Later in je studie: voor verslagen, werkstukken, scripties enz.  Na je studie: in de beroepspraktijk

13 Informatievaardigheden Fysieke bibliotheek (Forum)

14  Diverse collecties in de open opstelling, o.a. - Boeken (incl. naslagwerken) - Tijdschriften - Studiecollectie  Plaatssingssysteem open opstelling, voorbeeld van een boek en een tijdschrift boektijdschrift  Werk/studieplekken (met en zonder PC)  Informatiebalie (lenen materialen met WUR-card)  Magazijn (Stacks) in de kelder

15 Informatievaardigheden Fysieke bibliotheek (Forum)

16

17 Informatievaardigheden Digitale Bibliotheek  Portals (overzicht bronnen per vakgebied)  Catalogus (boeken, rapporten, tijdschriften)  Elektronische tijdschriften  Bibliografieën (bibliografische bestanden) Algemeen: bv Scopus, Web of Science Vakgericht: bv Biological Abstracts, CAB-abstracts  My Library  Global Search

18 Informatievaardigheden Samengevat: Wat leer je?  Weten hoe je effectief en efficiënt zoekt door het opstellen van een goede zoekvraag en weten in welke bestanden gezocht moet worden (en hoe dat moet)  Kwaliteit gevonden informatie kunnen beoordelen  Correcte literatuurverwijzingen en literatuurlijst maken  Weten wat plagiaat is en dat dit in de wetenschappelijke wereld niet is toegestaan

19 Informatievaardigheden Practicum  Start practicum op vrijdagmorgen 7 september: practicumzalen in Forum, Radix en Computechnion neem je WUR-card mee!  Rooster staat op Blackboard (en EduWeb)Blackboard  Vergeet niet je inlognaam en password mee te nemen

20 Vragen?


Download ppt "Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer."

Verwante presentaties


Ads door Google