De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Performance Intelligence! “Hoe de resultaten van uw onderneming op een slimme manier verbeteren?” MFG PRO USER DAY Tuesday, June 16 Rotterdam (The Netherlands)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Performance Intelligence! “Hoe de resultaten van uw onderneming op een slimme manier verbeteren?” MFG PRO USER DAY Tuesday, June 16 Rotterdam (The Netherlands)"— Transcript van de presentatie:

1 Performance Intelligence! “Hoe de resultaten van uw onderneming op een slimme manier verbeteren?” MFG PRO USER DAY Tuesday, June 16 Rotterdam (The Netherlands)

2 2 Performance Intelligence! Hoe de resultaten van uw onderneming op een slimme manier verbeteren?  Wat kan ‘Corporate Performance Management’ vanuit business perspectief voor uw organisatie betekenen?  Hoe kan ‘Corporate Performance Management’ op een pragmatische maar succesvolle manier in uw organisatie worden geïmplementeerd?  Wij willen een nuchtere analyse brengen, zonder open deuren in te trappen.  ‘No one size fits all’ -> standaard oplossingen bestaan niet, kijk dus steeds naar de context van de organisatie.

3 AGENDA 1. Context 2. Toelichting domein ‘Performance Management’ 3. Lessons Learned 4. Case: opstellen van Prestatie Indicatoren 5. Integratie ‘Performance Management’ en ‘Business Intelligence’

4 4 01 Context Van waaruit wordt de ‘key note’ gebracht? Pinguin Lutosa Food Group  Functie: VP Process Integration & Change (voorheen Group Process Manager)  Ervaring: 6 jaar ervaring in integreren van processen en ‘performance management’  Sector: Actief in markt van diepgevroren groenten en aardappelproducten  Omzetstijging van 128 miljoen euro in 2005, naar 445 miljoen euro op vandaag Vtelligence  Functie: Eigenaar  Sector: Adviesbureau gespecialiseerd in ‘Solutions for Cost and Performance management’

5 5 02 What’s in the name? Toelichting van het domein ‘corporate performance management’  Verhogen van lange-termijnresultaten  Duurzaam en verankerd binnen de organisatie  In evenwicht brengen van financiële en operationele elementen  Focus brengen in de organisatie  Kostenoptimalisaties met behoud van service Driver based costing (‘cost-to-serve’ & cost of complexity) Benchmarking (intern of extern) Rationalisering en harmonisatie (processen & product portfolio) Sturen op KPI's  Streven naar een meer winstgevende productmix  Betere focus bij New Product Development  Betere afstemming tussen demand and supply (budgeting) Inzicht in ‘cost of capacity’ Inzicht in bezettingsgraden  Methodologieën Balanced Scorecard INK model Sandcone model Etc.  Tools en applicaties Management reports Scorecards Prestatiebeoordeling Business Intelligence Strategy Maps Costing Models Etc.  Management Fact-based decision making Exposure via metrics WAAROM? HOE? ONDERSTEUNING? Geen nieuw domein wel een gewijzigde context

6 6 03 Gewijzigde context Noodzaak binnen een moderne organisatie Aanwezigheid van enorme hoeveelhede n data 1 Noodzaak tot fact based 'decision making' and 'steering', binnen complexe organisaties 2 The customer- oriented organisation 3

7 7 04 Lessons Learned 1 Vertrek vanuit de ‘strategische positionering’ van uw organisatie Strategische opties  Operational Excellence  Customer Intimacy  Product Leadership Belang  Strategische positionering brengt focus  Liever slim dan lui (80/20 principe)  Het besturingsmodel als kapstok voor alle ‘Performance Management’ initiatieven (op te nemen in ‘strategy map’)  Er bestaat geen ‘one size fits all’ Minder succesvolle vertrekpunten  Vertrekken vanuit een bestaand model (BSC, INK, EFQM, etc)  Vertrekken vanuit de beschikbare data  Vertrekken vanuit de beschikbare technologie

8 8 04 Lessons Learned 2 Laat u niet overweldigen door de ‘technology push’  Systemen en technologie zijn geen oplossing, maar ondersteunende tool om hogerliggende doelstelling te realiseren  Performance Management moet een filosofie en algemene manier van denken en werken worden.  Een ERP systeem is zelden noodzakelijk om aan PM te gaan doen  Het is niet omdat u een ‘Business Intelligence’ systeem in huis haalt dat u aan Performance Management doet  Probeer eerst te prototypen en investeer dan pas in technologie. ‘Low hanging fruit’ is beter te plukken zonder complexe applicaties.  Bezin u over ‘meten is weten?’. Enorme hoeveelheden data in een (ERP) systeem leiden nog niet tot betere en snellere beslissingen, laat staan dat ze het gedragen van werknemers wijzigen

9 9 04 Lessons Learned 3 Link financiële en operationele metrics met elkaar  De financiële achteruitkijkspiegel: financiële KPI’s geven u een goed of een slecht gevoel, zij zullen u zelden zeggen wat u in de toekomst anders moet doen  Analyse van ‘drivers’ achter kosten en performance  Maak ‘Performance Management’ begrijpbaar voor de volledige organisatie  Wees op uw hoede voor tegenstrijdige metrics  Duidelijk ‘ownership’ over metrics, maar elimineer geen synergie

10 10 04 Lessons Learned 4 Wees veeleisend bij de definitie van uw prestatie indicatoren 1. Focus op de ‘vital few’ 2. Eenduidige en robuste definities 3. Coherentie en consistentie 4. Mogelijkheid om op een zinvolle manier te rekenen 5. Actiegericht

11 11 05 Voorbeeld uit de FOOD sector Corporate Strategy Map

12 12 05 Voorbeeld uit de FOOD sector Corporate Metrics Map

13 13 05 Voorbeeld uit de FOOD sector Corporate Metrics Map

14 14 PERFORMANCE INTELLIGENCE 06 Performance Intelligence Closed loop – Linken en integreren van BI (Business Intelligence) en CPM (Corporate Performance Management)  Structured Senior Management Review  Driver Based Intelligence  MABA analysis  Strategic reviews Strategic Analysis  Strategy Map definition and Definition of objectives  Linking metrics to objectives  Linking metrics in cause-effect relationships Strategy Definition and Planning  Evaluation of organizational structure  Linking objectives and metrics to the organization Organizational Alignment  Operating reviews  Dashboards, reports, ad hoc analysis, balanced scorecard, etc. Monitor and evaluate  Key process improvements (objectives and metrics) planning  Sales planning  Follow-up design Operational Planning  Consolidate operational data Data Warehousing CPM BI

15 15 Questions? Shoot!

16 16 Contact Information Piet Nkeirinc Gareelstraat Roeselare Belgium /

17 17 PERFORMANCE INTELLIGENCE 05 Performance Intelligence Closed loop – Linken en integreren van BI (Business Intelligence) en CPM (Corporate Performance Management)  Structured Senior Management Review  Driver Based Intelligence  MABA analysis  Strategic reviews Strategic Analysis  Strategy Map definition and Definition of objectives  Linking metrics to objectives  Linking metrics in cause-effect relationships Strategy Definition and Planning  Evaluation of organizational structure  Linking objectives and metrics to the organization Organizational Alignment  Operating reviews  Dashboards, reports, ad hoc analysis, balanced scorecard, etc. Monitor and evaluate  Key process improvements (objectives and metrics) planning  Sales planning  Follow-up design Operational Planning  Consolidate operational data Data Warehousing CPM BI


Download ppt "Performance Intelligence! “Hoe de resultaten van uw onderneming op een slimme manier verbeteren?” MFG PRO USER DAY Tuesday, June 16 Rotterdam (The Netherlands)"

Verwante presentaties


Ads door Google