De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Nieuwe Media en Mediaconvergentie. Agenda december 2012 7 december (13.30-15.30 uur): Ben Caudron – Naar aanleiding van zijn boek ‘Niet leuk? Mijmeringen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Nieuwe Media en Mediaconvergentie. Agenda december 2012 7 december (13.30-15.30 uur): Ben Caudron – Naar aanleiding van zijn boek ‘Niet leuk? Mijmeringen."— Transcript van de presentatie:

1 Nieuwe Media en Mediaconvergentie

2 Agenda december 2012 7 december (13.30-15.30 uur): Ben Caudron – Naar aanleiding van zijn boek ‘Niet leuk? Mijmeringen over nieuwe media, mensen en macht’ – http://nietleuk.be/ http://nietleuk.be/

3 18 december (10.30-12.30 uur): Frank De Graeve – Communiceren via sociale media – Quadrant Communications: http://www.quadrantcommunications.be/ http://www.quadrantcommunications.be/

4 21 december (lokaal 6306, 13.30- 15.30 uur): slotdebat ‘nieuwe media en journalistiek’

5 Voorbereiding debat: 2 stellingen rond het brede thema ‘nieuwe media en journalistiek’ doorsturen naar chris.verschooten@hubrussel.be en hedwig.desmaele@hubrussel.be chris.verschooten@hubrussel.be hedwig.desmaele@hubrussel.be voor woensdag 19 december om 18.00 uur

6 Stellingen: Brede domein nieuwe media en journalistiek Voldoende gefocused en concreet Controversieel (stellingname) Zie document ‘Hoe een stelling formuleren?’

7 Convergentie

8 = de samenkomst van voorheen strikt gescheiden technologieën en media = vervaging van grenzen, en dit op alle niveaus Vnl. dankzij digitalisering

9 Technologische convergentie Motor van convergentie: digitalisering – technologie aan de basis van convergentie ( technologisch determinisme) Tussen telefonie en kabel Tussen tv-toestellen en computers

10 Bron: http://www.infeite.nl/Uploads/Images/convergence_2.gif

11 Economische convergentie Marktconvergentie of eigendomsconvergentie Infrastructuur+productie+creatie (+ promotie) Bv. tussen omroepen en uitgevers Symbolisch belang van fusie (januari 2000) tussen America Online (AOL) en Time Warner Één van de grootste Amerikaanse Internetaanbieders (infrastructuur + diensten) ‘content bedrijf’(film, tv)

12 Sociaal-culturele convergentie Vervaging grenzen publiek/privaat Vervanging grenzen massamedia en interpersoonlijke media

13 Inhoudelijke convergentie Vervaging grenzen genres Cf. infotainment, docudrama, reality soap Cf. vervaging grenzen games, muziek, film,.. “multi-format”: integratie tekst, beeld, geluid, film

14 Juridische convergentie Bestuurlijke en regulatorische convergentie Bv. wetgeving omroep en telecomsector?! – Vlaamse (Franse, Duitstalige) Gemeenschap: bevoegd voor media (als culturele aangelegenheid) – Federale overheid: bevoegd voor telecommunicatie – Wat met internetradio, film-op-aanvraag, ‘net gemist’, archieven, rekeningkijken,..?

15 Juridische convergentie Federale overheid Telecommunicatie en etherpolitie Bi-com. omroep Brussel-hoofdstad Pers Film Diensten infomaatschappij Auteursrecht Gemeenschappen Radio en televisie – Sinds j ’90: ook technische aspecten, transmissie – Sinds j’ 2000: ook bepaalde diensten (bv. VOD) – Accessoires (bv. decoders) Subsidies pers Filmkeuring Nood aan samenwerking!

16 “newsroom convergence” Convergentie op niveau redacties, nieuwsproductieroutines – Bv. BBC: ‘newscentres’ i.p.v. ‘newsrooms’ (1996) – VRT (2007) Cross-platform content production

17 Onderzoek “newsroom convergence” Reacties journalisten niet altijd positief – Negatieve effecten op: professionele status, traditionele hiërarchie, carrièremogelijkheden, werkdruk – Botsing professionele cultuur journalisten (bv. verschillend profiel print/AV journalisten, interne competitie, individualisten moeilijk in teams) – Botsing niveau journalist met niveau mediaorganisatie/management

18 Onderzoek “newsroom convergence” Ontstaan nieuwe hiërarchie: – Journalisten met tijd voor onderzoek en tijd om aan ‘echte journalistiek’ te doen – Journalisten voor updaten en opvolgen van bestaande nieuwsverhalen – Journalisten die inhoud reproduceren/ verwerken voor een ander platform – Met doorgaans web als ‘laagste prioriteit’ inzake journalistiek personeel en gebruikt als reproductie-platform

19 VRT: stap naar crossmediale redactie Zomer 2007: muren gesloopt tussen tv, radio en internetredacties – 4 themaredacties (binnenland, buitenland, sport, regio) en 3 uitzendredacties (radio, tv, internet) – Binnen themaredacties: journalisten maken nieuws voor zowel radio, tv en/of internet (= theorie) – College van hoofdredacteuren – Volledige digitalisering

20 VRT: stap naar crossmediale redactie Evaluatie verandering: – Demotivatie werknemers – Vnl. radio (weggedrukt door tv en internet) – Organisatorische problemen: wie beslist? Inefficiëntie – Technologische problemen Resultaat: bijsturing: journalisten blijven (in hoofdzaak) voor 1 medium werken

21 “crossmediale journalist” Convergentie in vaardigheden, taken bv. videojournalist = solojournalist = backpackjournalist

22 Convergentie van vaardigheden: multiskilling - solojournalist Pro Meer vaardigheden en meer jobvoldoening Meer controle over eigen werk en afgewerkt product Minder tussenniveaus Meer terug ‘op straat’ Meer betrokken bij beleid Contra Voordelen zijn er enkel voor het management: kostenbesparend ‘deskilling’: verliezen van specialisatie op 1 terrein Verlies kwaliteit Werkdruk Werkonzekerheid (freelance, parttime)

23 Niet elke individuele journalist moet crossmediaal werken, wel de redactie als geheel Illustratie debat georganiseerd door studenten (december 2009): http://www.dailymotion.com/video/xbr1ll_verslag- debat-nieuwe-media-en-media_school http://www.dailymotion.com/video/xbr1ll_verslag- debat-nieuwe-media-en-media_school

24 Opm: journalistieke vormen convergeren niet, maar wel samen gebruikt bv. onderzoeksjournalist: online (FB, twitter) verhaal aankondigen + blog item over wordingsproces + analytisch persartikel of documentaire

25 En tot slot: Convergentie in rollen van journalisten en publiek – cfr. prosumers, – citizen journalists

26 Is er een grens aan convergentie? Stelling Jane B. Singer (University of Central Lancashire, UK & University of Iowa, USA): “Television and online journalism will continue to converge. Print and online journalism will diverge.”

27 – Televisie is/wordt (net zoals internet) digitaal medium – Televisie en internet delen (in onderscheid met print): snelheid (onmiddellijkheid), beknoptheid, visuele impact – Print: nodigt uit tot ‘langzaam lezen’; verklarend, analyserend, interpreterend eerder dan (louter) informerend

28 Bronnen Briggs, M. (2007). Journalism 2.0. How to Survive and Thrive. A digital literacy guide for the information age. J- Lab: The Institute for Interactive Journalism. Cottle, S. & Ashton, M. (1999). From BBC Newsroom to BBC Newscentre: On Changing Technology and Journalist Practices. Convergence 5 (3), 22-43. Erdal, I.J. (2009). Cross-Media (Re)Production Cultures. Convergence, 15 (2), 215-231. Huang, E. et al. (2006). Facing the challenges of convergence. Convergence 12 (1), 83-98.

29 Bronnen Singer, J.B. (2009). Convergence and divergence. Journalism. Theory, practice and criticism, 10 (3), 375-377. Quandt, T. & Singer, J.B. (2009). Convergence and Cross-Platform Content Production. In: K. Wahl- Jorgensen & T. Hanitzsch (Eds.). The handbook of journalism studies (pp. 130-144). New York, London: Routledge.


Download ppt "Nieuwe Media en Mediaconvergentie. Agenda december 2012 7 december (13.30-15.30 uur): Ben Caudron – Naar aanleiding van zijn boek ‘Niet leuk? Mijmeringen."

Verwante presentaties


Ads door Google