De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Werken met ontwikkelingsplannen iip-conferentie 3 september 2013 Sophie van Slageren.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Werken met ontwikkelingsplannen iip-conferentie 3 september 2013 Sophie van Slageren."— Transcript van de presentatie:

1 Werken met ontwikkelingsplannen iip-conferentie 3 september 2013 Sophie van Slageren

2 Inhoud AZL de actieve, zelfstandige leerling POP het persoonlijk ontwikkelingsplan Praktijk - Topklas leerling, mentor, docent…

3 De AZL ACTIEVE LEERLING … ZELFSTANDIGE LEERLING …

4 De AZL ACTIEVE LEERLING Is betrokken, aangehaakt de hersens staan aan Zet hogere orde denkvaardigheden in Is gemotiveerd ZELFSTANDIGE LEERLING Heeft zelfkennis en reflecterend vermogen Heeft eigen leerdoelen [kennis/vaardigheden] Kan keuzes maken uit effectieve leersituaties

5 Werken met een POP ACTIEVE LEERLING Is betrokken, aangehaakt de hersens staan aan Zet hogere orde denkvaardigheden in Is gemotiveerd ZELFSTANDIGE LEERLING Heeft zelfkennis en reflecterend vermogen Heeft eigen leerdoelen [kennis/vaardigheden] Kan keuzes maken uit effectieve leersituaties

6 POP  Bevat informatie over  Sterke en zwakke kanten van de leerling  Keuze van leerdoelen en leersituaties  Opgesteld door de leerling  met hulp van ouder en mentor  Regelmatig geëvalueerd en zo nodig bijgesteld

7 Leerdoelen  Welke vakken?  Welk niveau?  Welk cijfer?  Welke vaardigheden?  (meta-)cognitief, affectief, sociaal, emotioneel,…

8 Leersituaties  Lessen op juiste niveau  Plusactiviteiten  Trainingen  bijvoorbeeld SOVA, HeadUp,…

9 Al vragen?

10 Gevolgen  Voor wie?  Wat? Welke? Hoe?

11 …voor de leerling ……

12  Kan vakken op hoger niveau volgen  Is eigenaar van eigen leerproces  Is beter toegerust voor vervolgopleiding

13 …voor de docent ……

14  Aanbod op twee niveaus  vergelijk combiklassen  Vertrouwen in de leerling  in staat los te laten; niet “betuttelen”  Niet trekken, maar duwen

15 …voor de mentor ……

16  Leren werken met POP’s  Concrete invulling voortgangsgesprekken  Tijdsinvestering?

17 …voor de organisatie ……

18  Ruimte om uit te proberen: Topklas  Zonegge klas 1:  Heerenmäten klas 3:  Facilitering van ontwikkelwerk  Vervolg in andere klassen?

19 Pilot: topklas  Groep slimme, gemotiveerde leerlingen  Ruimte voor ontwikkelen pluscurriculum  Extra begeleiding [projectuur] voor werken met POP’s Wie doet er mee?

20 Werken met ontwikkelingsplannen Een goed idee?


Download ppt "Werken met ontwikkelingsplannen iip-conferentie 3 september 2013 Sophie van Slageren."

Verwante presentaties


Ads door Google