De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 augustus 2014 De UiTpassen met NFC-technologie Een experimenteel model van CultuurNet Vlaanderen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 augustus 2014 De UiTpassen met NFC-technologie Een experimenteel model van CultuurNet Vlaanderen."— Transcript van de presentatie:

1 1 augustus 2014 De UiTpassen met NFC-technologie Een experimenteel model van CultuurNet Vlaanderen

2 Begrippen: NFC Wikipedia: Near Field Communication of NFC is een contactloze communicatiemethode die gebruik maakt van een hoge frequentie op korte afstand; ongeveer 10 centimeter. NFC wordt ook wel gezien als slimme vorm van RFID (Radio Frequency Identification). NFC communiceert in twee richtingen en is in staat om ontvangen signalen ook zelf te verwerken. De techniek is ontwikkeld door Philips in samenwerking met Sony en Nokia en is vooral bedoeld voor gebruik in mobiele telefoons.RFIDmobiele telefoons

3 Begrippen: NFC Sectoren die experimenteren met NFC (near field communication) Openbaar vervoer Telecom Persgroepen Maaltijd- en dienstencheques Social media … en cultuur / vrije tijd?

4 Begrippen: “the internet of things” “Internet of things”: digitaal leven voor voorwerpen zoals boeken, films… Open applicatieomgeving: model waarbij diverse spelers hun eigen onderdeel ontwikkelen en beheren binnen één groeiende omgeving If all cans, books, shoes or parts of cars are equipped with minuscule identifying devices, daily life on our planet will undergo a transformation … The Internet of Things will likely be a "non deterministic and fully open cyberspace" in which autonomous and intelligent entities or virtual objects will act in full interoperability and will be able to auto-organize themselves depending on the context, circumstances or environments. This will give those entities/objects the ability to share with any other player to make their own objectives converging (general, delegated or internal ones). It will be event driven, bottom-up made and will act at any subsidiary level. Each actor will be self-referenced.It will also be considered as a complex system due to the huge amount of different and various links, interactions, between various and different actors and due to its capacity to integrate new actors with no difficulty. In this internet, the meaning of an event will not necessary be based on, either a deterministic or syntactic model but will be based on the context of the event.

5 Begrippen: “the internet of things”

6 Een experimenteel model voor een UiTpas Vrijeti jds chequ e UiTkaarthouder X tickets, abonnementen UiTkaarthouder X rechten (bijv. korting) UiTkaarthouder X Email, telefoon UiTkaarthouder X Toegekend door bevoegde instanties Rekening met sub- accounts Tickets en abonnementen Basisgegevens bij emissie, vervollediging en permissies door eigenaar

7 Waarom interessant? Voordelen op maat uit te werken voor diverse groepen –Niet stigmatiserend, één pas voor “alle inwoners” kan –Verschillende soorten voordelen mogelijk: bedrag opladen, korting geven, interactiemogelijkheden… Bestaande systemen kunnen samenwerken: kortingpassen, ticketsystemen… Mogelijkheid tot nieuwe interacties: “community”-idee, wat vond je ervan… > verdieping van de participatie Lezers en tags zijn goedkoop

8 Open systeem … Correlatie- server Stored Value Account UiT- toepassingen Ticketing Other Multi-Formaat Tags Contextuele Lezers Toepassinge n API Transacties Cultuurcheque Kortingen Getrouwheid Micropayments Social media CJP, Sodexho/ Accor, gemeente/ OCMW… PingPing Participatie & interactie Historiek –Feedback- Stemmen- Aanbevelingen Onderzoek One-stop shopping Integratie met de vele inhouse systemen, via Sherpa, TicketNet, … Communities Integratie Facebook, Netlog, etc … + mash-up and interworking Distributie Acquisitie Veiligheid/Governance Attractiviteit Partnerships “Middle man” Architectuur en uitdagingen

9 Hoe werkt het? Betaling Vrijetijds cheque UiTkaarthouder X Vrijetijds cheque UiTlocatie Bv. in het Cultuurcentrum een filmticket van 7 € betalen met cultuurcheques van 5 € 2 cheques van 5 Euro 3 Euro Vrijetijd s chequ e UiTkaarthouder X Vrijetijds cheque Circus Malter 7,5 Euro OCMW UiTgemeente X 7,5 Euro Bv. in het circus 2 tickets van in totaal 15 € betalen via derdebetalerssysteem

10 CJP – kaart: -50% = 7,5 Euro Hoe werkt het? Betaling Bv. jongerenkorting krijgen als CJP-lid: bv. 50% korting op een ticket van 15 € Ticket OK Bv. « paperless ticket »: kaart scannen met GSM-lezer aan de ingang van de zaal

11 Hoe werkt het? Interactie Interactie met de gebruikers/ exit poll: Wat vond u ervan ? SuperZozoKweenie Klik hier en discussieer mee… Laat je vrienden weten waar je bent ! SuperZozo Interactie met je eigen sociale netwerk(en)

12 Hoe werkt het? Interactie Directe actie Scan een affiche en: –Krijg een email met bestelinformatie –Krijg een telefoontje van de ticketlijn Tik hier voor tickets en info Met de AB, hoe kan ik u helpen ?

13 Hoe werkt het? “Internet of things”

14

15 Kostenfactoren 10-30 Euro 150-200 Euro 0,3 – 4 Euro Correlatie- server Per actieve kaart en tx-volume Stored Value Account UiT- toepassingen Ticketing Verschillende modellen Ontwikkelingskost en onderhoud Integratiekost + dataconnectie Promotie –en educatiekosten + financiering van het voordeel

16 Pilootproject Timing: 2010-2011 Potentiële partners? Pilootstad: “klantenleverancier”, “inhoudsleverancier”, financiering korting, promotiepartner, distributiepartner > ism OCMW, bib…? Inhoudelijke partners / aanvaardingspunten: netwerk ism stad Technische partner(s): correlatieserver en applicaties Technisch-financiële partner voor ontwikkeling van de “rekeningen” (cultuurcheques, OCMW, CJP…) IBBT, IWT en universiteiten: begeleidend onderzoek naar o.a. businessmodel, technische setup, usability, juridisch kader en participatie-effecten CJSM: opdrachtgever pilootproject incl. onderzoek en evaluatie CultuurNet: projectcoördinatie en evt. ondersteunende branding en promotie (binnen UiTnetwerk)


Download ppt "1 augustus 2014 De UiTpassen met NFC-technologie Een experimenteel model van CultuurNet Vlaanderen."

Verwante presentaties


Ads door Google