De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MEDMEC01 – Q1 – JAAR 2 2009/2010 THEMA: Het creatieve proces.

Verwante presentaties


Presentatie over: "MEDMEC01 – Q1 – JAAR 2 2009/2010 THEMA: Het creatieve proces."— Transcript van de presentatie:

1 MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces

2 Wat is er in het nieuws?

3 Weekoverzicht Les week OnderwerpenVoorbereiding voor volgende bijeenkomst 1 o Inleiding tot trends o Basis principes van trends: innovatiecurve Rogers o Doorspreken opdracht o Bestuderen modulewijzer o Voorbereiden volgende les o Opdracht 1: van 50 foto’s naar drie trends 2 o Theorie: van macro (culturele context) naar micro (product) o Feedback op eerste foto’s o Opdracht 1: van 50 foto’s naar drie trends 3 o Presentaties opdracht 1 o Thoerie behandelen o Uitleg opdracht 2A o opdracht 2A 4 o Feedback eerste resultaten 2A o Opdracht 2A 5 o Theorie behandelen o Oefenen in de les 2A o Uitleg opdracht 2B o Opdracht 2B 6 o Feedback eerste resultaten 2B o Opdracht 2B 7 o Presentaties opdracht 2B o Theorie behandelen o Uitleg opdracht 2 o Opdracht 2C 8 o Feedback eerste resultaten 2C o Opdracht 2C en 2D afronden 9 o Inleveren opdracht 1 en 2 o Voorbereiden herkansingsopdracht 10 o Chaosweek

4 Vandaag Extra uitleg Scenario’s Oefenen scenario’s Uitleg Backcasting

5 Huiswerk Opdracht 2: scenario’s en onderzoek – Ontwikkel een scenariomodel Benoem de belangrijkste trends, rangschik ze op impact en onzekerheid, maak keuze uit twee belangrijkste – Omschrijf elk scenario veld – Droom kansrijk concept in een van de velden – Onderbouw je keuze

6

7 Scenario maken Uitgangspunt formuleren Belangrijkste factoren identificeren Belangrijkste trends identificeren Rangschik factoren en trends op impact en onzekerheid Bepaal de logica en assen, –de twee trends met de grootste impact en onzekerheid Schwartz, Peter (1996). The Art of the Long View. Planning for the Future in an Uncertain World.New York: Doubleday.

8 Stap 1: Maak een longlist van alle signalen/trends rond een onderwerp Bijv. Advertising De eindgebruiker is de baas Niemand gelooft in advertenties Mensen worden gesponsord …

9 Stap 2: Zet alle aspecten in een schema Lettend op de impact die het heeft op het onderwerp –advertising – verticaal Lettend op hoe groot je de kans acht dat het gebeurt –horizontaal

10

11 Stap 3: Pak het heftigste signaal Namelijk: heeft veel impact en is heel onzeker –Bijv. de eindgebruiker is de baas Op basis hiervan pak je 2 uitersten –Bijv. zender-ontvanger en delen-bezit/hebben Deze 4 dimensies zet je op assen tegenover elkaar

12

13 Stap 4: Werk de scenario’s uit

14

15 Probeer het uit! Maak groepjes van 4 –Gebruik het verzamelde materiaal van 1 van jullie 4 –Werk de stappen uit! –Let op: opdracht is uiteindelijk individueel

16 Backcasting Vertrek vanuit de toekomst Stap 1: begin met een droom Stap 2: onderbouw je droom Stap 3: benoem 5 unieke eigenschappen van het concept Zie handout!

17 Ervaring van Jeroen met medi Ik liep over straat, piept mijn mobieltje op zijn hardst. Op het scherm zag ik een oproep “eerste hulp assistentie”, > 300 meter. Nu is het dus echt, flitst door mij hoofd. Snel volg ik het pad dat je scherm toont, en volg je de instructies. De lessen zaten nog vers in mijn hoofd, vorig jaar nog was ik met 12 de jongste die ooit het diploma haalde. Ik vond het gewoon leuk.

18 Huiswerk Lees de artikelen op de wiki –5 artikelen Begin aan 2B Mogelijkheid tot feedback volgende les

19


Download ppt "MEDMEC01 – Q1 – JAAR 2 2009/2010 THEMA: Het creatieve proces."

Verwante presentaties


Ads door Google