De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN Bij de borderline patiënte en de borderline crisis Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN Bij de borderline patiënte en de borderline crisis Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014."— Transcript van de presentatie:

1 PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN Bij de borderline patiënte en de borderline crisis Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

2 De borderline patiënte: opdracht Denk na over een recent consult met een patiënt(e) met een borderline persoonlijkheidsstoornis. Wat deed je goed? Wat kun je beter? (schrijf je leerdoel op) Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

3 De borderline patiënte: vroege herkenning  Theatrale presentatie, sterk appel, instant contact  Uitgebreide klachten presentatie  Externaliseren, ‘slachtoffer’ rol  Hulpverlener krijgt rol: ‘redder’ of ‘aanklager’ rol  Grensoverschrijding  Tegenoverdracht Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

4 De borderline patiënte: definitie  Aanhoudend patroon  Instabiele relaties  Instabiel zelfbeeld  Instabiele emoties  Sterke impulsiviteit  Contextgebonden Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

5 De borderline patiënte: kerndoelen  (H)erkennen en beheersen van de tegenoverdracht  Grenzen stellen en bewaken  Houvast bieden  Suïcidaliteitsbeoordeling bij borderline crisis Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

6 De borderline patiënte: vaardigheden  Accepteren en respecteren  Grenzen stellen (en bewaken!)  De redder-expertpositie vermijden  Laten ventileren, erkenning geven, toetsen aan realiteit Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

7 De borderline patiënte: accepteren en respecteren  Acceptatie maakt de weg vrij naar verandering  Een goede arts-patiëntrelatie is als goed ouderschap: Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

8 De borderline patiënte: grenzen stellen Je wordt door een ‘bekende’ borderline patiënte gebeld. Je hebt haar in de afgelopen uren al drie keer te woord gestaan en weet dat er nu geen vergroot risico op een impulsdoorbraak is. Hoe reageer je? Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

9 De borderline patiënte: de redder-expertpositie vermijden “U móet me helpen, want anders…(loopt het slecht met me af en is het uw schuld)” Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

10 De reddingsdriehoek Redder (triomf) Slachtoffer (somber) Aanklager (boos) Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

11 Doorbreken van de reddingsdriehoek Je stelt je als volgt op:  Incompetent  Hulpeloos  Niet-verantwoordelijk  Machteloos  En gebruikt empathische neutraliteit om erkenning te geven (relatiemanagement volgens Dawson) Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

12 Kort laten ventileren, erkenning geven, toetsen aan realiteit “Mijn vriend is er met mijn beste vriendin vandoor, mijn hond is vorige week overreden en nu is mijn peut ook nog eens op vakantie! Dit is toch geen leven, zo! Wat vindt u er nou van?” Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

13 Toetsen aan de realiteit: onderbieden ‘Je denkt zeker dat je heel wat voorstelt, met die witte jas aan en die stethoscoop om je nek! Mijn moeder hebben jullie ook al niet kunnen helpen!’ Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

14 De borderline crisis, definitie  Een situatie waarbij de borderline patiënte een dwingend beroep op de hulpverlening en waarbij sprake is van een (driegende) impulsdoorbraak: -automutilatie -auto-intoxicatie -tentamen suïcide Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

15 De borderline crisis: kerndoelen  Suïcidaliteitsbeoordeling  Deëscalatie  Maatregelen nemen Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

16 De borderline crisis: risicofactoren op suïcidaliteit  Verlies (vermeend, dreigend of reëel)  Eenzaamheid  Angst / paniek  (Micro) psychotische episode  Depressieve episode  Middelen misbruik Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

17 Alle suïcidaliteit is gevaarlijk en potentieel letaal Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

18 De borderline patiënte: grenzen stellen (en bewaken!) “Als je mij nu niet laat opnemen gooi ik me voor de trein! Jij bent toch dokter! Je moet me helpen! Ik maak er een eind aan, hoor je me…” Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

19 De borderline crisis: kort laten ventileren, erkenning geven, toetsen aan de realiteit Oefening twee aan twee Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

20 De borderline patiënte: opdracht  Denk nu terug aan je patiënte. Wat zou je nu anders zou doen? Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

21 Leermoment  Wat is nu het belangrijkste dat je hebt geleerd? Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014


Download ppt "PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN Bij de borderline patiënte en de borderline crisis Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google