Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdThijs Verbeke Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Adverbs of Degree: Children, spoken language and written language Jack Hoeksema Symposium on the Role of Frequency and Function in Language Development
2
Principle of Contrast Speakers assume that every difference in form signals a difference in meaning (Eve V. Clark, ‘The principle of contrast: a constraint on language acquisition.’ In: Brian MacWhinney (ed.), 1987, Mechanisms of language acquisition, 1-33. Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum.) 2
3
What is maximally in conflict with this? 3
4
examples Ik ben een beetje/wat/ietsje/enigszins moe I am a bit/somewhat/a tad/a wee bit tired Ik ben nogal/vrij/tamelijk moe I am rather/pretty/reasonably tired Ik ben heel/erg/zeer/ontzettend moe I am very/extremely/truly tired Ik ben volkomen/totaal/helemaal nuchter I am totally/completely/entirely sober 4
5
Why so much variation? Degree levels: low/mid/high/absolute Stylistic levels: lowbrow/highbrow/neutral Polarity: negative polarity items, positive polarity items, neutral items Syntactic combinatorics: You are very lovely, I love you very much/He is very much a loner /I don’t like him much Semantic/lexical restrictions: very possible / *a bit possible / *rather possible / quite possible Phonological restrictions: highly intelligent / *highly smart / highly unlikely / *highly fat (# syllables > 1) 5
6
Why now, and not in 1600? Emergence of written languages And literacy With various writing styles And a stylistic requirement to avoid repitition of words 6
7
Dutch high degree adverbs (written data: Hoeksema 2005; spoken: De Jong 1979) 7
8
Most common degree adverbs in Dutch WrittenSpoken 8
9
Childes data: Abel and Iris 9
10
(een) beetje Abel 2-8-13 150*GER:en ben je wel een beetje uitgeslapen ? 151*CHI:ja, ben beetje uitgelapen. 152*GER:ja. 153*GER:was je een beetje moe ? 154*CHI:ja, beetje moe. 10
11
Beetje (ctnd) Abel 2-10-00 523*GER:ik haal deze een beetje uit elkaar, ok ? 524*CHI:ja, beetje aan mekaar. 526*GER:nee, uit elkaar juist. 527*CHI:oh. 11
12
heel 2-04-09 ABEL 900*CHI:Falko heel hard chaatsen. 901*JEA:hij kan heel hard schaatsen. 902*CHI:heel schaatsen. 903*GER:hij kan heel hard schaatsen. 12
13
Repeats (ignored in data) Abel 3-0-23 1120*CHI:hou de toren maar even vast. 1121*GER:ja, dat doe ik. 1122*GER:hij staat niet heel erg stevig. 1123*CHI:hij staat niet erg stevig. 13
14
High degree vs absolute ABEL 3-4-1 583*CHI:ik heb alleen maar xx weg. 584*CHI: [//] ik ben heel weg. 585*GER:waar ga je naartoe ? 586*CHI:ik ga naar Artis. 587*GER:naar Artis ? 588*CHI:ja. 14
15
Veel vs heel IRIS 3-6-15 448*CHI:babyrups ət heel groter moet worden. 449*FLO:ik [/] ik vind (he)t ook wel (ee)n mooie lange babyrups hoor. 450*CHI:ja. 15
16
Abel versus Iris 16
17
Adult degree adverbs in the Abel/Iris files AdverbTypeNN children HeelHigh66693 Een beetjeLow46567 HelemaalAbsolute26824 ErgHigh913 Heel ergHigh56- OntzettendHigh29- VreselijkHigh28- HartstikkeHigh25- VrijMid22- TamelijkMid8- BehoorlijkHigh6- ZeerHigh5- NogalMid4- ReuzeHigh3- GeheelAbsolute2- 17
18
Written data vs child language 18
19
Children and caretakers ChildrenCaretakers 19
20
Conclusions Children aged 2 to 3 by and large stick to the Principle of Contrast Despite lots of variants in their input They lack midlevel adverbs not explained by principle of contrast, strictly speaking Midlevel adverbs far less common in child- oriented speech than in adult oriented speech Choice of degree modifiers determined by frequency in the input 20
21
THANKS! 21
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.