Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdValentijn Christiaens Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Welkom bij deze pedagogische sessie!
2
Een luchtige syllabus, stralend materiaal en heldere presentaties!
3
Een luchtige syllabus ontwerpen. In 3 stappen!
4
Een luchtige syllabus ontwerpen STAP 1: Verenig de verschillende doelen.
5
Curriculum Persoonlijke doelen Doelen van cursisten Een broek maken. Voordoen hoe ik al jaren een broek maak. Een goedkope broek maken. Nederlands leren. Een rits herstellen. Een stappenplan krijgen om zelf een originele broek te ontwerpen.
6
OPDRACHT: Geef 3 lesdoelen. Curriculum Persoonlijke doelen Doelen van cursisten Een broek maken. Voordoen hoe ik al jaren een broek maak. Een goedkope broek maken. Nederlands leren. Een rits herstellen. Een stappenplan krijgen om zelf een originele broek te ontwerpen.
7
D1: De prijs-kwaliteitsvergelijking beargumenteren. D2: Een rits kunnen herstellen. D3: Een broek ontwerpen m.b.v. een stappenplan.
8
Stel een jaarplanning op m.b.v. de lesdoelen.
9
STAP 2: Creëer een rode draad. RESULTAAT: Een jaarplanning is de eerste stap in de richting van een… INHOUDSTAFEL
10
Sorteer je lesdoelen in een logisch verhaal. “Is de uitleg duidelijk en gestructureerd?” is voor cursisten hét belangrijkste punt om een docent op te beoordelen.
11
Verzamel zoveel mogelijk informatie over je kernboodschap.
12
Filter je ideeën, herstructureer en werk naar 3 punten die je lesdoelen ondersteunen. 3 punten helpen je publiek om de rode draad te behouden.
13
“Today I want to tell you three stories from my life. That’s it. No bigdeal. Just 3 stories.” “Today we are introducing 3 revolutionairy products.”
14
D1: De prijs-kwaliteitsvergelijking beargumenteren. D2: Een rits kunnen herstellen. D3: Een broek ontwerpen m.b.v. een stappenplan. OPDRACHT per twee: Verzamel rond elk lesdoel alle mogelijke informatie die je kan vertellen. Filter dit nadien tot 3 punten per doel.
15
OPDRACHT per twee: Verzamel rond elk lesdoel alle mogelijke informatie die je kan vertellen. Filter dit nadien tot 3 punten per doel. RESULTAAT: de rode draad met inhoud!
16
Cursus: Duurzaam bouwen 1. Begrippen a. Energiezuinig bouwen b. Duurzaam bouwen 2. Omgevingsfactoren a. Energie beschikbaarheid b. Energie zekerheid c. Energie kostprijs d. Milieu i. CO2 en andere broeikasgassen ii. Water iii. Stof iv. Afval v. Gezondheid 3. Bouwen a. Vlaams woningbestand b. EPB-norm c. Lage energiewoningen d. Passief woningen e. Nul energie woningen
17
Een luchtige syllabus ontwerpen STAP 3: Fris je inhoud op.
18
15 % van de bevolking heeft geletterheidsproblemen. Het tijdschrift Klasse schrijft op het niveau van de lagere school. Jij ook? Ooit gehoord van “leesbaar schrijven” ?
19
15 % van de bevolking heeft geletterheidsproblemen. Het tijdschrift Klasse schrijft op het niveau van de lagere school. Jij ook? Ooit gehoord van “leesbaar schrijven” ?
20
Gemiddelde zinslengte: 11 woorden. Gemiddelde woordlengte: 2 à 3 lettergrepen. Herschrijf je zinnen tot duidelijke teksten en opdrachten. OPDRACHT: Vul voor jezelf de checklist van VDAB- taalfiche in. Schrijf jij leesbaar Nederlands?
21
Ik schrijf klare taal! Ik gebruik de juiste woorden en formuleer zo eenvoudig mogelijk. Ik formuleer goede, duidelijke, eenvoudige zinnen. Ik maak tekstblokken, met een logische, eenvoudige structuur. ik verzorg de vormgeving en gebruik afbeeldingen.
22
OPDRACHT: Welke cursus is het meest duidelijk? Argumenteer!
23
Stralend didactisch materiaal ontdekken in 3 stappen!
24
STAP 1: Gebruik altijd kwaliteitsvolle beelden.
26
Waar vind je goede afbeeldingen? Flickr.comFlickr.com: De beste voor gratis* foto’s en afbeeldingen. publicdomainpictures.netpublicdomainpictures.net: Kwaliteitsvolle beelden. boston.com/bigpicture: boston.com/bigpicture: Kwaliteitsvolle wedstrijdfoto’s gratis op te slaan. kleurplaten.nl: kleurplaten.nl: Fris je cursus op.
27
Waar vind je goede afbeeldingen? Flickr.com: De beste voor gratis* foto’s en afbeeldingen. publicdomainpictures.net: Kwaliteitsvolle beelden. boston.com/bigpicture: Wedstrijdfoto’s gratis op te slaan. kleurplaten.nl: Fris je cursus op Google AfbeeldingenGoogle Afbeeldingen: Klik bepaalde opties aan voor hoogwaardige kwaliteit.opties
28
STAP 2: Gebruik juiste programma’s.
29
Welke presentatie programma’s zijn er? Apple's KeynoteApple's Keynote: Interactieve presentaties maken. OpenOffice.org Impress/StarimpressOpenOffice.org Impress/Starimpress: Een gratis alternatief van powerpoint. Microsoft Powerpoint: Geeft veel mogelijkheden om je lessen te ondersteunen. Prezi.comPrezi.com: Een dynamisch whiteboard waarop je mindmappend kan les geven.
30
STAP 3: Durf gerust om hulp vragen.
31
Helder presenteren in 3 stappen!
32
STAP 1: Doorgrond ons geheugen.
33
Hoe komen beelden en geluiden aan? Beeld door onze ogen. Geluid door onze oren. Of anders gezegd: Via 2 kanalen van onze zintuigen.
34
Daarna komen deze beelden en geluiden in ons werkgeheugen. Het werkgeheugen is beperkt tot 7 items. Wat “over” is, gaat verloren!
35
Tot slot komt de informatie in ons lange-termijn-geheugen! Gelinkt aan voorkennis en eigen ervaringen. Wat geen “link” vindt, gaat verloren!
36
Tot slot komt de informatie in ons lange-termijn-geheugen! Gelinkt aan voorkennis en eigen ervaringen. Wat geen “link” vindt, gaat verloren!
37
Met andere woorden…
38
Horen en zien, zijn 2 kanalen. Woorden met overeenkomstige figuren tonen, zo kan je op 2 manieren voorkennis activeren.
39
Het werkgeheugen is beperkt. Geef kleine onderdelen van informatie. Geef informatie die bij elkaar hoort. De kunst van het wegla…
40
Het lange-termijn-geheugen heeft “linken” nodig. Zoek dus gepast materiaal voor de voorkennis van je publiek.
41
STAP 2: Definieer je publiek en kernboodschap.
42
Definieer je publiek.
43
Dit is Sarah.
44
Welke eigenschappen heeft Sarah? En waarom is zij hier?
45
Welke problemen kan jij voor Sarah oplossen? Hoe kan je haar bereiken?
46
Waar wil jij je publiek naartoe bewegen? Van A naar Beter.
47
Al Gore’s Inconvenient Truth
48
Beweeg van A “Ik sta machteloos.” Negatieve schoolervaringen naar Beter. “Ik kan er zelf wat aan doen!” Positieve schoolervaringen
49
STAP 2: Definieer je publiek en kernboodschap.
50
Bepaal je het belangrijkste punt in je presentatie.
51
Zorg dat je kernboodschap. Een volledige zin is, maar de lengte heeft van een #tweet!
52
Zorg dat je kernboodschap. Belangrijk is voor je publiek! Dus niet: “We verliezen marktaandeel.” Maar wel: “We moeten onze concurrentiepositie versterken, of jullie verliezen je job!”
53
STAP 3: Visualiseer je verhaal!
54
Stop met tekst in presentaties te kappen. Niemand zit te wachten op een doorlopende tekst, eventueel in puntjes. Als ik het toch zelf kan lezen, waarom kom je me het dan vertellen? Bespaar me je moeite en stuur me een mail! Doei!
55
Doe bij elke slide de billboard-test: Zou ik de boodschap op mijn slide kunnen lezen als ik er met 50km/u langsrijd?
56
Gebruik beelden om je verhaal sterker te maken, je boodschap te verhelderen en je punt te maken.
59
3: Visualiseer je verhaal! 1: Doorgrond ons geheugen. Helder presenteren in 3 stappen! 2: Definieer je publiek en kernboodschap.
60
Een luchtige syllabus, stralend materiaal en heldere presentaties! Wat hebben we geleerd vandaag?
61
Bedankt voor uw aandacht! Nog vragen? sanne.dupont@syntra-ab.be
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.