De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Social Technology How to get the end-user involved Carl Bik Capgemini Nederland bv.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Social Technology How to get the end-user involved Carl Bik Capgemini Nederland bv."— Transcript van de presentatie:

1 Social Technology How to get the end-user involved Carl Bik Capgemini Nederland bv

2 Agenda What’s in it for YOU! Kaderzetting Kenniswerkers view Ontwikkel view En nu? Wat draagt het Microsoft platform hieraan bij! Voorbeelden Toekomstbeeld

3 What’s in it for YOU! Andere kijk op relatie ICT <> Kenniswerker Ook ander gebruik development tools Ook ander gebruik kwaliteiten Ontwikkelaar/Architect Creatie andere positie ICT

4 Basis voor het Service Denken ERP Networked Ecosystem of Services Message Based Integration Applications Integrated at Data Layer Point to Point Interfaces Islands Event Driven but Service Oriented Process Driven Data DrivenProcedure Driven Task Driven Connected CapabilitiesHorizontal ProcessesVertical Functions Service gericht EcosysteemBericht Gebaseerde Integrate Applicatie IIntegratie op Data Laag Point to Point Interfaces Eilanden Event Gedreven maar Service Georienteerd Proces Gedreven Data Gedreven Procedure Gedreven Taak Gedreven Connected CapaciteitenHorizontale ProcessenVertikale Functies Find and connect process chains from different ecosystems in real- time, to support the dynamic nature of events Model probability of connections being made to ensure completeness of end to end services & maximising value Extended processes across the network to create services & value from the ecosystem Integrated procedures to create end to end processes across the Enterprise Joined tasks and functions to create procedures Built functions enabled tasks to be performed Crieer en verbind procesketens van verschillende eco-systemen “real time”, om de dynamische omgeving te ondersteunen. Modelleer connecties voor een hogere zekerheid op compleet- heid en maximum waarde - Uitgebreide processen door de keten om services & waarde te crieeren voor het eco-systeem Integratie van procedures om end-to-end processen door de onderneming te crieeren Samenwerkende taken en functies om procedures te ondersteunen Maatwerk functies die de taak- uitvoering ondersteunen IT Business NU!Toekomstbeeld?!

5 Capgemini’s Service Architectuur Collaborative Applications Business Service Orientation (Internal, External) Supply Side Collaboration Utility Services (Infrastructure, Security, Instrumentation, Management) Business Process Orchestration Demand Side Collaboration Core Applications Core Data Enterprise Integration Etc…. Procure-to-payOrder-to-Cash Common Application Services Collaborative Design Collaborative Applications Channel Services Supply Side Collaboration Utility Services (Infrastructure, Security, Instrumentation, Management) Business Process Orchestration Demand Side Collaboration Core Applications Core Data Enterprise Integration Etc…. Procure-to-payOrder-to-Cash Common Application Services Collaborative Design

6 Kenniswerkers  Kracht van Kenniswerker is toegenomen Mystiek van de ICT’er is afgenomen De taal van de Kenniswerker is totaal anders dan de ICT taal Dat beseft de Kenniswerker als geen ander Begrip voor de business is bij ICT’ers ver te zoeken

7 Ontwikkel  (1) Vanuit historisch perspectief gezien zijn de volgende stappen te onderscheiden –Watervalmethode –IAD –RUP / MSF –MSF 4 Agile In alle methoden is er “aandacht” voor de relatie ICT <> Eindgebruiker

8 Ontwikkel  (2) PROCES PRODUKT ARCHITECTUUR VERLEDEN NU webservices Workshops Office System Collaborative Development Accelerators Visual Studio 2005 Server System Seeing is Believing

9 Collaborative Applications Business Service Orientation (Internal, External) Supply Side Collaboration Utility Services (Infrastructure, Security, Instrumentation, Management) Business Process Orchestration Demand Side Collaboration Core Applications Core Data Enterprise Integration Etc…. Procure-to-payOrder-to-Cash Common Application Services Collaborative Design Collaborative Applications Channel Services Supply Side Collaboration Utility Services (Infrastructure, Security, Instrumentation, Management) Business Process Orchestration Demand Side Collaboration Core Applications Core Data Enterprise Integration Etc…. Procure-to-payOrder-to-Cash Common Application Services Collaborative Design ORCHESTRATE INTEGRATE En nu? COLLABORATE

10 Bijdrage Microsoft Platform XML based technologie Visual Studio 2005 –Visual Studio Tools for Office System –Infopath toolkit for Visual Studio –Information Bridge Framework Toolkit 1.5 Native webservices ondersteuning Kenniswerkers view “identiek” aan developers view

11 Scenario’s Infopath & Sharepoint Services Infopath icm SPS 2003, Exchange 2003 Visio 2003 icm Biztalk 2004 Information Bridge Framework & SAP

12 Infopath & Sharepoint Services (1) Uitgangspositie –SPS 2003 & Infopath geïnstalleerd –Formulierbeschrijving aanwezig Werkwijze –In gesprek met Kenniswerker bepaling definitieve functionaliteit –Samen met Kenniswerker opstellen lay-out –Bepalen benodigde views in WSS

13 Infopath & Sharepoint Services (2) Succesen –Snelle adoptie –Directe oplevering produktierijp formulier –Directe samenwerking met Kenniswerker Te verbeteren –Voorbereiding Kenniswerker –Voorbereiding Developer –Beperkingen Windows Sharepoint Services

14 Infopath icm SPS & Exchange (1) Uitgangspositie –Infopath, SPS & Exchange geïnstalleerd –Functionaliteits beschrijving proces –Beschrijving input formulier en mail bericht Werkwijze –Workshop met kenniswerkers & developers onder leiding consultant –Ontwikkelen formulier en koppelingen tijdens workshop –In produktie nemen door beheerafdeling en koppeling aan Active Directory

15 Infopath icm SPS & Exchange (2) Succesen –Snelle ontwikkeling ondersteuning proces –Goede samenwerking kenniswerkers & ICT Te verbeteren –Voorbereiding medewerkers –Standaardisering infrastructuur –Ondersteuning door beheerafdeling

16 Visio 2003 icm Biztalk2004 (1) Uitgangspositie –Visio & Biztalk geïnstalleerd –Procesbeschrijving aanwezig –Definitie business rules Werkwijze –Klein team, 1 kenniswerker, 1 developer en 1 business consultant –Definitie proces in Visio en business rules in Biztalk

17 Visio 2003 icm Biztalk2004 (2) Succesen –Snelle 1-op-1 omzetting van bestaande processen –Integratie en technische workflow out-of-the box Te verbeteren –Nieuwe processen maken duidelijke voordefinitie noodzakelijk –Kennis en ervaring teamleden

18 IBF icm SAP (1) Uitgangspositie –Visual Studio, IBF, koppeling SAP geïnstalleerd –Definitie IBF metadatabase op basis van kenniswerkers eisen & wensen –Zorgvuldige selectie teamleden Werkwijze –controle door de kenniswerker van de beschikbare data vanuit SAP –Definitie standaard pane door developer –Kenniswerker & developer definieren samen inhoud, vorm en interactie maatwerk pane

19 IBF icm SAP (2) Succesen –Directe koppeling SAP systeem aan Office System –Mogelijkheid tot ontwikkeling van kleine, collaboratieve applicaties Te verbeteren –Selectie teamleden –Selectie te ontwikkelen proces –Voorbereiding organisatie

20 Toekomstbeeld Social Technology

21 Dank u wel voor de aandacht! Vragen?


Download ppt "Social Technology How to get the end-user involved Carl Bik Capgemini Nederland bv."

Verwante presentaties


Ads door Google