De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Pia Terstroet (Terpm) MEDMEC01 Mail: Wiki:

Verwante presentaties


Presentatie over: "Pia Terstroet (Terpm) MEDMEC01 Mail: Wiki:"— Transcript van de presentatie:

1 Pia Terstroet (Terpm) MEDMEC01 Mail: p.m.terstroet@hr.nlp.m.terstroet@hr.nl Wiki: http://mediaencreativiteit.pbworks.comhttp://mediaencreativiteit.pbworks.com In openingspagina naar beneden scrollen, links onder docentenpagina’s jaar 1: mijn naam aanklikken en dan naar jaar 1 VT gaan Media en creativiteit MEDMEC01 Het Creatieve Proces, creative tools Modulewijzer en alles slides van de afgelopen les (P.P.les 1 dagdeel Medmec etc) onder mijn naam Aanwezig: dinsdag en woensdag Postvakjes Wijnhaven 107 etage 5 links in gangetje bij betreden etage

2 Huishoudelijke mededelingen Kom op tijd, 10 min te laat is een les gemist en vooral storend. Meer dan 2 lessen gemist betekent vak volgend jaar opnieuw mits toelichting SLC of Decaan Opdrachten op afgesproken datum en tijd inleveren, zoniet dan aan einde per gemiste deadline 1 punt aftrek Alle onderdelen (deelopdrachten) ook al zijn ze onvodoende inleveren, anders herkansingsopdracht Herkansingsopdracht niet gedaan dan vervalt recht op herkansen en moet de hele module het volgend studiejaar opnieuw gevolgd worden

3

4 Creativiteit eng modewoord? Creatieve vakantie, kaarten maken van theezakjes, creatief met kurk? Creativiteit meer dan alleen artistiek zijn, zit in speels denken, jezelf openstellen, vooroordelen laten vallen, nieuwe dingen mee willen maken,, in herkennen van problemen, bereid zijn alles te onderzoeken, als een spons alles in je opnemen, een kind van je tijd zijn. Creativiteit zit in iedereen

5 Creativiteit kan je trainen In dagelijkse dingen Door je open te stellen voor iets wat je normaal nooit zou interesseren Door kleine problemen te signaleren en er een oplossing voor te bedenken Door je altijd af te vragen: waarom? Door jezelf te dwingen in meerdere richtingen te denken en nooit tevreden te zijn met 1 idee Door straks de oefeningen uit het boek serieus te maken Door een dummy bij te houden

6 Deliverables (de opdrachten) Opdracht 1 – Dummy Opdracht 2 – Gebruiksaanwijzing van een handeling 2a Vooronderzoek: tenminste 10 zeer diverse gebruiksaanwijzingen en tenminste 30 pictogrammen verzamelen en analyseren (in snelhechter) 2b Uitwerking Handleiding: creatieve techniek, probleemformulering, stappenplan, storyboard, het ontwerp technisch zo perfect mogelijk uitwerken, handleiding plano en een keer als toepassing (chronologisch in snelhechter). 2c Reflectie, wordt vervangen door bijhouden van procesmap Opdracht 3 – Datavisualisatie 3a Vooronderzoek: infographics verzamelen en rangschikken op verschillende aspecten met verantwoording, onderbouwing (in snelhechter) 3b Uitwerking Infographic: rapportage waarin creatieve techniek om ideeën te genereren, keuze data, hoè ga je ze verzamelen, wat zeggen ze over jou, welke techniek heb je gebruikt om tot uiteindelijke keuze te komen? Creatieve techniek om tot een idee voor de vorm te komen. Hoe kom je tot een zinnige keuze? (snelhechter) Infographic voornamelijk in kleur en vorm, technisch zo perfect mogelijk op A3-formaat presenteren. 3c Reflectie, wordt vervangen door bijhouden van procesmap Procesmap, alle schetsen, creatieve technieken, probeersels, onderzoeken en uiteindelijke producten worden chronologisch in en snelhechter verzameld.

7 Wat is een Dummy, wat hoort erin? Een zoveel mogelijk visueel logboek van je ontwikkeling, je persoonlijke reis die begint bij deze nieuwe opleiding. Noteer waarom je iets de moeite waard vindt Indrukken, dingen die je gaan opvallen op straat, in de media, losse ideeën en gedachten, schetsen, websites, vormgeving, letters, inspiratiebronnen, citaten, nieuwtjes, artikelen, eigen foto’s, documentaires, kleurencombi’s. Laat zien dat je om je heen kijkt en dat je openstaat om geïnspireerd te worden. Het vastleggen van zomaar ideeën die je krijgt, die losstaan van een opdracht. Alles dat op de een of andere manier met je nieuwe vakken hier te maken heeft, van techniek tot vormgeving tot psychologie tot marketing.

8 Dummies

9

10

11

12

13

14

15

16 Wat is nou wat? Pictogram: een eenvoudige afbeelding van een object of handeling die dient als verwijzing naar een functie, dienst of locatie, zijn concrete betekenis krijgt hij pas binnen een context. Vignet: een merkteken, bijvoorbeeld de swoosh van Nike Symbool: er is geen herkenbare overeenkomst tussen teken en object, een symbool moet geleerd worden (duivel,kruis) Logo: de schrijfwijze van een merk: CocaCola

17 Dit zijn dus geen pictogrammen

18

19

20

21

22

23 Voorbeelden beeldende gebruiksaanwijzingen

24 Voorbeelden voor vooronderzoek Gebruiksaanwijzingen zonder tekst Welke is beter waarom?

25

26

27

28 Infographics: zoveel mogelijk data visueel in beeld vertalen (geen staaf- en taartdiagrammen) Wat is jouw internetgedrag? Welke sites, wat voor onderwerp,hoelang, wanneer, waar, waarom? Wat eet je? Groenten (met wortels, uit een knol, bonen, salades) vlees (rund, varken, kalf) orgaanvlees (lever, niertjes, zwezerik) vis (witte vis,vette vis, schaaldieren, schelpdieren, gerookte vis, verse vis) etc. Wat is je reisgedrag? Welke vervoersmiddelen, welke afstanden in km, in uren, welke trajecten, wat ga je daar doen, hoe vaak, etc. Wat consumeer je allemaal? Electriciteit, water, olie, gas, in welke situaties? Wat is je sportregime?

29 Infographics most popular search terms

30

31

32

33 Huiswerk voor les 2 Bestuderen modulewijzer (wiki) Aanschaffen en beginnen met Dummy Aanschaffen boek: Creativiteit. Hoe? Zo! Lezen hoofdstuk1 Vooronderzoek opdracht 2a: Verzamelen van minimaal 30 pictogrammen (zelf fotograferen en uitprinten, 1 pictogram zo groot mogelijk per vel A5) en minstens 10 gebruiksaanwijzingen zo divers en visueel mogelijk. Uitgeprint in snelhechter meenemen naar les 2! (Zie modulewijzer) inleveren les 3 maar tijdens les 2 aan werken. Vooronderzoek opdracht 3a: verzamel 15 verschillende voorbeelden van infographics uit verschillende bronnen, geef per voorbeeld de bron aan, orden je verzameling op een volgens jou relevante manier en beargumenteer deze ordening (zie modulewijzer) verzamel in snelhechter inleveren in les 3 Genereer ideeën d.m.v. een mindmap (zie workshop creativiteit) om tot een onderwerp van jouw infographic te komen, leg je onderwerp vast, schrijf hierover een rapportage (zie modulewijzer) verzamel alles in snelhechter. Vastleggen in les 2.


Download ppt "Pia Terstroet (Terpm) MEDMEC01 Mail: Wiki:"

Verwante presentaties


Ads door Google