De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Agenda voor vandaag (niet sequentieel!)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Agenda voor vandaag (niet sequentieel!)"— Transcript van de presentatie:

1 Agenda voor vandaag (niet sequentieel!)
Intro Overzicht Business Intelligence oorspronkelijk een verzamelwoord een opsplitsing in de praktijk Meten aan Business, even oefenen Informatie-verzamelen als middel voor “eyeball business” Van verzamelen naar analyseren (!) een oud businessmodel in nieuwe “look” even oefenen: profielen Hoe kan een informatiespecialist zich onmisbaar maken in een organisatie? nieuwe vormen van informatieverdeling Analyze this!

2 Andries Bottema Werkveld Business Applicaties
software ontwikkeling, productmarketing, marcom, consultancy, management, investeringen Achtergrond Sociale Wetenschappen onderwijskundige van oorsprong, nu opleiding (klinische) psychologie. Boundary Spanner Business & IT.

3 The story of IT in Business: Wrong Implementation”
“Good Idea, Wrong Implementation”

4 Traditionele opvatting van B.I.

5 Wat kun je je voorstellen bij B.I.
lekker graaien in de database data aan elkaar knopen verbanden zoeken in data iemand vinden die iets kan vinden wat je zoekt of zoeken wat je vindt? samenhang van termen in medische dossiers persoonlijke informatie voor managers concurrentie analyse verkooppatronen bij consumenten (cross & upselling) dashboardje met metertjes bedrijfsstrategievoorspellers mensen leren te beslissen met informatie

6 Eigenlijk 3 soorten B.I. klassieke (interne) Business Intelligence
herordenen en analyseren van kwantitatieve data (ETL – warehouse – rapport) van oudsher op bedrijfsgebieden met veel data: financieel (scorecards) verkoop (stats, cross-, upselling) tegenwoordig op allerlei Business Processen accent op Performance Indicatoren Business Intelligence op ongestructureerde en kwalitatieve data ontsluiten van verbanden door “metaforen” aquabrowser semantische netwerken (brain) indexeren van data tot toegankelijke informatie zoek-engines – doelgroep – profiel – dossiers - contracten vergelijkende (externe) Business Intelligence marketing intelligence (market research & consumer intelligence) competitive intelligence (o.m. Gartner, AMR, IDC e.d.)

7 Classic B.I. in bluff-your-way-in-B.I. taal.
EII & EAI & BPI: Process Oriented to Real Time Data Access BI Data Enabling & analysis datawarehouse – datamarts datamining (a.o. stats, analytical CRM, fuzzy, neural, bayesian) ETL – Data Cleansing (R)OLAP CPM, EIS & MIS: PI driven reporting: tactisch – strategisch & intern – extern Reporting – Visualization - Simulations (Scorecards - Dashboards, Portals, Reports) BI communication (push – pull, IM, cross SCM, collaborative, KM) BI implementation (info anal. > reporting)

8 Nu even naar de praktijk
Bedrijven – nog steeds te weinig informatie IT en Business zijn gescheiden Moeilijk om werkelijk informatiemanagement te doen (analyseren wat wie krijgt, selecteren wat belangrijk is, beoordelen wie wat moet) Lukt uiteindelijk de boekhouding redelijk, is het systeem een ongeopende kennis-tap Iedereen zijn eigen persoonlijke portal. Maar wat heb je nou aan files, ANP headlines, foto’s ? Het gaat toch om efficient en productief in je baan zitten? Lekkere inter- en intranetsite. Lijdt tenminste even af van de dagelijkse waan. Doet echter nog niet wat je wil. B.I. is eigenlijk het generieke antwoord op informatie-verblinding (wat een gelul) We gaan dat verbijzonderen (en laten dus een aantal B.I. dingen weg).

9 Introductie voor B.I. van eiland naar integratie in informatie HELP
BI: Business Process Performance complexiteit van implementatie leidt tot nieuwe eilanden het integreren van data tot zinvolle informatie

10 Business Intelligence = Business Process Performance
waar is de data wat meten we wat betekent dat wat kunnen we beinvloeden wat veranderen we hoeveel levert dat op passen we proces aan

11 Business Process Performance
primaire processen – mfg, trade order to cash product fullfillment primaire processen gov. - healthcare 1st right diagnose service - wachttijd secundaire processen HR aspecten rendement op investments budgetperformance tertiaire processen ingeven data data retrieval etc.

12 Een opdrachtje…… U kijkt naar de call afdeling van Bol.com
Calls met name over verkeerde zendingen, onjuiste betalingen Bepaal als informatiemanager: Aan welke processen kunnen we hier meten Welke Performance Indicatoren zijn van belang Hoe verbeter je deze processen

13 B.I. op kwalitatieve zaken
(interne) Business Intelligence op ongestructureerde en kwalitatieve data ontsluiten van verbanden door “metaforen” aquabrowser semantische netwerken (brain) indexeren van data tot toegankelijke informatie zoek-engines – doelgroep – profiel – dossiers – contracten Maar ook toegankelijkheid informatie via Intranet – Extranet – Knowledge Management - Portals

14 Aquabrowser en andere AI structuren
present shed. Bill present. Fred present. Bill Brisbane. Fred Sydney. shed Brisbane. box shed. Bill box. Fred box. Bill Brisbane. Fred Sydney. shed Brisbane. leximancer aquabrowser

15 Nog een paar voorbeelden
Collexis

16 Knowledge Management Ken uw gebruiker
profielen enerzijds (karakteristieken, skills) informatie anderzijds KM KM Infra- structure groupware messaging unstructured data structured collaboration and notification content mgmt doc.mgmt data warehousing KM access software EIP ICM Knowledge delivery portals intellectual capital management & population

17 Knowledge Management USER PROFILE context role participant in flow
group MATCHING CLASSIFICATION statistical - semantical - neural network classification fuzzy alternatives on spelling / alternatives ranking of criteria on alternatives user oriented co-occurrence in associative-semantic network translation and language independency

18 Marketing, Consumer, Competitive Intelligence
vergelijkende (externe) Business Intelligence marketing intelligence (market research & consumer intelligence) competitive intelligence (o.m. Gartner, AMR, IDC e.d.) Van verzamelaar naar analist! Van knipselkrant naar IT applications

19 Eyeball Business Eyeball business is het onderliggende businessmodel van on-line advertisements. Waar trekt je oog heen: context relevantie, subject relevantie, profile relevantie Voorbeelden: Google, News-Portals, Yahoo Analyseren wordt steeds belangrijker! Echter: Van Dot.Com tot Dot.Bomb Hoe past Google Earth in dit concept? Waar past de informatiespecialist?

20 Even oefenen Neem een doelgroep in gedachten
Bekijk het besteedbaar inkomen Zoek naar een informatiebron (stickiness) Zoek een methode om te “subscriben” Cash in……. The total European advertising market - including traditional media and online - increased in value by 6% last year, according to ZenithOptimedia, to €104 billion (£71.8 billion / US$125 billion i ). By comparison, the overall U.S. ad market is worth €168 billion (£116 billion / $203.1 billion), also according to ZenithOptimedia. While online accounted for on average only 2.6% of overall ad spending across Europe, the sector is growing faster than any other media channel, some of which are in decline, such as newspapers (according to 2004 European Commission research). Online ad spending grew by an average of 30% across all Western European territories in 2004, according to the Interactive Advertising Bureau (IAB) and PricewaterhouseCoopers (PwC).

21 Analyze this At a Harvard School of Public Health conference, Summers said, "I suspect that when the history is written 200 years from now, it will emerge that something very important happened in human thinking during the time when we were alive, and that is that we are becoming rational, analytical and data-driven in a far wider range of activity than we ever have been before." The Right Talent Makes a Difference Supplying the right kind of hardware environment and analytical software is typically easier to address than creating demand, but just as important. While good data from transactional systems is increasingly available and analytical technology has become easier to use, companies that compete on analytics still require people with substantial quantitative skills—either in-house or contracted from outside. The statistical expert, in order to be useful, will also need to be familiar with the business problems in the function and industry; the quantitative skills of a good analyst are rarely equally applicable across diverse businesses. Information Analysts understand Business and Information

22 Waar is deze lector mee bezig
Marcom Frontdesk onderzoek (afstudeerprojecten) interne opleidingen Masterclasses vacatures Op te downloaden: document met Masterplan (BI – sectoren – plan) overzicht regiorapport (sept. 2005) deze powerpointpresentatie recente BI publikaties en af en toe wat commentaar……

23 Het Lectoraat BI plan (1)
Marcom brochure ontwikkelen met een aantal BI aanbieders seminar: openbare les + expertise-markt Hanze & BI aanbieders + catwalk internet Quick-Scan t.b.v. markt-inquiry – adressenverzameling e.d. BI Frontdesk projectbureau voor coordinatie van BI – kenniskring (jan.2006) coordinatie onderzoeksprojecten (rapportage, voorgang, marketing) Portfoliomanagement ICT integratieprojecten PI definitie – scorecard definitie portal & intra- & extranet ontwikkeling communicatie concept onwikkeling

24 Het Lectoraat BI plan (2): Onderzoeksonderwerpen
Onderzoekstopics Organization Scan HR & Accountability and Responsibility Functional Island versus Integrated versus Process aligned organizations Need on P.I. PI’s – sectoren-analysis – departmental needs Review on general accepted reporting (balanced scorecards, ABC, GAAP etc.) Information Analysis EAI – ERP and BI from IT perspective Reporting the news on performance Communication: push – pull, graphical, live, batch receivers and senders What does improve the performance of the “end” user Onderzoeksresulten Publish in not-scientific magazines translate in cases and material for curriculum

25 Het Lectoraat BI plan (3)
Bijeenkomsten (4 thema’s) voor U 22 december: BI in lectoraat-context BI in beeld, trends en bedoelingen BI in onderwijs 4 competenties van B.I. (ICT, Change Management, Bedrijfskunde en Communicatie) een exploratie van wat het lectoraat gaat doen (samen) eind januari: Vendor Experience: Analyse van B.I. projecten en rendement naar gebruikers. Gastspreker: Information Builders of Business Objects. Collexis. En: “Wat doet I.B. met Google?” maart: BI als onderwijscomponent. De ervaringen van Fontys en HvU met SAP. Cognos en Microsoft als tegenhangers. Definitie van wat studenten willen, wat het MKB wil. mei: Naar de Intelligente Organisatie. Business Intelligence als drive tot Prestatieverbetering en Organisatieontwikkeling. Gastspreker. iedereen die minimaal 3 colleges heeft bezocht krijgt het boek!

26 Het Lectoraat BI plan (4): Masterclasses
4 MasterClasses met Schools en HanzeConnect (geen Master!) en externe bedrijven B.I. Fundamentals – Business Analytics – Vendors – Trends. 4 dagdelen (Caltech) Business Process Management: ontwerp, participatie en verbetering. Een praktijkgerichte casus met behulp van een State of Art applicatie. Metadata definitie, integratieschema’s, rapportageontwerp. 6 dagdelen Communicatie van Performance: Een overzicht van rapportage. Casus rondom het implementeren van prestatie-rapportage in een Kennis-systeemomgeving en portal. 6 dagdelen Implementeren van BI in organisatieperspectief. 5 dagdelen. Inbedding BI in ICM en ICT curriculum Instituut voor ICM Instituut voor ICT

27 Aktiviteiten en Vacatures
Organiseren van een BI regio happening Website + Flyer produktie Ontwerpen on-line analyse tool met vragenlijst en rapportage 0.1 – 0.2 FTE voor een Frontdesk Participatie in curriculumontwikkeling Hanze Connect Casus – filmopname – interview met gebruikers – e.d. Onderzoekstopics = afstudeeropdrachten: Performance meten: bekend fenomeen? Toepassing van standaards in scorecards, GAAP, ABC per sector IT behoefte bepaling Integratie tot meting tot rapportage (het standaard IT BI project): wie doet wat: IT shop versus Big Five Rapportage: portals, feeds, dashboards communicatie & change management Information Management & BI: non performance related Intelligence (CI, MI, qualitative data analysis)

28 Vacatures (ter vervulling van de kenniskring)
Masterclasses: 40 uur per blok content owner Blok 1. Algemene intro en overzicht van BI. Met voorbeelden van verschillende aanbieders content owner Blok 2. ICT en Business Process focus. Kijken naar informatiestromen en meten content owner Blok 3. Rapportages & Communicatie content owner Blok 4. Change management, implementatie casussen Profiel: kennis en affiniteit met het genoemde onderdeel, resp. kennissen in de relevante School aanbrengen structuur dagdelen voorstelling van invulling kunnen maken periode: 1 februari – 1 juni

29 Vacature: Marketeer en coordinator: 0.1 – 0.2 FTE
Coordinatie van marketing & communicatie kennismakelaar: onderhouden community met ingaande en uitgaande informatie onderzoeksopzetjes afstudeerprojecten nieuwe literatuur + nieuwe casussen bijhouden website en levend houden van content Regelen van spullen voor cursussen (HEO-ICT, SAP – UCC, Navision BI, Databeacon, Cognos) en spullenbank begeleiden van marcom projecten Videoprodukties B.I. casussen begeleiden van flyer produktie BI Frontdesk

30 Vacature voor 3 projecten – studenten (?)
Ontwikkelen website B.I Hanze voor regio met herkenbare sectoren en tastbare akties Ontwikkelen van een quickscan op Internet t.b.v. eerste onderzoek en adressenbestand Opzetten van een seminar voor B.I. in de regio BI kring doelgroep middelgrote bedrijven: zorg, engineering, produktie vendors participatie & sponsoring sprekers


Download ppt "Agenda voor vandaag (niet sequentieel!)"

Verwante presentaties


Ads door Google