De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Maak van je documentaire ook een scenariofilm (speciaal voor thema’s waar je niet zo snel meer op de locatie terugkomt of momenten die maar eenmalig plaatsvinden.)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Maak van je documentaire ook een scenariofilm (speciaal voor thema’s waar je niet zo snel meer op de locatie terugkomt of momenten die maar eenmalig plaatsvinden.)"— Transcript van de presentatie:

1 maak van je documentaire ook een scenariofilm (speciaal voor thema’s waar je niet zo snel meer op de locatie terugkomt of momenten die maar eenmalig plaatsvinden.) René Roeken Dit is géén cursus, het betreft uitsluitend mijn persoonlijke ervaringen. In 10 stappen naar het eindproduct

2 10 stappen 1.Zoeken naar een pakkend filmthema 2.Beantwoorden 5 hoofdvragen (strekking) 3.Hoe ga ik het vertellen (verhaalstructuur) 4.Welk vertelperspectief? 5.De hoofdblokken concreet beschrijven 6.Maken checklist 7.Opnamen 8.Maken audioplan 9.Montage 10.Laat film aan positief kritische mensen zien en schaaf bij (geniet en luister)

3 Waarom werken volgens een vaste structuur? Het is mijn “film routeplanner” Het is mijn houvast, want ik ben snel verdwaald in de filmjungle. Het routeplan bevat een richting en een doel waar ik me zoveel mogelijk aan probeer te houden. René Roeken

4 Zoeken naar een pakkend filmthema Je moet een innerlijke drang,motivatie of drijfveer hebben om hét thema te verfilmen. Is het thema goed voor te bereiden (research mogelijk?) Wie en/of wat heb ik er voor nodig? Kan ik het technisch/financieel aan? René Roeken

5 Vijf ontwerpvragen die uitmonden in een duidelijke strekking 1.Waar gaat de film precies over? 2.Waar moet het verhaal naar toe leiden? 3.Waardoor boeit de film? 4.Wat zet het verhaal in beweging? 5.Wie is mijn doelgroep? En wat weten zij al van het thema? René Roeken

6 Opening Ontwikkelingen Afsluiting -introductie en oriëntatie fase in en met het thema. W,W,W,W,W. -introductie van je filmstijl. -ontwikkelen van het thema. -binnen het kader van je strekking. -fase waarin de kijker nog antwoord krijgt op openstaande vragen -of / conclusies kan trekken -of een mening kan vormen. René Roeken Hoe ga ik het vertellen? Structuur van veel voorkomende verhalen. wendings- punt wendings- punt (wat zet het verhaal in beweging?) (waar moet het verhaal toe leiden) (waardoor boeit de film?)(wat weet mijn doelgroep al?)

7 Het ontwikkelingsblok ga op zoek naar filmische relatie overgangen (vorm,kleur,beweging,compositie, etc). wendingspunt Werken volgens sequentie-structuur. OPENINGOPENING sequentie René Roeken AFSLUITINGAFSLUITING wendingspunt eventueel een compilatie-sequentie eventueel een compilatie-sequentie

8 Welk vertelperspectief kies ik? Onpersoonlijk Persoonlijk Mix van beide René Roeken Het vertelperspectief speelt een rol bij het opnameplan!

9 NU KUNNEN WE DE BLOKKEN CONCRETER MAKEN. Dus tekst en beeld beschrijven! (in deze fase ga ik uit van het utopische gegeven dat alle beelden te schieten zijn, later volgt “de realistische balans”) René Roeken

10 Opening: Continu bewegende beelden(PAN’s): - gletsjers - Torres del Paine - Oog van een dier - Tilt-up guanaco - Condor - Zoutvlakte - Poten flamingo’s - Atacama woestijn - Oog papagaai - Kop van de Nandoe - Kop Luiaard - Miereneter - Ruigen kust - Zeehond - Pinquins - Staart van een Bultrug walvis - Amazone rivier, - Diverse bloemen Snelle compilatie van de grote diversiteit en kenmerkende thema’s. LUOP/Torres del Paine (besneeuwd)-LUOP/ gletsjers-LUOP/besneeuwde toppen. LUOP/Amazone rivier/LUOP-regenwoud bossen LUOP/Atacama woestijn-LUOP/oceaan- V/vissen-dolfijnen-pinquins (duikend) LUOP/zoutvlakte-V/flamingo’s- LUOP/regenwoud in de mist V/rennende guanaco’s-LUOP/rivieren (meanderen)-V/manenwolf-vliegende papagaaien-varend op de regenwoudrivier- Kaaiman springt in water-springende slingeraap- CU/gezicht aap-CU/gezicht Luiaard-CU kop klein aapje-CU/kop VOICE-OVERFILMFRAGMENTEN titel WILD SOUTH-AMERICA of LOST WORLDS of CONTINENT VAN EXTREMEN Opening: Zuid-Amerika is een continent van extremen. Hier ligt ’s werelds grootste bergketen, de Andes. De Amazone is de grootste rivier, in het grootste regenwoud op aarde. De droogste woestijn, de Atacama, ligt naast een van de rijkste zeeën. Zuid-Amerika kent ook een enorme diversiteit. Vrijwel geen continent is zo rijk aan wilde dieren die leven in zoveel verschillende landschappen. Vrijwel overal is een ongekende diversiteit aan leven. Voorbeeld van de uitwerking

11 door wolken besneeuwde toppen mysterieus TITEL LUOP/regenwoud door wolken (mysterieus), toppen bomen komen net boven mistlaag-bomen/takken door mist of wolklaag-witte draden hangen aan takken-bomen mist in het water. Een doorlopende PAN, met overvloeiend: mist entakken-mist en bomen-mist slang-mistbladeren-kop kaaiman-mist bladeren-leguaan (grote CostaRica) Soort prehistorische kop van leguaan, mistig effect bossen. Rustig kabbelend riviertje mistig en opnames van kleine dieren zoals muizen of andere kleine knaagdiertjes Rokende vulkaan met daarachter de ondergaande zon Overgaan in sterk rokende velden lava veel rook effecten/wolken Animatie van Gondwana dat uiteen splijt en waaruit Zuid-Amerika als eiland ontstaat. Wolken van vulkanische uitbarstingen-rook mist-wolken- uitbarstingen Bubbels in water- gijser uitbarstingen atacama woestijn. Animatie dat het Andes gebergte ontstaat Overvloeiend naar Wendingspunt: Maar hoe zijn die unieke werelden tot stand gekomen? Ontwikkelingen: Voor die natuurlijke geschiedenis gaan we terug in de tijd. Terug naar de tijd van de dinosauriërs. Zuid-Amerika was een deel van het immense Gondwana dat ook het huidige Afrika, Australië, India en Antarctica omvatte. Deze wereld werd overheerst door reptielen. In Zuid-Amerika wonen nog steeds nazaten van deze dieren. In de bossen van Zuid-Chili groeien planten die de sauriërs ook kenden. Boomvarens, en de bizarre slangenden. Toen verscheen er een nieuwe groep dieren, zoals deze hier. De eerste zoogdieren waren klein en meestal buideldieren. Zoals deze opossummuis. Hij leeft in de vochtige bossen van Zuid-Chili. Hij jaagt op insecten en aardwormen. Hij deelt de oerbossen met een ander klein buideldier. Hier heet hij “ monito del monte”, ofwel de bergmuis. Hij past met gemak in je handpalm. Hij eet ook insecten, maar houdt ook van fruit. Bij buideldieren denken we al gauw aan Australië en z’n kangoeroes. Maar in Zuid-Amerika leven ook ruim 80 soorten buideldieren. Een overblijfsel uit de tijd dat de continenten aan elkaar zaten. Zo’n 100 miljoen jaar geleden spleet Gondwana langzaam uiteen. Zuid-Amerika werd een enorm eiland, afgesneden van de rest. René Roeken

12 door wolken besneeuwde toppen mysterieus TITEL LUOP/regenwoud door wolken (mysterieus), toppen bomen komen net boven mistlaag-bomen/takken door mist of wolklaag-witte draden hangen aan takken-bomen mist in het water. Een doorlopende PAN, met overvloeiend: mist entakken-mist en bomen-mist slang-mistbladeren-kop kaaiman-mist bladeren-leguaan (grote CostaRica) Soort prehistorische kop van leguaan, mistig effect bossen. Rustig kabbelend riviertje mistig en opnames van kleine dieren zoals muizen of andere kleine knaagdiertjes Rokende vulkaan met daarachter de ondergaande zon Overgaan in sterk rokende velden lava veel rook effecten/wolken Animatie van Gondwana dat uiteen splijt en waaruit Zuid-Amerika als eiland ontstaat. Wolken van vulkanische uitbarstingen-rook mist-wolken- uitbarstingen Bubbels in water- gijser uitbarstingen atacama woestijn. Animatie dat het Andes gebergte ontstaat Overvloeiend naar De opname checklist maken Als opname niet mogelijk is, ter plaatse zoeken naar alternatieven/evt. tekst aanpassen. René Roeken

13 Opname apparatuur Camera Voldoende bandjes/SD card, reinigingscassette. Statief/rijstzak/touwtje (bij statische onderwerpen en natuur) VOEDING: Reserve accu’s, lader, voedingsblokje (meerdere apparaten, wereldstekker. Lenzen (groothoek, telelens, dioptrie 1&2, polarisatie filter) Beschermspullen (afhankelijk van bestemming), camerahoes, tape (vocht, zand) Kleine filmlamp, noodlampje. Windjammer op vaste micro en aparte losse richtmicrofoon met windjammer en soms draadloze stropdasmicrofoon met zender. Oorschelp voor beluisteren live-geluid

14 Enkele persoonlijke vuistregels bij het filmen Bepaal vooraf de filmstijl. Als het onderwerp niet beweegt en ik heb géén bijzondere informatie te vertellen dan beweegt de camera. Camerastandpunten en bewegingen in functie van het verhaal en het vertelperspectief. Blijf op zoek naar scene en/of sequentieovergangen. René Roeken

15 Aparte live-geluid opnames van diverse habitat/locaties (minuten, separaat opnemen). Automaten uit als het kan. Bij tilt-up en tilt-down gewicht van de camera gebruiken. (Let op géén natuurlijke bewegingen in beeld i.v.m. omkeren beeld bij montage). Constant alert op vuile lens. René Roeken

16 Bekijk regelmatig de opnames Vuile lens? Schone koppen? Opname anders? (bijstellen plan? Geluid (oorschelp) Opname-shots al beschrijven.

17 Maken van een audioplan! Probeer de film in emoties te vertalen. Buitenbeeldse geluiden, als extra informatielaag of sfeerondersteunend? Maak bewuste keuzes t.a.v. de mix tussen je audiolagen. Ben kritisch bij de casting van je voice- over stem. René Roeken

18 het muzikale deel van het audio-plan spanningsboog verloop film Opening Mysterious komen met voorstel inspirational Confrontatie aggressive Afsluiting motivational uiteenzetting relaxed René Roeken emotiebogen

19 Niveau Audiosporen 100% 80% 60% 40% 20% Voice-over muziek Live-geluid verloop film Audio-diagram

20 Zoeken op muziekstijl Zoeken op muziek emoties Korte previews van 10/20/30/60 sec. Downloaden in MP3 en AAC formats Omzetten van het ene formaat naar het andere formaat. Geef op welk formaat je als input wil en welk formaat als output en het gratis programma doet de rest.

21 De montage NIET de mogelijkheden van het softwarepakket bepalen wat ik wil, maar HET PLAN. Monteer zoveel mogelijk met infolagen en schat in waar de pauze-momenten moeten komen. Verzorg je aandachtslijn en je infolijn! Houd rekening met de voorkennis van je doelgroep! René Roeken

22 Laat je film aan kritische mensen zien, schaaf bij, laat zien, schaaf bij, ……… sta open voor positieve tips en beslis uiteindelijk zelf of je het er mee eens bent.

23 YouTupe

24 De PROJECTIE Geniet van elke positieve ervaring. Luister goed naar tips en beslis zelf wat je er mee doet.

25 René Roeken


Download ppt "Maak van je documentaire ook een scenariofilm (speciaal voor thema’s waar je niet zo snel meer op de locatie terugkomt of momenten die maar eenmalig plaatsvinden.)"

Verwante presentaties


Ads door Google