De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

4.1 Welvaart en wantrouwen. Economische groei  Na oorlog angst voor nieuwe recessie MAAR: - Industrie schakelt over naar productie duurzame consumptiegoederen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "4.1 Welvaart en wantrouwen. Economische groei  Na oorlog angst voor nieuwe recessie MAAR: - Industrie schakelt over naar productie duurzame consumptiegoederen."— Transcript van de presentatie:

1 4.1 Welvaart en wantrouwen

2 Economische groei  Na oorlog angst voor nieuwe recessie MAAR: - Industrie schakelt over naar productie duurzame consumptiegoederen - Amerikanen hadden geld niet kunnen uitgeven tijdens WO II - GI Bill: Oorlogsveteranen keren zonder veel problemen terug in de maatschappij

3

4  In de jaren ‘50 en ‘60 verdere economische groei - Ook lagere middenklasse en blanke arbeiders profiteren ervan - Uitgroeien suburbs - Gezinnen kopen auto’s, tv, vaatwassers,… - Babyboom na de oorlog

5 - Snellere productiemethoden - Grote militaire uitgaven

6 Fair Deal  New Deal had gezorgd voor: - Pensioenen, minimumlonen en werkeloosheidsuitkeringen - Meer invloed vakbonden - Bedrijfswinsten zwaarder belast

7  Democratische presidenten na WO II willen dit voortzetten:  Republikeinen willen maatregelen juist terugdraaien MAAR: Truman wint presidentseverkiezingen en krijgt meerderheid in parlement

8  1949: Fair Deal - Verhoging minimumloon - Verruiming sociale zekerheid MAAR: andere maatregelen tegengehouden door Republikeinen

9 McCarthyisme  Hoogtepunt anticommunitische hysterie na WO II  Aangevoerd door senator McCarthy - Communisten zouden geïnfiltreerd zijn in ministerie Buitenlandse Zaken - Beschuldigen duizenden mensen - Eindigt pas wanneer hij legertop beschuldigt

10

11  Democraten grijpen niet in wegens angst beschuldiging: ‘soft on communism’


Download ppt "4.1 Welvaart en wantrouwen. Economische groei  Na oorlog angst voor nieuwe recessie MAAR: - Industrie schakelt over naar productie duurzame consumptiegoederen."

Verwante presentaties


Ads door Google