De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Welkom! Media & Creativiteit Les 2. Wat is er in het nieuws?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Welkom! Media & Creativiteit Les 2. Wat is er in het nieuws?"— Transcript van de presentatie:

1 Welkom! Media & Creativiteit Les 2

2 Wat is er in het nieuws?

3 Zoals beloofd, filmpje

4 Weekoverzicht Les week OnderwerpenVoorbereiding voor volgende bijeenkomst 1 o Kennismaking met creativiteit en het creatieve proces o Breed beeld mediaterrein o Toelichting op de module o Bestuderen modulewijzer o Aanschaffen en gebruik Dummy o Maken opdracht 2A 2 o Inleveren opdracht 2A o Creatief denken en proces o Gebruik dummy o Voorbereiden volgende les 3 o Trainen creatieve technieken: startfase en divergerende fase o Gebruik Dummy o Voorbereiden volgende les 4 o Trainen creatieve technieken: vooronderstellingen o Gebruik Dummy o Voorbereiden volgende les 5 o Trainen creatieve technieken: ideale situatie o Gebruik Dummy o Voorbereiden volgende les 6 o Trainen creatieve technieken: Convergerende fase (mindmap) o Tussentijds feedback vooronderzoek o Gebruik Dummy o Voorbereiden volgende les 7 o Tijdens de les opdracht 2B o Vooronderzoek 2B inleveren o Meenemen gebruiksaanwijzing en benodigheden 8 o Uitvoeren gebruiksaanwijzing anderen o Gebruik Dummy 9 o Inleveren opdracht 1 en 2 o Voorbereiden herkansingsopdracht 10 o Chaosweek

5 MEDMEC - Q1- LES 2 - Inleveren opdracht 2A (nulmeting) - Zijn er vragen over de modulewijzer? - Uitleg creatief denken en proces - Trainen creatieve technieken - “creativiteit hoe?zo!” hoofdstuk 2 en 3

6 Hoorcollege Beroepswereld Marcel Kampman –o.a –Woensdag –9 september –het 6e uur ( ) –E3.02.

7 Inleveren opdracht 2A (nulmeting)

8 creatief denken en proces VOORBEELD Grafimedia opdracht: Je bent werkzaam bij een ‘creatief’ bureau en wilt aan je klanten uitleggen hoe je te werk gaat. Visualiseer het creatieve ontwerpproces 2 uur de tijd

9

10

11 5 misvattingen over creativiteit Je bent creatief of je bent het niet! Je kunt het niet leren. Creativiteit, dat is schilderen op zijde of creatief met kurk. Het is zweverig en voor softies. Mijn omgeving belet me om creatief te zijn. Creativiteit daar heb ik geen tijd voor. Brainstormen en zo dat doen we al.

12 Creatief denken Het geheel aan denkattitudes, denkvaardigheden, denk- technieken en denkprocessen die de kans op patroon- doorbreking, het leggen van nieuwe verbindingen in onze hersenen, vergroten. Iedereen kan creatief (leren) denken!

13 Creatief denken Creatieve basisvaardigheden: Je past ze al bewust of onbewust toe -Creatief waarnemen -Uitstel van oordeel -Divergeren -Flexibel associëren -Verbeeldingskracht ontwikkelen

14 Creatief waarnemen Zintuigen Conditionering (opvoeding,reclame) Waarnemen = persoonlijk/eigen 20% is informatie van buitenaf, 80% wordt in de hersenen geproduceerd,(voorbeeld les 1 krant)

15 Creatief waarnemen

16 Tel de vierkanten

17 Creatief waarnemen Waarnemen is niet alleen visueel (zintuigen) Gehoor : probeer alles te horen wat je nu kunt horen en schrijf het op.

18 Uitstel van oordeel Bruisende Breinen - Uitstel van oordeel

19 FLEXIBEL ASSOCIËREN Associatieketting > snelheid Kantelen > snelheid + = andere context bv Een bank oefening: eigen mop verzinnen

20 Divergeren Wanneer we een oplossing voor een probleem zoeken, dan stoppen we wanneer we een redelijke oplossing hebben gevonden. Om nieuwe invalshoeken te verzinnen, moet je voorbij de “logica” gaan. Gewoon meer ideeën verzinnen dan we spontaan doen, dus neiging om te stoppen even uitschakelen. Nieuwe ideeën passen per definitie niet in je bestaande denkpatronen.

21 Divergeren en convergeren Einde ideeën genereren Start selectie fase/verkennen Start ideeën genereren Einde selectie fase Divergeren Veel ideeën genereren convergeren Convergeren Ideeën selecteren/beoordelen

22 HUISWERK 1 Oefening creatieve technieken, met gebruik making van de creatieve technieken die we vandaag hebben geleerd. Blz 46 uit boek. (je mag ook een van de andere oefeningen kiezen). Maak je eigen mop!

23 HUISWERK 2 Doorlezen uit “creativiteit hoe? zo!” Hoofdstuk 1,2, en 3 Van hoofdstuk 4: blz.87 de startformulering Van hoofdstuk 5: blz.109 vooronderstellingen

24


Download ppt "Welkom! Media & Creativiteit Les 2. Wat is er in het nieuws?"

Verwante presentaties


Ads door Google