De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Waarom wachten voor verkeerslichten? Marko Boon Docentendag 21 juni 2011.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Waarom wachten voor verkeerslichten? Marko Boon Docentendag 21 juni 2011."— Transcript van de presentatie:

1 Waarom wachten voor verkeerslichten? Marko Boon Docentendag 21 juni 2011

2 Inhoud Introductie Wachtrijtheorie Eenvoudig model: een opengebroken weg Ingewikkeldere kruispunten Praktijksituatie

3 Introductie Eerste verkeerslicht: 10 december 1868, Londen Eerste kruispunt met meerdere verkeerslichten: 1914, Cleveland Oranje licht toegevoegd in 1920 Verkeersafhankelijke verkeerslichten (±1940)

4 Introductie Welke prestatiemaat hanteren we? Gewogen gemiddelde wachttijd (hoe weeg je dan?) Kans dat een individuele wachttijd groter is dan … (gemiddelde) Rijlengte  Wachtrijtheorie

5 Wachtrijtheorie Waarom wachten? Voorbeeld: 1 bediende

6 Wachtrijtheorie Waarom wachten? Voorbeeld: 1 bediende, 1 wachtrij

7 Wachtrijtheorie Modelparameters: Gem. Bedieningstijd: Aankomstintensiteit:

8 Wachtrijtheorie Gem. Bedieningstijd: Aankomstintensiteit: Stabiliteitsconditie: Bezettingsgraad van het systeem:

9 Wachtrijtheorie Prestatiematen: Gemiddelde wachttijd Gemiddeld aantal wachtende klanten Formule van Little:

10 Wachtrijtheorie Deterministische tussenaankomsttijden Exponentieel verdeelde tussenaankomsttijden als ≤  als > 

11 Wachtrijtheorie Exponentieel verdeelde tussenaankomsttijden Algemeen verdeelde bedieningstijden:

12 Wachtrijtheorie Exponentieel verdeelde tussenaankomsttijden: Wat is een residuele bedieningstijd?

13 De busparadox Deterministische periodes Gem. residuele periode = 10 min

14 De busparadox Stochastische periodes Residuele periode = ¼ x 5 + ¾ x 15 = 12,5 min

15 Verkeerslichten

16 Een opengebroken weg

17 Een opengebroken weg – Model 1 Model 1: vaste cyclustijd Stabiliteitsconditie: c

18 Een opengebroken weg – Model 1 Benadering met vloeistofmodel 

19 Een opengebroken weg – Model 1 Benadering met vloeistofmodel Gemiddeld aantal auto’s

20 Een opengebroken weg Model 1: vaste cyclustijd Conclusie: ééndimensionaal probleem Model 2: groen totdat rij leeg is → tweedimensionaal probleem (lastiger)

21 Kruispunten met vaste afstellingen Wachttijd- en rijlengte-analyse ééndimensionaal probleem Hoe kies je de optimale cyclustijd, en bijbehorende groentijden? 1958: formule van Webster Optimaliseren op basis van deze formule …

22 Kruispunten met dynamische afstellingen Moeilijk: Meerdere stromen tegelijk groen Maximale groentijd Aankomsten vaak in groepen Afhankelijke bedieningstijden

23 Programma practicum vanmiddag Demonstratie simulatieprogramma TrafficJam Zelf aan de slag: vind optimale instellingen voor de kruising van de Kennedylaan met de binnenring


Download ppt "Waarom wachten voor verkeerslichten? Marko Boon Docentendag 21 juni 2011."

Verwante presentaties


Ads door Google