De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Project ‘Six Mix’ Hogeschool van Amsterdam Amsterdamse Hogeschool voor Techniek Projectgroep A1A1 Periode 1&2 Amsterdam, 18-12-2006.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Project ‘Six Mix’ Hogeschool van Amsterdam Amsterdamse Hogeschool voor Techniek Projectgroep A1A1 Periode 1&2 Amsterdam, 18-12-2006."— Transcript van de presentatie:

1 Project ‘Six Mix’ Hogeschool van Amsterdam Amsterdamse Hogeschool voor Techniek Projectgroep A1A1 Periode 1&2 Amsterdam,

2 Groepsleden Koen van Hagen Alphons Hermans Dennis Hoevenaars Ruud Kessels Ali Rigi Thomas Schijf

3 Introductie Theorie drukKoen Theorie gyroscopenThomas Morfologische onderzoekAlphons Nieuwe cockpit & OntwerpaspectenAli Financiële analyseDennis Head Up DisplayRuud

4 Theorie druk Wat verstaat men onder druk?

5 De atmosfeer Drie lagen voor burgerluchtvaart: - Stratosfeer - Tropopause - Troposfeer ISA-tabel

6 Soorten drukken Statische druk (p s = m · g · h) Dynamische druk (p d = ½ · ρ · v 2 ) Totale druk (p t = p d + p s ) p = druk (Pa N/m²) m = massa (kg) g = valversnelling (m/s ²) h = hoogte (m) v = snelheid (m/s) ρ = dichtheid (kg/m³)

7 De snelheidsmeter Voornamelijk met Pd  P d = P t - P s 1: Statische poort 2: Totale druk poort 3: Membraam 4: Wijzer

8 Wet van Bernoulli Ps + ½ · ρ · v2 = constant De meting Continuïteitswet v1 · A1 = v2 · A2 A= Oppervlakte (m²) D= Diameter (m)

9 Theorie gyroscopen Wat verstaat men onder gyroscopen?

10 Gyroscopische instrumenten Op Basis van: 1. Tol 2. Laser 1. Tol Standvastigheid Pressesie

11 StandvastigheidPressesie Het impulsmoment [kg.m2/s] -De straal van de tol [m] -Het impuls [kg.m/s], (met de m massa en de v snelheid) Two degree of freedom 90° -De snelheid v -Het Moment M -De kracht F Single degree of freedom x Y Z x y z

12 Two degree of freedom Single degree of freedom 3 assen (X, Y en Z) 2 Cardanringen 2 assen (X en Z bij koerstol) 1 Cardanring of 2 assen (X en Y bij bochtaanwijzer) 1 Cardanring

13 2. Laser Stimulatie (toevoer energie) Frequentie (hetzelfde)

14 Toepassing 1-Lazerbundels 2-Spiegels (99,9%) 3-Kathode 4-Anode 5-Spiegel (50%) 6-Fotocel versterkinguitdoving

15 X as: rollen Y as: stampen Z as: gieren

16 Morfologisch onderzoek Wat zijn de ontwerp mogelijkheden?

17 Deelfuncties InvoerUitvoer Deelfuncties Meten Omzetten Transporteren Corrigeren Versterken Transporteren Omzetten Weergeven

18 Morfologisch overzicht Deelfuncties Uitvoermogelijkheden

19 (Deel) functies Uitvoermogelijkheden ABCDE 1 Meten PitotbuisStatische poort VenturiebuisPitot statische buis Smartprobe 2 Transportere n (druk) Flexibele buisStarre buisKoperdraad 3 Omzetten D/A converterA/D converterTransducerMultiplexerMembraamdo os 4 Corrigeren Air data computer Bimetaal 5 Versterken TransistorMechanischIntegrated circuit 6 Transportere n (data) Koperdraadsynchrosyste em glasvezelDatabus (ARINC-429 Mechanische overbrenging 7 Omzetten Microproceso r LichtkristallenD/A converterMechanische overbrenging Symbol generator 8 Weergeven AnaloogThin film transistor Cathode ray tube LED displayLCD display

20 Voor en nadelen FactorenAnaloge lijnElektrische lijnDigitale lijn Betrouwbaarheid Duurzaamheid0+2 Brandveiligheid+2-2 Aanschafkosten00 Onderhoudskosten-20+1 Weegave+1+2 Gewicht0+1 Benodigde ruimte +1 Resultaat0-3+6 Zeer slecht-2 Slecht Gemiddeld0 Goed+1 Zeer goed+2

21 Nieuwe cockpit & ontwerpaspecten Hoe ziet de modificatie er uit?

22 Huidige cockpit Basic six voor captain Back-up Basix six voor First officer

23 Nieuw cockpit ontwerp Digitale lijn EFIS PFD

24 Back-up systeem Analoge lijn Back-up systeem

25 Inrichting nieuwe cockpit Basic six Captain Back-up Basic six First officer

26 Primary Flight Display (PFD) 1- Airspeed Indicator 2- Heading Indicator 3- Bank Indicator 4- Attitude Indicator 5- Altimeter 6- Vertical speed Indicator

27 Ontwerp aspecten Onderhoud - A check - B Check - C Check - D Check Duurzaamheid Veiligheid - Failsafe - Afleesbaarheid

28 Financiële Analyse Wat kost de modificatie?

29 Modificatie Financiële analyse voor één modificatie van een Boeing Materiaalkosten Overige kosten: Omscholing Modificeren Onderhoud Rendabel?

30 Materiaalkosten OnderdeelBenodigd aantalPrijs per stukTotaal prijs Smartprobe2+/- € 5.500,-+/- € ,- Bekabeling2 kabelbomen+/- € 7.000,-+/- € ,- Multiplexer4+/- € 12,-+/- € 48,- Air Data Computer2+/- € ,-+/- € ,- IC’s120+/- € 2,-+/- € 240,- Databus2+/- € 2.500,-+/- € 5.000,- TFT schermen2+/- € ,-+/- € ,- Backup system1+/- € ,- Totaal+/- € ,-

31 Overige kosten Omscholing 8 piloten (12 uur p.p.) Omscholing 4 monteurs (24 uur p.p.) Alleen voor het basic six gedeelte Doorbetaling piloten en monteurs

32 Overige Kosten OnderdeelAantal urenPrijs per uur p.p.Totaal prijs Omscholing 4 onderhoudsmonteur 24 p.p.+/- € 80,-+/- € 7680,- Doorbetaling 4 onderhoudsmonteurs 24 p.p.+/- € 60,-+/- € 5760,- Omscholing 8 Piloten12 p.p.+/- € 300,-+/- € ,- Doorbetaling 8 Piloten12 p.p.+/- € 250,-+/- € ,- Modificeren128+/- € 60,-+/- € 7.680,- Totale overige kosten +/- € ,- Totale materiaal kosten +/- € ,- Totale modificatie kosten +/- € ,-

33 Onderhoud Na modificatie komt onderhoud Kosten huidig model: t (in euro’s) Kosten gemodificeerd model: t (in euro’s)

34 Onderhoud (vervolg) Onderhoudskosten zijn gebaseerd op de A, B, en C check én op de kosten voor de te vervangen materialen.

35

36

37 Rendabel Modificatie is naar 2,3 jaar rendabel

38 Head Up Display

39 Wat is een HUD? Huidige toepassingen Werking Voordelen

40 Huidige toepassingen Militair gebruik Ontworpen voor vliegtuigen die hoge snelheden vliegen

41 Werking Metingen omzetten d.m.v. Symbol generator Weergave d.m.v. Lenzen CRT

42 Metingen omzetten Symbol generator toevoegen

43 Weergave CRT toevoegen

44 Aflezen

45 Voordelen Piloot kan continu aandachtschenken aan de situatie van het vliegtuig. Zonder veel problemen toe te passen.


Download ppt "Project ‘Six Mix’ Hogeschool van Amsterdam Amsterdamse Hogeschool voor Techniek Projectgroep A1A1 Periode 1&2 Amsterdam, 18-12-2006."

Verwante presentaties


Ads door Google