De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het puberbrein – een handleiding Warnsveld | Isendoorn College 4 november 2014| dr. Aletta Smits.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het puberbrein – een handleiding Warnsveld | Isendoorn College 4 november 2014| dr. Aletta Smits."— Transcript van de presentatie:

1 Het puberbrein – een handleiding Warnsveld | Isendoorn College 4 november 2014| dr. Aletta Smits

2 Waar gaan we het over hebben? Wie zijn pubers? Wat gebeurt er met pubers? Hoe kunnen ‘wij’ er mee omgaan?

3 Wie zijn pubers? En wie zijn wij?

4 Twee dingen zijn belangrijk Een puber heeft biologisch gezien een ander tijdsbesef en Een puber wordt sociaal gemotiveerd

5 Wie zei dit? Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training – jonge mensen … spreken hun ouders tegen…en tiranniseren hun leraren. Socrates (ca BC)

6 Lesgeven aan pubers/ouder zijn van pubers Wat kom je tegen? / Wat is prachtig aan ze? / Wat is ongelooflijk irritant aan ze? Ze zitten zomaar iemand te prikken Ze komen niet uit bed / komen te laat Ze houden zich niet aan afspraken / zijn niet te motiveren Alles moet NU Ze zoeken grenzen op Ze zitten aan hun mobiel vastgeplakt Ze kleden zich niet altijd handig Waarom helpt ‘straffen’ niet zo goed?

7 Puber/Adolescent maakt vier dingen mee 1.Lichamelijke en seksuele ontwikkeling - puber-ontwikkeling, slaap- en waakritme 2.Doorontwikkeling van hersenschors/cortex - complexe vaardigheden; cognitieve ontwikkeling 3.Doorontwikkeling van de eigen identiteit - ontwikkeling van de professionele identiteit 4.Sociaal-emotionele ontwikkeling - inzicht in jezelf en anderen

8 1. Lichamelijke en seksuele ontwikkeling Gisteren Vandaag

9

10 2. Doorontwikkeling van cortex

11 Impulscontrole Beoordelingsvermogen Abstracte redeneringen Probleemoplossing Planning Sociaal gedrag Geheugen

12

13

14 3. Drie identiteiten, hartstikke veel werk Hoe ik echt ben Hoe ik doe Hoe anderen mij zien

15 2x identiteit: professioneel en persoonlijk Persoon BeroepContext Professionele identiteit

16 4. Sociaal-emotionele ontwikkeling ‘Met m’n vrienden chillen op een random plek’ ‘Dat kun je niet maken!’ ‘Wie zegt mij dat ik dat niet kan?’

17 Wat zie je? Wat ziet een puber?

18 Reflectievragen (Korthagen) Wat deed ik? Wat wilde ik? Wat dacht ik? Wat voelde ik? Wat deed de ander? Wat wilde de ander? Wat dacht de ander? Wat voelde de ander?

19 De mens is een chemisch proces

20 Opbouw van de hersen 1) We delen met amfibieen en reptielen: hersenstam en kleine hersenen 2) Ganglia en limbisch systeem: fundament van het gevoelsleven – amygdala, hypothalamus, insula 3) Cortex/Hersenschors

21 De cortex groeit als laatste… Parietele kwab: informatie via zintuigen Temporale kwab: gehoor, taalfuncties, verbaal geheugen Frontaalkwab Achterhoofdskwab: visuele informatie en motoriek

22 Witte stof (myeline): Verbinding tussen de hersencellen

23

24

25 Door gebrek aan cortex en verbindingen: Last van hun limbisch systeem: gevoelsleven Hypothalamus: vechten, vluchten, paren, eten, slapen Amygdala: onbewuste emoties Hippocampus: helpt herinneringen opslaan, maar alleen als ze interessant zijn/context relevant is! Insula: kicks en spanning

26 Onderwijs en begeleiding Steunen met structuur – betekent niet: niet meer zelf plannen Aansluiten bij hun context – betrek emoties bij ratio Begrip voor ‘echte’ pijn Beloningsstructuur ipv strafstructuur Slapen en wakker zijn: vroeg is heel vroeg Toon de empathie die ze zelf niet altijd kunnen tonen Ze zijn aan het leren, en wat ze leren is belangrijk, alleen niet altijd wat jij op het rooster had staan Lange termijn is lastig te overzien: be prepared to fight

27 Onderwijs en begeleiding Steunen met structuur – betekent niet: niet meer zelf plannen Aansluiten bij hun context – betrek emoties bij ratio Begrip voor ‘echte’ pijn Beloningsstructuur ipv strafstructuur Slapen en wakker zijn: vroeg is heel vroeg Toon de empathie die ze zelf niet altijd kunnen tonen Ze zijn aan het leren, en wat ze leren is belangrijk, alleen niet altijd wat jij op het rooster had staan Lange termijn is lastig te overzien: be prepared to fight Neem het niet te persoonlijk

28 U bent een prefrontale cortex! Maar laat ze dat niet merken….

29 Selectie uit referenties Crone, E Het puberende brein: Over de ontwikkeling van de hersenen in de unieke periode van de adolescentie. Amsterdam: Bert Bakker. Nelis, H & Y. van Sark Puberbrein binnenstebuiten: wat beweegt jongeren van 10 tot 25 jaar? Utrecht: Kosmos Uitgevers Paap, M Het kiezen van een MBO-opleiding. PvdA Concept-voorstellen verbetering VMBO. Tbv. PvdA congres 24 november Smits, A Checlist Studierendement. Leiden: Universiteit Leiden Traineepool Weten wat je wilt. Amsterdam: Gemeente Amsterdam Van der Boom, E., R. van der Aa & G. de Bruin Goed voorbeeld doet goed volgen. Rotterdam: Ecorys. Onderzoek uitgevoerd in opdracht van Ministerie van OC&W. Van Grinsven, V & E. Elphick Aansluiting vmbo mbo: een gedeelde zorg. Utrecht: Adviesgroep MBO Van Reijendam, W. “Het studeert niet makkelijk met euro schuld”. In: Mbo Magazine, december Elk, R. van, Steeg, M. van der & Webbink, D. (2009). The effect of early tracking on participation in higher education. Den Haag: Centraal Planbureau. Kemenade, J. van. (2008). Een voorwerp van aanhoudende zorglijkheid. Rede bij zijn afscheid als hoogleraar bij de Open Universiteit. Congresmap Lustrumcongres Ruud de Moor Centrum.

30 Aletta Smits Facebook: Wilt u de presentatie? Mail even, en ik zend hem toe! Wilt u meer informatie? Bestel via “Het puberbrein - de missende handleiding”www.1boek.nl

31 Aletta Smits - De Loef Training en Advies: Lezingen & Presentatietrainingen & Gesprekstechnieken Workshops Activerende didactiek & E-learning Onderwijsontwikkeltrajecten Docentprofessionalisering en -coaching


Download ppt "Het puberbrein – een handleiding Warnsveld | Isendoorn College 4 november 2014| dr. Aletta Smits."

Verwante presentaties


Ads door Google