De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sociale media als journalistieke instrumenten (deel 2) Michaël Opgenhaffen Academie Periodieke Pers, Gent - 16/09/14.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sociale media als journalistieke instrumenten (deel 2) Michaël Opgenhaffen Academie Periodieke Pers, Gent - 16/09/14."— Transcript van de presentatie:

1 Sociale media als journalistieke instrumenten (deel 2) Michaël Opgenhaffen Academie Periodieke Pers, Gent - 16/09/14

2 Crowdsourcing Het publiek als bron gebruiken Een oproep doen naar medewerking van ‘gewone’ burger – Bij specifieke cases – Bij grootschalige projecten

3 Specifieke cases

4 Grootschalige projecten

5

6

7

8

9

10

11 Het publiek als factchecker

12

13

14

15 Lees volledige verhaal op damascus-that-wasnt

16

17

18

19

20 Zie ook

21 ‘problemen’ bij #smjournalistiek

22

23

24 Moeilijk evenwicht voor nieuwsmedia “We want to encourage you to use social media approaches in your journalism but we also need to make sure that you are fully aware of the risks (…)” (Reuters, 2010, p. 521)

25 ²

26 Richtlijn RvdJ (°2012) “Het feit dat iemand persoonlijke gegevens, informatie of beeldmateriaal op het internet of op een sociale netwerksite plaatst, zelfs als het om publiek toegankelijke pagina's gaat, betekent evenwel niet automatisch dat dit materiaal zonder meer mag worden overgenomen in andere media” “Overname zonder toestemming van herkenbaar beeldmateriaal kan volgens de raad enkel verantwoord worden als de berichtgeving een maatschappelijk belang heeft dat het recht van privacy overstijgt”

27 Meer info?

28 Aan de slag! Zoeken naar ervaringsdeskundigen

29 Voor een artikel over CVS zijn we op zoek naar iemand die hierover de afgelopen 2 weken nog een blogtekst heeft geschreven. Zoek ook iemand die aan CVS lijdt via een forum

30 Zoek via Google een Vlaming die in ruzie ligt met zijn/haar ex-partner rond alimentatie voor de kinderen Doe hetzelfde voor een buitenlander (vb. Engelsman – Amerikaan).

31 Zoek via een blog een expert (naam + telefoonnummer) over cruiseschepen in Antwerpen

32

33 Zoek via Facebook iemand die iets kan vertellen over de problemen met de Fyra treinen (een gefrustreerde reiziger dus)

34 Zoek via Facebook een Vlaming (liefst Antwerpenaar die iets kan vertellen over Satudarah

35 Zoek via Facebook een ouder van een van de leerlingen op SB De Vlinderboom in Borgerhout

36 Zoek via Linkedin een van de personeelsleden van De Vlinderboom. En kan je zijn/haar telefoonnummer vinden?

37 Een zekere bjorn uit Antwerpen plaatst op 24/12/13 een bericht op het gastenboek van Satudarah Belgium. Zoek dit bericht en zoek meer info over deze man.

38 De piloten van Brussels Airlines zouden misschien binnenkort opnieuw staken. Zoek via Twitter-bio zoveel mogelijk info over een piloot van Brussels Airlines.

39 Vind via LinkedIn een Belg die vroeger nog voor Lehman Brothers heeft gewerkt.

40 Zoek via Twitter een recente foto van iemand die bier aan het drinken is Zoek via Twitter iemand wiens fiets de voorbije dagen werd gestolen.

41 In 2013 ontplofte in de VS een mestfabriek. Zoek via Panoramio.com iemand die dichtbij de locatie woont/werkt, of iemand die er geweest is.

42 Zoek iemand die op de bewuste 11 september 2001 geboren is.

43 Zoek via Twitter een professionele, Spaanse stierenvechter

44 Extra Twitter archief (vb. Unizo in april 2012) NBB

45

46 Persberichten Op 26 dec 2013 verscheen een persbericht in pdf de afbakening van het zeehavengebied Vind dit persbericht via Google Wie bel je voor meer info?

47 Archive.org/web

48 Belangrijk: logisch denken Zoek naar collega’s, vrienden, familie En ga dan op zoek in het netwerk


Download ppt "Sociale media als journalistieke instrumenten (deel 2) Michaël Opgenhaffen Academie Periodieke Pers, Gent - 16/09/14."

Verwante presentaties


Ads door Google