De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren."— Transcript van de presentatie:

1 Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren

2 Elske Revelman de Vries Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH.01.10

3 Regels? Eten/drinken Computers uit/dicht Kom op tijd

4 HERHALING Terminologie TIJDSGEEST/ ZEITGEIST HYPE Definitie Trend

5 HERHALING Terminologie TIJDSGEEST/ ZEITGEIST kenmerkende manier van denken en handelen van het merendeel van de bevolking in een bepaalde tijd. HYPE van ‘hyper’ (grieks) = ‘boven’ Tijdelijk verschijnsel wat voor een korte periode extreme (media)aandacht krijgt. Het stijgt er ‘boven’ uit. Definitie Trend Statistisch duidelijk aantoonbare verandering in gemeten gegevens betreffende de behoeftes, de verlangens, of de waarden van consumenten

6 Cognitieve dissonantie

7 een psychologische term voor de onaangename spanning die ontstaat bij het kennis nemen van feiten of opvattingen die strijdig zijn met een eigen overtuiging of mening, of bij gedrag dat strijdig is met de eigen overtuiging, waarden en normen. Het gaat met andere woorden om de onverenigbaarheid tussen twee "cognities", waarbij het woord cognitie slaat op kennis, houding, emotie, geloof of gedrag. De hersens zijn aangelegd om informatie zodanig te vervormen dat onze opvattingen consoneren (overeenkomen) met nieuwe informatie en te zorgen dat we blijven werken aan de dingen waarin we geloven.

8 Rogers

9 Patroon doorbreken van je cognitieve dissonantie Hoe kun jij dit patroon doorbreken? Wat is jouw denkpatroon?

10 weekoverzicht WeekOnderwerp in de werkcollegesHuiswerk voor het volgende werkcollege 1Gastcollege Justien Marseille: Basis principes trends Inleiding tot de module 2 Uitleg en theorie opdracht 1Bestudeer de modulewijzer Maak opdracht 1 3Uitleg en theorie opdracht 2Maak opdracht 2 4Presentaties opdracht 2 Uitleg en theorie opdracht 3 Maak opdracht 3 5Feedback opdracht 3 Uitleg en theorie opdracht 4 Maak opdracht 4 (tevens voorbereiding op het gastcollege) 6Gastcollege Maurits Kreijveld: Wisdom of the crowd Uitleg en theorie opdracht 5 Maak opdracht 5 individuele deel 7Werken aan opdracht 5Werk aan opdracht 5 team deel 8Werken aan opdracht 5Presentatie opdracht 5 maken Maak het procesdocument 9 Presentaties opdracht 5 Inleveren procesdocument 10

11 Module 1 Trends Research Opdracht 1 Signaleren Opdracht 2 Analyseren Opdracht 3 Presenteren visionboard Opdracht 4 Voorbereiding gastcollege Opdracht 5 Presentatie product van de toekomst

12 OPDRACHT 2 Analyseren: Rubriceren op Indicatoren en Presenteren

13 Rubriceren op Indicatoren

14 Aanwijzingen die tot bepaalde gevolgtrekkingen kunnen leiden. Zoek indicatoren in de foto’s zelf. (Wat viel op en wat heeft het met communicatie/nieuwe media te maken?)

15 Hoe ga je te werk: Maak een team bestaand uit 4 personen. Analyseer in de les de 50 uitgeprinte foto’s en rubriceer ze, deel samen de foto’s in op basis van indicatoren die je zoekt in de foto’s zelf. Bespreek de keuzes die jullie gemaakt hebben. Samen kies je een aantal duidelijke indicatoren en bedenk je een pakkende naam voor deze indicatoren, de verzameling foto’s en waar die verzameling foto’s voor staan: een trendnaam.

16 Huiswerk Voor de volgende les bereid je als team een presentatie voor waarin een ieder van jullie een trend bespreekt. Je laat de verzameling foto’s zien. Je doet onderzoek naar de herkomst van de trend, hoe de trend zich nu manifesteert en wat je in de toekomst kan verwachten van de trend. Zorg er wel voor dat je bronnen zoekt waarin terug te vinden is hoe je aan je wijsheid komt. Ga op zoek naar bewijs!

17 Toetsing Bereid met je team de presentatie voor. Per team 5 min, waarbij ieder teamlid 1 minuut heeft om trend toe te lichten. Iedere student behandelt een trend. Iedere trend bestaat uit een verzameling foto’s. De foto’s zijn gemaakt voor opdracht 1 door het eigen team. De beelden opgenomen in de presentatie vormen per trend een logisch geheel door hun onderlinge (beeldende) samenhang. De namen van de trends verwijzen goed terug naar het beeldmateriaal. Iedere trend wordt toegelicht: waar komt de trend vandaan en hoe is die in het verleden ontstaan, Hoe manifesteert de trend zich in het heden en hoe denk je dat de trend zich in de toekomst zal gaan ontwikkelen? De kennis in de toelichting over de trend is terug te vinden in de bronnen die benoemd zijn in de presentatie.

18


Download ppt "Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren."

Verwante presentaties


Ads door Google