De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

METEN IS WETEN Marktonderzoek als hulpmiddel bij management beslissingen 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "METEN IS WETEN Marktonderzoek als hulpmiddel bij management beslissingen 1."— Transcript van de presentatie:

1 METEN IS WETEN Marktonderzoek als hulpmiddel bij management beslissingen 1

2 WANNEER ? Belangrijkheid van de beslissing Ervarenheid Mate van onzekerheid Kostprijs van het onderzoek Noodzaak 2

3 WAT ? SWOT analyse Concurrentie analyse Marktanalyse Behoefte Prijszetting Klanttevredenheid Aankoopcriteria Koopgedrag Reclame meten 3

4

5 WAT ? SWOT analyse Concurrentie analyse Marktanalyse Behoefte Prijszetting Klanttevredenheid Aankoopcriteria Koopgedrag Reclame meten 5

6 Social affirmation Indulging emotions Social integration Controlling emotions Strict Aggressive Trivial Shy Capable Dumb Simple Elegant Arrogant Energetic Serious Weak Impulsive Young Calm Classy Authoritarian Lively Sweet Masculine Naive Superficial Original Fun Spontaneous Feminine Characterless Sophisticated VOLKSWAGEN PEUGEOT CITROEN RENAULT OPEL FORD TOYOTA BMW AUDI MERCEDES HYUNDAI VOLVO SKODA SEAT NISSAN FIAT ALFA ROMEO SUZUKI CHEVROLET KIA HONDA MAZDA SAAB MINI MITSUBISHI LAND ROVER LANCIA SMART JAGUAR CHRYSLER PORSCHE LEXUS JEEP DODGE Brand positioning 2007

7 WAT ? SWOT analyse Concurrentie analyse Marktanalyse Behoefte Prijszetting Klanttevredenheid Aankoopcriteria Koopgedrag Reclame meten 7

8 8

9 WAT ? SWOT analyse Concurrentie analyse Marktanalyse Behoefte Prijszetting Klanttevredenheid Aankoopcriteria Koopgedrag Reclame meten 9

10 HOE ? Desk research ◦Intern : klantgegevens, klachten, offertes met succesrate tov welke concurrent ◦Beroepsvereniging, internet, Unizo, NIS, bank, Trends, D&B, Graydon..... ◦http://ecodata.economie.fgov.behttp://ecodata.economie.fgov.be ◦http://aps.vlaanderen.be/lokaal/lokale_statistie ken.htmhttp://aps.vlaanderen.be/lokaal/lokale_statistie ken.htm ◦http://topbouw.trendstop.be/http://topbouw.trendstop.be/ 10

11 Hoe? Kwalitatief onderzoek ◦Experten, Diepte interview, Groepsdiscussie Kwantitatief ◦Observatie ◦Enquête  Schriftelijk,persoonlijk, straat, telefoon, ◦Experimenten ◦Panels ◦Multi client of sector onderzoek  11

12 WIE? Zelf doen ◦Deskresearch, klantonderzoek Uitbesteden ◦Unizo, Vizo, mogelijke subsidie ◦Stagiair ◦Hogeschool onderzoeksinstituut ◦Marktonderzoeksbureau : kost Literatuur en software 12

13 STEEKPROEF Betrouwbaarheid 95% Nauwkeurigheid of foutenmarge 5 % Representatief inks.be/steekproef/ inks.be/steekproef/ 13

14 Vragen formuleren Precisie : welk bier drinkt u? Duidelijk en ondubbelzinnig : vaak, soms? Neutraal : vindt u ook niet dat de staat teveel belastingen heft? Enkelvoudig : Is oploskoffie even lekker en goedkoop als bonenkoffie Objectief/subjectief : Is de verpakking handig? of vindt u de verpakking handig? Positief/negatief : Moet roken toegelaten/verboden worden in cafés? 14

15 VRAGENTYPES Open vragen Gesloten vragen ◦Schaalvragen ◦Dichotomische vraag ◦Meerkeuzevragen Open vragen met gesloten antwoordmogelijkheid BLIJF OBJECTIEF 15

16 Schaalvraag Likert ◦X geeft een betere dienstverlening O Volledig accoord O Accoord O Niet accoord O Helemaal niet accoord Semantisch ◦Koffie X smaakt Goed Slecht Bitter Zoet Sterk Zacht 16

17 Schaalvraag Belangrijkheidscore ◦De prijs van koffie is voor mij O zeer belangrijk O belangrijk O niet belangrijk O helemaal niet belangrijk ◦Rangschik volgende factoren naargelang belangrijkheid : 1 belangrijkste, 2 tweede belangrijkste enz. O prijs O verpakking O smaak O versheid 17

18 Schaalvraag Puntenschaal ◦Geef op een schaal van 1 tot 10 aan hoe tevreden u bent over :  Openingsuren  Parkinggelegenheid  Personeel  Productassortiment 18

19 Vraagtypes Ja/neen vraag ◦Hebt u de laatste week product A gekocht? O ja O neen Meerkeuzevraag ◦Welke merken van personal computers kent u? O HP O Dell O Medion O ……….. 19

20 VERWERKING Centrale tendensmaten ◦Gemiddelde, mediaan, modus Spreidingsmaten ◦Standaarddeviatie, kwartielen Frequentietabellen Kruistabellen ◦Verbanden aangeven, correlaties 20

21 Kijkers StadsTV Turnhout Regio Aantal EnquêtesTurnhoutAangrenzendeNiet-Aangrenz. gemeenten Totaal % RTV kijkers 32588%76%85% Kennen StadsTV 18559%36%22% Kijken altijd StadsTV 206,90%3,70%0% Kijken regelmatig StadTV 12341,20%19,60%13,00% Kijken StadsTV14348,10%23,30%13,00%

22 Kijken StadsTV per leeftijdscategorie/Turnhout Inwoners TurnhoutSteekproef Extrapolatie LeeftijdAantal Percentage kijkers Aantal kijkersPercentage jaar ,20% jaar ,80% jaar ,70% jaar ,30%5.363 Totaal ,00% ,80%

23 Nieuwsgaring volgens leeftijd Turnhoutenaars ( altijd/regelmatig)

24 Meer info? Probleem voorleggen en klankbord? Praktijkvragen? 24


Download ppt "METEN IS WETEN Marktonderzoek als hulpmiddel bij management beslissingen 1."

Verwante presentaties


Ads door Google